The influence of illegal art on the construction of urban identity
DOI:
https://doi.org/10.26881/prog.2024.14.09Keywords:
graffiti, illegal art, identity, public space, street artAbstract
Contemporary graffiti and street art, as key elements of the urban landscape, play a significant role in shaping social and urban identity. This paper examines the impact of these artistic forms on the perception of urban spaces, emphasizing their importance for the evolution of urban identity in the context of a new creativity-based economy. The analysis of the ephemerality of graffiti and street art reveals how encounters with these works in urban spaces can interrupt daily routines and increase social awareness, leading to a dynamic recognition and interpretation of urban landscapes. By integrating diverse perspectives from art history to sociology and philosophy – this study unveils the complexity of street art’s influence on city life and cultural aspects of contemporary societies. Street art, merging various media, new technologies, and sensory stimuli, creates a unique unity in diversity, engaging audiences on both a physical and psychological level. This engagement, in both phenomenological dimensions and everyday life, underscores the importance of further interdisciplinary research into street art as an integral part of urban culture.
Downloads
References
Bator I., 2015, Nowe ujęcie nadgraniczności Cieszyna do wykorzystania, w: Sztuka w przestrzeni publicznej. Artystyczne wymiary wytwarzania kapitału społecznego i kulturowego, Bielsko-Biała–Cieszyn.
Birkeland I., 2008, Cultural Sustainability: Industrialism, Placelessness and the Re-animation of Place, „Ethics, Place & Environment: A Journal of Philosophy & Geography”, Vol. 11, No. 3.
Chmielewski J.M., 2001, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Warszawa.
Dzidzia B., Kiedy sztuka wytwarza kapitał. Zaangażowanie i sztuka w przestrzeni publicznej, w: Sztuka w przestrzeni publicznej. Artystyczne wymiary wytwarzania kapitału społecznego i kulturowego, Bielsko-Biała–Cieszyn.
Druh S., 2005, Wstęp w: Cała A., Miszczak R. (red.), Beaty, Rymy, Życie. Leksykon muzyki hip hop, Poznań.
Frydryczak B., 1998, Okiem przechodnia: ulica jako przestrzeń estetyczna, w: A. Zeidler-Janiszewska,
J.S. Wojciechowski (red.), Formy estetyzacji przestrzeni publicznej, Warszawa.
Frysztacki K., 2005, Między przestrzenią i publicznością miejską, w: B. Jałowiecki (red.), Przemiany miasta: wokół socjologii Aleksandra Wallisa, Warszawa.
Hildebrandt P.M., 2012, Urbane Kunst, w: F. Eckardt (red.), Handbuch Stadtsoziologie, Wiesbaden.
Hoppe I., 2016, Urban Art: Creating the Urban With Art, w: Urban Art: Creating the Urban with Art: Proceedings of the International Conference at Humboldt-Universitat zu Berlin 15–16 July.
Ingarden R., 1970, Studia z Estetyki, tom III, Warszawa.
Israel F., Velasco A., 2014, Prawo, zbrodnia i graffiti Gdzie nie ma wolności, będzie graffiti, w: A. Łukaszewicz (red.), Burząc mury graffiti: korespondencje street-artystów, Szczecin.
Jach A., 2008, Street art jako aktywność społeczna, „Czas Kultury”, nr 1(142).
Leger F., 1970, Funkcje malarstwa, Warszawa.
Louis W., 1938, Urbanism as a way of Life, „The American Journal of Sociology”, t. 44, nr 1.
Markowski T., 2009, Karta przestrzeni publicznej, Warszawa.
Massey D., 2004, Geographies of Responsibility, w: Geografiska Annaler. Series B, Human Geography t. 86, nr 1.
Mitchell W.J.T., 1990, The Violence of Public Art. Do the Right Thing, „Critical Inquiry”, No. 16.
Mouffe C., 2015, Agonistyczne przestrzenie publiczne i polityka demokratyczna, Warszawa.
Norberg-Schulz C., 1980, Genius loci: Towards a Phenomenology of Architecture, New York.
Rudkiewicz M., 2017, Dzika grafika. Pięć dekad ulicznej dywersji wizualnej w Polsce, w: M. Warda (red.), Dzika grafika. Pół wieku ulicznej dywersji wizualnej w Polsce 1967–2017, Warszawa.
Rudkiewicz M., 2013, Dzieła graffiti i street artu, „Nasza Polska”, t. 89, Bydgoszcz.
Rybson P., 2017, Palimsest wolności, w: M. Warda (red.), Dzika grafika. Pół wieku ulicznej dywersji wizualnej w Polsce 1967–2017, Warszawa.
Sikorska P., Sulmicki M., 2015, Czy Warszawa jest otwarta na przestrzenie publiczne? Teoria a praktyka, Stowarzyszenie Zielone Mazowsze Komisja Dialogu Społecznego ds. Transportu przy Biurze Koordynacji Remontów i Inwestycji w Pasie Drogowym Urzędu m. st. Warszawy, Warszawa.
Sławek T., 2010, Miasto. Próba zrozumienia, w: E. Rewers (red.), Miasto w sztuce – sztuka miasta, Kraków.
Taborska H., 2005, Współczesna sztuka publiczna i nie-miejsca Warszawy – z Europą w tle, „Kultura Współczesna”, nr 4.
Tatarkiewicz W., 1960, Historia estetyki, t. 1, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Tuan Y., 2008, Space and place : the perspective of experience, Minneapolis.
Walsch M., 1996, Graffito, New York.
Wręga M., 2005, Od ulicy do galerii. Proces instytucjonalizacji street artu w Polsce, praca magisterska na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
Żakowski M., 2006, Street art i indywidualizacja. W stronę tożsamości awangardowej. Miejskie gry uliczne, awangarda i polityka, „Kultura Popularna”, nr 2(16).