Zombie i kosmici: symulacje fantasy i science fiction w nauczaniu politologii, stosunków międzynarodowych i studiów nad bezpieczeństwem
DOI:
https://doi.org/10.26881/prog.2024.14.07Słowa kluczowe:
edukacja politologiczna, symulacje, odgrywanie ról, kultura popularna, uczenie zorientowane na studentaAbstrakt
Artykuł stanowi analizę pedagogicznego potencjału integracji symulacji fantasy oraz science fiction do nauczania politologii, stosunków międzynarodowych i studiów nad bezpieczeństwem na poziomie uniwersyteckim. Rozpoznając wpływ kultury popularnej na współczesnych studentów, artykuł opowiada się za wykorzystywaniem immersyjnego doświadczenia symulacji opartych na nietypowych tematach. Inspirując się podobnymi i zakończonymi sukcesem przedsięwzięciami dydaktycznymi, proponuje się zarys eksperymentu pedagogicznego wraz z głównymi wnioskami z jego wstępnych testów na studentach różnych kierunków. Podane są podstawy teoretyczne i empiryczne dla metodologii eksperymentu, podkreślające wykorzystywanie pobudzających wyobraźnię
historii w celu zaangażowania studentów i zapewnienia im zestawu ważnych umiejętności, a także krzewienia krytycznego myślenia i wzmacniania kreatywnego rozwiązywania problemów w upodmiotawiającym doświadczeniu edukacyjnym. Artykuł prezentuje strukturę eksperymentu, prowadzonego od trzech lat na zróżnicowanych grupach studentów, przynoszącego obiecujące wstępne rezultaty oraz pozytywne opinie samych studentów, ale także wspomina o jego wyzwaniach i ograniczeniach. Konkluduje, iż zespołowe symulacje z ogrywaniem ról zapewniają łatwo dostępne, niskotechnologiczne, lecz innowacyjne narzędzie, które mogłoby trafiać do większej liczby programów nauczania.
Downloads
Bibliografia
Archer C.C., Miller M.K., 2011, Prioritizing Active Learning: An Exploration of Gateway Courses in Political Science, “PS: Political Science & Politics”, Vol. 44, Issue 2.
Armstrong J.S., 2001, Role Playing: A method to Forecast Decisions, in: J.S. Armstrong (ed.), Principles of Forecasting, New York.
Asal V., Blake E.L., 2006, Creating Simulations for Political Science Education, “Journal of Political Science Education”, Vol. 2, Issue 1.
Asal V., Kratoville J., 2013, Constructing International Relations Simulations: Examining the Pedagogy of IR Simulations Through a Constructivist Learning Theory Lens, “Journal of Political Science Education”, Vol. 9, Issue 2.
Barrera F., Venegas-Muggli J.I., Nuñez O., 2021, The impact of role-playing simulation activities on higher education students’ academic results, “Innovations in Education and Teaching International”, Vol. 58, No. 3.
Belloni R., 2008, Role-Playing International Intervention in Conflict Areas: Lessons from Bosnia for Northern Ireland Education, “International Studies Perspectives”, Vol. 9, No. 2.
Bolton G.E., 2002, Game theory’s role in role-playing, “International Journal of Forecasting”, Vol. 18, Issue 3.
Buchs A., Blanchard O., 2011, Exploring the Concept of Sustainable Development Through Role-Playing, “The Journal of Economic Education”, Vol. 42, Issue 4.
Chung T., 2013, Table-top role playing game and creativity, “Thinking Skills and Creativity”, Vol. 8.
Daniau S., 2016, The Transformative Potential of Role-Playing Games: From Play Skills to Human Skills, “Simulation & Gaming”, Vol. 47, Issue 4.
Day Ch., 1999, Researching Teaching Through Reflective Practice, in: J. Loughran (ed.), Researching Teaching: Methodologies and Practices for Understanding Pedagogy, London–Philadelphia.
Drezner D., 2022, Theories of International Politics and Zombies, Princeton – Oxford.
Gordon E., Haas J., Michelson B., 2017, Civic Creativity: Role-Playing Games in Deliberative Process, “International Journal of Communication”, Vol. 11.
