Zarządzanie komunikacją kryzysową w serwisie społecznościowym Facebook za pomocą public relations. Analiza wybranych sytuacji kryzysowych w latach 2011–2015

Autor

  • Karolina Ołtarzewska Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

Słowa kluczowe:

media społecznościowe, Facebook, zarządzanie kryzysowe, public relations, komunikacja

Abstrakt

W artykule przedstawiono autorską typologię sytuacji kryzysowych, które podzielono na: zawinione przez organizacje i zarządzane prawidłowo, zawinione przez organizacje i zarządzane nieprawidłowo oraz niezawinione przez organizacje i zarządzane prawidłowo, a także niezawinione przez organizacje i zarządzane nieprawidłowo. Celem takiego podziału jest stworzenie kodeksu dobrych praktyk, który będzie zawierał elementy podręcznika kryzysowego z uwzględnieniem narzędzi kryzysowych, umożliwiających uniknięcie błędów komunikacyjnych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bialic A., Niesmaczna kampania Heyah, http://komorkomania.pl/4724,niesmaczna-kampania-heyah (dostęp: 13.11.2017).

Branża: reklamy Heyah z Leninem to nic szokującego, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-reklamy-heyah-z-leninem-to-nic-szokujacego (dostęp: 16.11.2017).

Brzezicki Ł., Czubaszek i Nergal wycofani ze świątecznej kampanii Empiku? „To zaplanowana wymiana plakatów”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/czubaszek-i-nergal-wycofani-ze-swiatecznej-kampanii-empiku-to-zaplanowana-wymiana-plakatow (dostęp: 2.11.2017).

Czaplicka M., Zarządzanie kryzysem w social media, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2014.

Fal M., Internauci wściekli na nc+, a marka chowa głowę w piasek. Czy gra na czas to dobry sposób na wizerunkowy kryzys?, http://natemat.pl/55651,internauci-wsciekli-na-nc-a-marka-chowa-glowe-w-piasek-czy-gra-na-czas-to-dobry-sposob-na-wizerunkowy-kryzys (dostęp: 24.10.2017).

Gąsior M., „Stop sowietyzacji”. Internauci chcą bojkotować Heyah za reklamę z Leninem, http://natemat.pl/45769,stop-sowietyzacji-internauci-chca-bojkotowac-heyah-za-reklame-z-leninem.

Historia kryzysu NC+ (krok po kroku), http://www.press.pl/newsy/telewizja/pokaz/41452,Historia-kryzysu-NC_-_krok-po-kroku_ (dostęp: 24.10.2017).

Internauci oburzeni reklamą Heyah z Leninem. „Precz z komuną”, „Podpalić ich siedziby”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internauci-oburzeni-reklama-heyah-z-leninem-precz-z-komuna-podpalac-ich-siedziby (dostęp: 16.11.2017).

Kaczmarek-Śliwińska M., Public relations w przestrzeni mediów społecznościowych – działania organizacji i jej pracowników, Politechnika Koszalińska, Koszalin 2013.

Kontrowersyjne świąteczne reklamy „Empiku”. Nergal oburza katolików, http://finanse.wp.pl/kat,1033691,title,Kontrowersyjne-swiateczne-reklamy-Empiku-Nergal-oburza-katolikow,wid,17019223,wiadomosc.html (dostęp: 2.11.2017).

Korus J., Heyah wycofuje kampanię: Lenin jest już historią, http://polska.newsweek.pl/heyah-wycofuje-kampanie—lenin-jest-juz-historia,100236,1,1.html (dostęp: 16.11.2017).

Kowalczys M., Orange strzela sobie w kolano – niefortunne pytanie może wiele kosztować, http://przerwanareklame.pl/artykuly/orange-strzela-sobie-w-kolano-niefortunne-pytanie-moze-wiele-kosztowac/ (dostęp: 3.11.2017).

