Różnice w stylach komunikacyjnych kobiet i mężczyzn

Autor

  • Katarzyna Osior-Szot Uniwersytet Warszawski

Słowa kluczowe:

komunikacja, płeć, mowa motywacyjna, korpus tekstów

Abstrakt

W artykule przeanalizowano, czy sposób komunikowania się za pomocą języka zależy od płci mówiącego. W tym celu przeprowadzono analizę dziesięciu mów motywacyjnych wygłaszanych przez kobiety i mężczyzn, która wykazała, że oprócz treści komunikowanych niezależnie od płci nadawcy (np. zwracanie uwagi na takie wartości, jak odwaga, talent, marzenia) istnieją wątki poruszane głównie przez kobiety (np. równowaga życiowa czy samoświadomość) oraz takie, które są charakterystyczne tylko dla mężczyzn (np. determinacja w dążeniu do celu, skuteczność działania oraz profesjonalizm). Różnice między komunikacją męską a kobiecą dotyczą także używanych słów – w mowach kobiet więcej jest wskaźników niepewności, do których należą zaimki nieokreślone (np. jakiś, gdzieś) oraz wyrażenia metatekstowe (ang. discourse markers) (np. że tak powiem, tak naprawdę, po prostu), w mowach mężczyzn przeważają nazwy wyraziste semantycznie i do tego nacechowane pozytywnie (np. sukces, mędrzec, wiedza, trener). Przeprowadzona analiza wykazała ponadto, że różnice komunikacyjne między kobietami a mężczyznami dotyczą także gramatyki. Kobiety częściej wypowiadają się w 1. os. lp. i używają głównie czasu przeszłego, a mężczyźni preferują narrację 3-osobową oraz czasy teraźniejszy i przyszły.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Edelsky C., Question Intonation and Sex Roles, „Language in Society” 1979, z. 8.

Handke K., Język a determinanty płci, „Język a Kultura” 1994, t. 9.

Handke K., Styl kobiecy we współczesnej polszczyźnie kolokwialnej, „Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej” 1990, t. 26.

Kloch Z., Język i płeć: różne podejścia badawcze, „Pamiętnik Literacki” 2000, z. 1.

Lakoff R., Language and Woman’s Place, Harper & Row, Nowy Jork 1975.

Mosty zamiast murów, rozdział Męskie i kobiece style ekspresji, red. J. Stewart, PWN, Warszawa 2014.

Tannen D., Ty nic nie rozumiesz! Kobieta i mężczyzna w rozmowie, tłum. A. Sylwanowicz, Zysk i S-ka, Poznań 1999.

Zadykowicz A., Zróżnicowanie genderowe języka w środowisku akademickim a strategia „gender mainstreaming” w świetle najnowszych badań, „Prace Językoznawcze” 2012, z. 14.

Mikrokorpus mów motywacyjnych – podstawy transkrypcji (dostęp: 01.09.2018):

Jacek Walkiewicz, Pełna moc możliwości, https://www.youtube.com/watch?v=ktjMz7c3ke4

Mateusz Grzesiak, Jesteś wyjątkowy, https://www.youtube.com/watch?v=Omq5alY40Ow

Robert Noworolski, Żyj tak, jak chcesz, https://www.youtube.com/watch?v=mknbLtFhHBM

Piotr Cieszewski, Twój Everest, https://www.youtube.com/watch?v=hW69S5egsJk

Jakub Bączek, Cele i motywacja – niezwykle skuteczne narzędzia mentalne, https://www.youtube.com/watch?v=BQwhp9WJlOI

Kamila Rowińska, Twoja przyszłość zaczyna się teraz, https://www.youtube.com/watch?v=bkhExpMmFfA

Olga Kozierowska, Uwierz w swój osobisty kapitał – film obecnie niedostępny, PatrycjaZaług, Klucz do wewnętrznej siły – zbieraj punkty mocy, https://www.youtube.com/watch?v=IfbIXz-yxR4

Katarzyna Balcerowicz, Wynaleźć siebie, https://www.youtube.com/watch?v=uInTTDsM6Bg

Monika Górska, Możesz być lepszą opowieścią, niż myślisz, https://www.youtube.com/watch?v=CsXPECwJAME

Pobrania

Opublikowane

2018-10-15

Jak cytować

Osior-Szot, K. (2018). Różnice w stylach komunikacyjnych kobiet i mężczyzn. Media Biznes Kultura, (2(5), 171–184. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/8053

Numer

Dział

Varia