Kryzys wizerunkowy w serwisach społecznościowych – przykład Mamy Ginekolog
Słowa kluczowe:
wizerunek, kryzys, influencer, komunikacja, InstagramAbstrakt
Publikacja jest próbą opisu i analizy kryzysu wizerunkowego polskiej influencerki – Nicole Sochacki-Wójcickiej, który rozpoczął się w lutym 2023 roku. Zasadniczy przedmiot badań stanowi analiza profilu influencerki – szczegółowej analizie poddano treści publikowane na profilu @mamaginekolog w serwisie Instagram w latach 2022‒2023. W artykule postawiono pytania o sposoby wykorzystywania serwisów społecznościowych w celu budowy i realizacji strategii wizerunkowej, jak również o przyjęte działania (strategię) w czasie trwającego kryzysu. Na podstawie studiów przypadków ustalono, że proces zarządzania wizerunkiem Mamy Ginekolog ulegał stopniowej profesjonalizacji współmiernie do rozwijającej się działalności komercyjnej influencerki. Analiza e-aktywności Nicole Sochacki-Wójcickiej w czasie trwającego kryzysu wizerunkowego wskazuje na brak istnienia bądź zbyt powolne wprowadzenie strategii przeciwdziałania kryzysom. Dostrzegalne jest sięganie po rozwiązania mające na celu ograniczanie skutków zdarzenia poprzez częściowe wycofanie się z wirtualnego świata, a także próbę ocieplenia wizerunku w drodze publikowania postów dotyczących sfery prywatnej.
Downloads
Bibliografia
Baran M., Mama Ginekolog nie zdała egzaminu specjalizacyjnego, https://www.proto.pl/aktualnosci/mama-ginekolog-nie-zdala-egzaminu-specjalizacyjnego-influencerka-mierzy-sie-z-kryzysem (dostęp: 15.04.2023).
Baran M., Szauer B., Czy Mama Ginekolog radzi sobie z kryzysem wizerunkowym?, https://www.proto.pl/aktualnosci/czy-mama-ginekolog-zwalczy-kryzys-wizerunkowy-eksperci-oceniaja (dostęp: 15.04.2023).
Benoit W., McHale J., Kenneth Star’s Image Repair Discourse Viewed in 20/20, „Communication Quarterly” 1999, No. 47, s. 265–280.
Bury M., Mamaginekolog: „Lubię swoją pracę tak bardzo, że nawet po godzinach zajmuję się ginekologią i położnictwem… w internecie”, https://parenting.pl/mamaginekolog-lubie-swoja-prace-tak-bardzo-ze-nawet-po-godzinach-zajmuje-sie-ginekologia-i-poloznictwem-w-internecie (dostęp: 29.03.2023).
Coombs T., Schmidt L., An Empirical Analysis of Image Restoration: Texaco’s Racism Crisis, „Journal of Public Relations Research” 2000, No. 12, s. 163–178.
Czaplicka M., Jak radzić sobie z krytyką? [w:] Bliblia e-biznesu 2. Nowy Testament, red. M. Dudko, Wydawnictwo Helion, Warszawa 2016.
Czaplicka M., Zarządzanie kryzysowe w social media, Wydawnictwo Onepress, Warszawa 2014.
Czerniszewska D., Mama Ginekolog znów to zrobiła! Ogromne pieniądze dla Wielkiej Orkiestry, https://dziendobry.tvn.pl/gwiazdy/wosp-2021-ile-zebrano-podczas-finalu-jurek-owsiak-podal-kwote-mama-ginekolog-pobila-rekord-da327161-5317515 (dostęp: 13.03.2023).
Grocki R., Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012.
Hajduk G., Specyfika kryzysów wizerunkowych w mediach społecznościowych, „Studia Medioznawcze” 2017, nr 3(70), s. 101–113.
Kaczmarczyk E., NFZ grzmi po wpisie Mamy Ginekolog, https://www.hellozdrowie.pl/nfz-grzmi-po-wpisie-mamy-ginekolog-nie-ma-zgody-na-przyjmowanie-kolezanek-i-rodziny-poza-kolejnoscia-w-trybie-pilnym-zadamy-wyjasnien/ (dostęp: 15.04.2023).
Kaczmarek A., Linkiewicz A., Makowski Ł., Personal Brand building: The case of Nicole Sochacki-Wójcicka, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu” 2022, t. 97, nr 2, s. 107.
Kaczmarek-Śliwińska M., Public Relations w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi w organizacji, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015.
Kral Z., Zabłocka-Kluczka A., Sposób postrzegania kryzysów w polskich przedsiębiorstwach, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” 2004, nr 11, s. 46–56.
Krawiec S., Mama Ginekolog na liście najbogatszych Polek?, https://biznes.wprost.pl/najbogatsi/11086372/mama-ginekolog-na-liscie-najbogatszych-polek-w-biznesie-idzie-jak-rakieta.html (dostęp: 15.04.2023).
Mitroff I., Pearson C., Zarządzanie sytuacją kryzysową, czyli jak ochronić firmę przed najgorszym, Business Press, Warszawa 1998.
Molek-Kozakowska K., O wizerunkowości sfery publicznej i jej analizie retorycznej [w:] Retoryka wizerunku medialnego, red. A. Budzyńska-Daca, A. Kampka, K. Molek-Kozakowska, Polskie Towarzystwo Retoryczne, Warszawa 2016, s. 5–21.
Nowakowska K., Mama ginekolog: Urok zwyczajności, https://www.vogue.pl/a/mama-ginekolog-urok-zwyczajnosci (dostęp: 15.04.2023).
Ogórek S., Od Instagrama, przez garaż aż po 70 mln przychodów, https://wyborcza.biz/akcjespecjalne/7,154807,28471117,od-instagrama-przez-garaz-po-100-milionow-przychodow-mama.html?disableRedirects=true (dostęp: 15.04.2023).
Parys A., Mama Ginekolog odniosła się do afery z przyjmowaniem pacjentów, https://www.pomponik.pl/plotki/news-mama-ginekolog-odniosla-sie-do-afery-z-przyjmowaniem-pacjent,-nId,6606097 (dostęp: 13.03.2023).
Seeger M.W., Sellnow T.L., Ulmer R.R., Communication, Organization, and Crisis, „Annals of the International Communication Association” 1998, No. 21, s. 231–276.
Smektała T., Public relations w sytuacjach kryzysowych przedsiębiorstw, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2005.
Socha-Jakubowska P., Krawiec S., Matka, Polka, milionerka, https://www.wprost.pl/tygodnik/10290621/matka-polka-milionerka.html (dostęp: 29.03.2023).
Sztyler-Turovsky A., Czy Mama Ginekolog to ginekolog?, https://kobieta.onet.pl/wiadomosci/mama-ginekolog-mogla-nazywac-sie-ginekologiem-na-instagramie/dqg3bq1 (dostęp: 13.03.2023).
Tworzydło D., Skuteczne zarządzanie w kryzysie wizerunkowym na przykładzie marki Tiger, „Studia Medioznawcze” 2019, t. 19, nr 1(76), s. 1–14.
Wykowski J., Skandal z Mamą Ginekolog robi się coraz głośniejszy. Reagują kolejne instytucje, https://pulsmedycyny.pl/skandal-z-mama-ginekolog-robi-sie-coraz-glosniejszy-reaguja-kolejne-instytucje-1176865 (dostęp: 15.04.2023).