Wpływ sztuki nielegalnej na budowanie tożsamości miejskiej

Autor

  • Anna Kowalik Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2024.14.09

Słowa kluczowe:

graffiti, sztuka nielegalna, tożsamość, przestrzeń publiczna, street art

Abstrakt

Współczesne graffiti i street art, stanowiące kluczowe elementy miejskiego krajobrazu, odgrywają znaczącą rolę w kształtowaniu tożsamości społecznej i urbanistycznej. W artykule zbadano wpływ tych form artystycznych na percepcję przestrzeni miejskich, podkreślając ich znaczenie dla ewolucji miejskiej tożsamości w kontekście nowej ekonomii opartej na kreatywności. Analiza efemeryczności graffiti oraz street artu pokazuje, jak spotkanie z tymi dziełami w przestrzeni miejskiej może przerywać codzienność i zwiększać świadomość społeczną, co przekłada się na dynamiczne rozpoznawanie i interpretację miejskich krajobrazów.
Przez integrację różnorodnych perspektyw – od historii sztuki po socjologię i filozofię – niniejsze badanie ujawnia złożoność wpływu sztuki ulicznej na życie miejskie oraz na kulturowe aspekty współczesnych społeczeństw. Sztuka uliczna, łącząc różne media, nowe technologie oraz bodźce sensoryczne, tworzy unikalną jedność w wielości, angażując odbiorców na poziomie fizycznym i psychicznym. To zaangażowanie, zarówno w wymiarze fenomenologicznym, jak i w codziennym życiu, podkreśla znaczenie dalszych interdyscyplinarnych badań nad sztuką uliczną jako nieodłączną częścią kultury miejskiej.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Anna Kowalik - Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Doktor, adiunkt, konserwator-restaurator dzieł sztuki, w szczególności sztuki nowoczesnej i współczesnej. Pracuje w Międzykatedralnej Pracowni NOVUM Ochrony i Konserwacji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Absolwentka tej uczelni oraz Instytutu Historii Sztuki na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Studium Prawa Własności Intelektualnej na Wydziale Prawa i Administracji UW.
Jej zainteresowania badawcze koncentrują się przede wszystkim na zagadnieniach związanych z konserwacją interdyscyplinarnej sztuki nowoczesnej i współczesnej. Problematyce tej poświęciła liczne publikacje i wystąpienia na ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach. Współpracuje w tym obszarze zarówno ze znaczącymi instytucjami państwowymi, jak i z prywatnymi kolekcjonerami. Uczestniczy w ogólnopolskich i międzynarodowych projektach badawczych.

Bibliografia

Bator I., 2015, Nowe ujęcie nadgraniczności Cieszyna do wykorzystania, w: Sztuka w przestrzeni publicznej. Artystyczne wymiary wytwarzania kapitału społecznego i kulturowego, Bielsko-Biała–Cieszyn.

Birkeland I., 2008, Cultural Sustainability: Industrialism, Placelessness and the Re-animation of Place, „Ethics, Place & Environment: A Journal of Philosophy & Geography”, Vol. 11, No. 3.

Chmielewski J.M., 2001, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Warszawa.

Dzidzia B., Kiedy sztuka wytwarza kapitał. Zaangażowanie i sztuka w przestrzeni publicznej, w: Sztuka w przestrzeni publicznej. Artystyczne wymiary wytwarzania kapitału społecznego i kulturowego, Bielsko-Biała–Cieszyn.

Druh S., 2005, Wstęp w: Cała A., Miszczak R. (red.), Beaty, Rymy, Życie. Leksykon muzyki hip hop, Poznań.

Frydryczak B., 1998, Okiem przechodnia: ulica jako przestrzeń estetyczna, w: A. Zeidler-Janiszewska,

J.S. Wojciechowski (red.), Formy estetyzacji przestrzeni publicznej, Warszawa.

Frysztacki K., 2005, Między przestrzenią i publicznością miejską, w: B. Jałowiecki (red.), Przemiany miasta: wokół socjologii Aleksandra Wallisa, Warszawa.

Hildebrandt P.M., 2012, Urbane Kunst, w: F. Eckardt (red.), Handbuch Stadtsoziologie, Wiesbaden.

Hoppe I., 2016, Urban Art: Creating the Urban With Art, w: Urban Art: Creating the Urban with Art: Proceedings of the International Conference at Humboldt-Universitat zu Berlin 15–16 July.

Ingarden R., 1970, Studia z Estetyki, tom III, Warszawa.

Israel F., Velasco A., 2014, Prawo, zbrodnia i graffiti Gdzie nie ma wolności, będzie graffiti, w: A. Łukaszewicz (red.), Burząc mury graffiti: korespondencje street-artystów, Szczecin.

Jach A., 2008, Street art jako aktywność społeczna, „Czas Kultury”, nr 1(142).

Leger F., 1970, Funkcje malarstwa, Warszawa.

Louis W., 1938, Urbanism as a way of Life, „The American Journal of Sociology”, t. 44, nr 1.

Markowski T., 2009, Karta przestrzeni publicznej, Warszawa.

Massey D., 2004, Geographies of Responsibility, w: Geografiska Annaler. Series B, Human Geography t. 86, nr 1.

Mitchell W.J.T., 1990, The Violence of Public Art. Do the Right Thing, „Critical Inquiry”, No. 16.

Mouffe C., 2015, Agonistyczne przestrzenie publiczne i polityka demokratyczna, Warszawa.

Norberg-Schulz C., 1980, Genius loci: Towards a Phenomenology of Architecture, New York.

Rudkiewicz M., 2017, Dzika grafika. Pięć dekad ulicznej dywersji wizualnej w Polsce, w: M. Warda (red.), Dzika grafika. Pół wieku ulicznej dywersji wizualnej w Polsce 1967–2017, Warszawa.

Rudkiewicz M., 2013, Dzieła graffiti i street artu, „Nasza Polska”, t. 89, Bydgoszcz.

Rybson P., 2017, Palimsest wolności, w: M. Warda (red.), Dzika grafika. Pół wieku ulicznej dywersji wizualnej w Polsce 1967–2017, Warszawa.

Sikorska P., Sulmicki M., 2015, Czy Warszawa jest otwarta na przestrzenie publiczne? Teoria a praktyka, Stowarzyszenie Zielone Mazowsze Komisja Dialogu Społecznego ds. Transportu przy Biurze Koordynacji Remontów i Inwestycji w Pasie Drogowym Urzędu m. st. Warszawy, Warszawa.

Sławek T., 2010, Miasto. Próba zrozumienia, w: E. Rewers (red.), Miasto w sztuce – sztuka miasta, Kraków.

Taborska H., 2005, Współczesna sztuka publiczna i nie-miejsca Warszawy – z Europą w tle, „Kultura Współczesna”, nr 4.

Tatarkiewicz W., 1960, Historia estetyki, t. 1, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków.

Tuan Y., 2008, Space and place : the perspective of experience, Minneapolis.

Walsch M., 1996, Graffito, New York.

Wręga M., 2005, Od ulicy do galerii. Proces instytucjonalizacji street artu w Polsce, praca magisterska na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.

Żakowski M., 2006, Street art i indywidualizacja. W stronę tożsamości awangardowej. Miejskie gry uliczne, awangarda i polityka, „Kultura Popularna”, nr 2(16).

Pobrania

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

Kowalik, A. (2024). Wpływ sztuki nielegalnej na budowanie tożsamości miejskiej. Progress, (14), 133–155. https://doi.org/10.26881/prog.2024.14.09