Gordon S., Thomas I., 2018, ‘The learning sticks’: reflections on a case study of role-playing for sustainability, “Environmental Education Research”, Vol. 24, No. 2.
Hartlaub S.G., Lancaster F.A., 2008, Teacher Characteristics and Pedagogy in Political Science, “Journal of Political Science Education”, Vol. 4, Issue 4.
Henriksen T.D., 2010, Moving Educational Role-Play Beyond Entertainment, “Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información”, Vol. 11, № 3.
Horn L., Rubin O., Schouenborg L., 2017, Undead Pedagogy: How a Zombie Simulation Can Contribute to Teaching International Relations, “International Studies Perspectives”, Vol. 17, Issue 2.
Johnson E.K., Salter A., 2023, Playful Pedagogy in the Pandemic: Pivoting to Game-Based Learning, London–New York.
Jubas K., Taber N., Brown T., 2015, Introduction: Approaching Popular Culture as Pedagogy, in: Jubas K., Taber N., Brown T. (eds.), Popular Culture as Pedagogy: Research in the Field of Adult Education, Rotterdam–Boston–Taipei.
Kidron A.G., 1977, The Effectiveness of Experimental Methods in Training and Education: The Case of Role Playing, “The Academy of Management Review”, Vol. 2, No. 3.
Kotryová L., 2017, Project System: totalitarian utopia as a role-playing game, “World Journal of Science, Technology and Sustainable Development”, Vol. 14, No. 2/3.
Kramp M.M., 2004, Exploring Life and Experience Through Narrative Inquiry, in: deMarrais K., Lapan S.D. (eds.), Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences, Mahwah–London.
Lee G.H., Talib A.Z., Zainon W.M.N.W., Lim C.K., 2014, Learning History Using Role-Playing Game (RPG) on Mobile Platform, in: H. Jeong, M.S. Obaidat, N. Yen, J. Park (eds.), Advances in Computer Science and its Applications. Lecture Notes in Electrical Engineering, Vol. 279, Berlin–Heidelberg.
McKernan J., 2007, Curriculum and Imagination: Process Theory, Pedagogy and Action Research, London–New York.
Parisi L., Allison J.E., DaLaet D., Penttinen E., Rytkønen H., Schemenauer E., Sharoni S., Smith H.A., 2013, Innovating International Relations Pedagogy: Critical Feminist Engagements, “International Feminist Journal of Politics”, Vol. 15, Issue 3.
Picariello D.K. (ed.), 2020, The Politics of Horror, Cham.
Shearer A.W., 2021, Roleplaying to Improve Resilience, “Architecture_MPS”, Vol. 18, Issue 1.
Simpson A.W., Kaussler B., 2009, IR Teaching Reloaded: Using Films and Simulations in the Teaching of International Relations, “International Studies Perspectives”, Vol. 10, Issue 4.
Simpson J.M., Elias V.L., 2011, Choices and Chances: The Sociology Role-playing Game—The Sociological Imagination in Practice, “Teaching Sociology”, Vol. 39, Issue 1.
Smith K., 2014, Critical Hits & Critical Spaces: Roleplaying Games and Their Potential in Developing Critical Literacy and New Literacy Practices, in: P. Paugh, T. Kress, R. Lake (eds.), Teaching towards Democracy with Postmodern and Popular Culture Texts, Rotterdam–Boston–Taipei.
Stump J.L., 2013, Exploring Politics and Government With Popular Culture: Justifications, Methods, Potentials, and Challenges in Introductory Political Science Courses, “Journal of Political Science Education”, Vol. 9, Issue 3.
Trowbridge D., Woodward J., 2021, Pedagogy training among political scientists: Opportunities, interest, and obstacles, “Journal of Political Science Education”, Vol. 17, Issue 1.
Weber C., 2001, The Highs and Lows of Teaching IR Theory: Using Popular Films for Theoretical Critique, “International Studies Perspectives”, Vol. 2, No. 3.
Wendt A., Duvall R., 2008, Sovereignty and the UFO, “Political Theory”, Vol. 36, Issue 4.
Wright J.C., Weissglass D.E., Casey V., 2020, Imaginative Role-Playing as a Medium for Moral Development: Dungeons & Dragons Provides Moral Training, “Journal of Humanistic Psychology”, Vol. 60, Issue 1.