Wykorzystanie ambient marketingu w promocji filmów i seriali

Autor

  • Łukasz P. Wojciechowski University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava

Słowa kluczowe:

ambient marketing, guerilla marketing, sztuka, film, serial

Abstrakt

Przemysł filmowy nie istnieje dzisiaj bez rozbudowanych działań marketingowych, opartych na niestandardowych rozwiązaniach. W artykule zaprezentowano, w jaki sposób przemysł filmowy wykorzystuje działania z pogranicza sztuki oraz działania marketingowe, oparte głównie na szokowaniu odbiorców, do promocji filmów i seriali z gatunku horrorów. W artykule przedstawiono związki pomiędzy różnymi formami sztuki (np. site-specific) a zjawiskami z obszaru komunikacji marketingowej (np. guerrilla marketing, ambient marketing). Podstawą do wysunięcia wniosków jest analiza informacji o przedmiocie badania (tzw. metoda desk research) oraz przegląd literatury dotyczącej badanej problematyki.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Ay C., Aytekin P., Nardali S., Guerrilla Marketing Communication Tools and Ethical Problems in Guerilla Advertising, „American Journal of Economics and Business Administration” 2010, No. 3.

Azhari A., Kamen J., Study shows billboards are more effective than recall, attitude‐change scores indicate, „Marketing News” 1984, No. 18.

Bigat E.C., Guerrilla Advertisement and Marketing. „Procedia – Social and Behavioral Sciences” 2012, No. 51.

Bučina T., Ambientní a interagující média v marketingových komunikacích a jejich přijímání spotřebiteli, http://hdl.handle.net/10563/15420 (dostęp: 06.07.2017).

Csikszentmihalyi M., Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention, Grada, New York 1996.

Derbaix C., Vanhamme J., The ‚you know what?‘ syndrome – how to use surprise for gaining success [w:] Proceedings of the 29th conference of the European Marketing Academy, red. B. Wierenga, A. Smidts, G. Antonides, Erasmus University Rotterdam. Rotterdam 2000.

Fajkus B., Filosofie a metodologie vědy, Academia, Praha 2005.

Fichnová K., Psychology of Creativity for Marketing Communication, Association Amitié Franco-Slovaque, Noailles 2013.

Franková E., Kreativita a inovace v organizaci, Grada, Praha 2011.

Gębarowski M., Nowoczesne formy promocji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2007.

Gero Š., Komunikácia – umenie – marketing, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Nitra 2012.

Geržová J., Slovník svetového a slovenského výtvarného umenia druhej polovice 20. Storočia, Kruh súčasného umenia PROFIL, Bratislava 1999.

Griffin J., Light Years Ahead: Interview with Robert Irwin. http://www.apollo-magazine.com/apollo-artist-interview-with-robert-irwin (dostęp: 10.09.2016).

Guilford J. P., Creativity in Retrospect [w:] Source Book for Creative Problem Solving, red. S. J. Parnes, Creative Education Foundation, London 1992.

Hatalská N., Niestandardowe formy promocji, „Marketing i Rynek” 2002, nr 11.

Hutter K., Hoffmann S., Guerilla Marketing: The Nature of the Concept and Propositions for Further Research, „Asian Journal of Marketing” 2011, No. 5.

Hutter K., Hoffmann S., Guerilla-Marketing – eine nüchterne Betrachtung einer vieldiskutierten Werbeform, „International Journal of Marketing” 2011, No. 50.

Jones J.P., What does effective frequency mean in 1997, „Journal of Advertising Research” 1997, July–August.

Jun W., Anshu S.A., Amit A., Experience the „ambience”: Testing perceptions of ambient advertising innovations between the United States and Indian consumers, http://www.emeraldinsight.com/doi/pdfplus/10.1108/IJoEM-11-2013-0204 (dostęp: 29.02.2018).

Jurca M.A., Madlberger M., Ambient media: advertising’s new media opportunity? „Journal of Marketing Communications” 2015, No. 1.

Jurca M.A., Plăiaș I., Schema Congruity – A Basis For Evaluating Ambient Advertising Effectiveness, http://steconomiceuoradea.ro/anale/volume/2013/n1/187.pdf (dostęp: 03.10. 2017).