Kozłowski M., Świąteczna „kontrowersja” Empiku, http://gosc.pl/doc/2234318.Swiateczna-kontrowersja-Empiku (dostęp: 2.11.2017).

Kryzys w czasach Facebooka. Raport o kryzysach PR w mediach społecznościowych, http://www.sotrender.com/uploads/files/kryzys-w-czasach-facebooka.pdf (dostęp: 2.11.2017).

Lamparski Ł., Afera NC+: dramat w kilku aktach, http://www.conowego.pl/porady/afera-nc-dramat-w-kilku-aktach-9040/ (dostęp: 24.10.2017).

Lepiej późno niż wcale – Empik przeprasza za dobór bohaterów świątecznej kampanii, http://niezalezna.pl/62653-lepiej-pozno-niz-wcale-empik-przeprasza-za-dobor-bohaterow-swiatecznej-kampanii (dostęp: 2.11.2017).

Luty P., Czy nc+ mogło uniknąć katastrofy?, http://www.forbes.pl/czy-nc-moglo-uniknac-katastrofy-, artykuly,146458,1,1.html (dostęp: 24.10.2017).

Nowak M., Empikowi jest przykro, że nowa kampania wzbudza negatywne emocje, ale… nie zamierza nic z tym zrobić, http://www.spidersweb.pl/2014/11/empik.html (dostęp: 2.11.2017).

Pająk P., PTC ściemnia, że wycofało reklamy Heyah z Leninem. Oto dowody, http://www.spidersweb.pl/2013/01/ptc-sciemnia-ze-wycofalo-reklamy-heyah-z-leninem-oto-dowody.html (dostęp: 2.11.2017).

Prószyński J., Social kryzys, https://pijarukoksu.wordpress.com/2011/10/27/social-kryzys/ (dostęp: 3.11.2017).

Przybysz M., Kościół w kryzysie? Crisis management w Kościele w Polsce, Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos, Tarnów 2008.

Różańska D., Małuch A., Nergal i Czybaszek w bożonarodzeniowej kampanii Empiku to nie był przypadek, http://www.press.pl/newsy/reklama/pokaz/47187,Nergal-i-Czubaszek-w-bozonarodzeniowej-kampanii-Empiku-to-nie-byl-przypadek (dostęp: 2.11.2017).

Rybicki P., Empik odpowiada oburzonym klientom: Nie wycofamy Nergala z reklamy, http://finanse.wp.pl/kat,1033691,title,Empik-odpowiada-oburzonym-klientom-Nie-wycofamy-Nergala-z-reklamy,wid,17038397,wiadomosc.html?ticaid=113d20 (dostęp: 2.11.2017).

Szewczyk Ł., Lenin w kampanii Heyah zbyt kontrowersyjny dla internautów, http://media2.pl/reklama-pr/99420-Lenin-w-kampanii-Heyah-zbyt-kontrowersyjny-dla-internautow-wideo.html (dostęp: 2.11.2017).

Szymczak F., Teoria atrybucji a kryzys w firmie nC+, http://newpr.pl/wp-content/uploads/2013/08/Teoria-atrybucji-a-kryzys-w-firmie-nC+.pdf (dostęp: 24.10.2017).

Tworzydło D., Public relations – teoria i studia przypadków, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszów 2003.

Wojtas T., Eksperci public relations o kryzysie nc+: strzał w stopę, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/eksperci-public-relations-o-kryzysie-nc-strzal-w-stope (dostęp: 24.10.2017).

Żadnych zakupów nie robię w Empiku, https://www.facebook.com/niekupujewempiku.v2/(dostęp: 2.11.2017).

Pobrania

Opublikowane

2017-11-27

Jak cytować

Ołtarzewska, K. (2017). Zarządzanie komunikacją kryzysową w serwisie społecznościowym Facebook za pomocą public relations. Analiza wybranych sytuacji kryzysowych w latach 2011–2015. Media Biznes Kultura, (2(3), 73–91. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/8694

Numer

Dział

Komunikacja w Przestrzeni Nowych Mediów