Jurčová M., Torranceho figurálny test tvorivého myslenia, forma B: Všeobecná časť, Psychodiagnostické a didaktické testy, Bratislava 1984.

King K., Tinkham S.F., The learning and retention of outdoor advertising, „Journal of Advertising Research” Dec. 1989 – Jan. 1990.

Krautsack D., Ambient media-how the world is changing, „Admap Mag” 2008, No. 472.

Lee Yuen M., Dacko S., Ambient marketing – towards a modern definition [w:] Proceedings of the Academy of Marketing Conference 2011 Marketing Fields Forever, red A. Patterson, Academy of Marketing S. Oakes, Liverpool 2011.

Levinson J.C., Guerrilla Marketing in a Tough Economy: To succeed during an economic rough patch, you have to think and act like a successful guerrilla marketer, http://www.entrepreneur.com/article/65486 (dostęp: 02.10.2017).

Luxton S., Drummond L., What is this thing called ambient advertising? [w:] Proceedings of ANZMAC 2000 Visionary Marketing for the 21st Century: Facing the Challenge, red. A. O’Cass, Gold Coast 2000.

Malíček J., V popkultú-re, „Časopis pre umeleckú komunikáciu a popkultúru” 2016, No. 2.

Maniu A.I., Zaharie M.M. Advertising creativity – the right balance between surprise, medium and message relevance, „Emerging Markets Queries in Finance and Business”. Procedia Economics and Finance 2014.

Marchini R., Tebbutt K. Security and Surveillance, Bluespam: Is it legal?, http://www.dechert.com/files/Publication/c85a1f90-7c38-4c41-af86-45ccf68da685/Presentation/PublicationAttachment/e774084f-3e44-4567-a086-568e7c2389d1/WDPR0707_marchini-tebbutt.pdf (dostęp: 11.09.2017).

Meyer W.U., Niepel M., Surprise [w:] Encyclopedia of human behavior, red. V.S. Ramachandran, Academic Press, Orlando 1994.

Miko F., Umenie lyriky: Od obrazu k zmyslu, Slovenský spisovateľ, Bratislava 1988.

Mikuláš P., Formy digitalného a mobilného marketingu, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Nitra 2017.

Naples J.M., Effective Frequency: the relationship between frequency and advertising effectivenes, Assoctiation of National Adverties, New York 1979.

Ochrana F., Metodologie vědy: úvod do problému, Karolinum, Praha 2009.

Patalas T., Guerillový marketing: jak s malým rozpočtem dosáhnout velkého úspěchu, Grada Publishing, Praha 2009.

Pavel C., Cătoiu I., Unconventional advertising for unconventional media, „Revista Economică” 2009, No. 2.

Radošinská J., New Trends in Production and Distribution of Episodic Television Drama: Brand Marvel-Netflix in the Post-Television Era, „Communication Today” 2017, No. 1.

Shankar A., Horton B., Ambient media: advertising‘s new media opportunity? https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02650487.1999.11104763 (dostęp: 29.02.2018).

Štofko M., Od abstrakcie po živé umenie – Slovník pojmov moderného a postmoderného umenia, Slovart, Bratislava 2007.

Václavová D., Žižka T., Site specific, Pražská scéna, Praha 2008.

Węgrzyn M., Wyróżnić się za wszelką cenę, „Gazeta Prawna” 2002, nr 241.

Wojciechowski Ł., Ambient Marketing as New Language of Marketing Communication and an Original use of the Urban Space, „Annales Universitatis Paedagogicae: Studia Poetica II” 2014, nr 2.

Yuksekbilgili Z., The Use of Guerilla Marketing In SMEs. „International Journal of Advanced Multidisciplinary Research and Review” 2014, No. 2.

Pobrania

Opublikowane

2018-08-29

Jak cytować

Wojciechowski, Łukasz P. (2018). Wykorzystanie ambient marketingu w promocji filmów i seriali. Media Biznes Kultura, (1(4), 141–154. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/8070

Numer

Dział

Niestandardowe Formy Komunikacji Marketingowej