O roli literatury w kształtowaniu cnót wśród sędziów
DOI:
https://doi.org/10.26881/prog.2024.15.07Słowa kluczowe:
prawo, literatura, etyka cnót, jurysprudencja cnótAbstrakt
Niniejszy artykuł skupia się na relacji prawa oraz literatury, przez analizę wpływu beletrystyki na sędziów stosujących prawo. Głównym celem jest pokazanie pozytywnego wpływu, jaki literatura piękna może mieć na stosowanie prawa przez sędziów poprzez ich edukację moralną, a także umożliwienie im rozwoju cnót sędziowskich. Punktem wyjścia rozważań jest problem tzw. trudnych przypadków oraz pokazanie przez ich pryzmat wymogu wiedzy wykraczającej poza tę bezpośrednio związaną z prawem. W tym zakresie odwołano się również do pojęcia „doświadczenia życiowego”, celem pokazania, że potrzeba wiedzy pozaprawnej wśród sędziów dotyczy również typowych sytuacji. Następnie od wołano się do nurtu filozoficznoprawnego jurysprudencji cnót. Dzięki odwołaniu się do instrumentów teoretycznych etyki cnót wskazano na metacnotę mądrości praktycznej jako dyspozycję niezbędną do dobrego pełnienia funkcji sędziego. Szczególny nacisk położono na składającą się na nią skromność epistemiczną, rozumianą jako świadomość ograniczeń swojej ekspertyzy oraz chęć jej poszerzania. Następnie opisano, w jaki sposób literatura jest użytecznym narzędziem promującym nabywanie tej cnoty. Na powyższej podstawie wysnuto wnioski dotyczące pozytywnego wpływu literatury na rozwój moralny sędziów, a przez to i stosowanie przez nich prawa. Naczelną metodą wykorzystywaną w niniejszym artykule jest metoda analityczna, dogmatycznoprawna oraz aplikacja teorii etyki cnót.
Downloads
Bibliografia
Amaya A., 2013, Exemplarism an Judicial Virtue, „Law & Literature”, Vol. 25, No. 3.
Amaya A., 2018, The virtue of judicial humility, „Jurisprudence”, Vol. 9, No. 1.
Amaya A., 2023, Precedent, Exemplarity, And Imitation, w: T. Endicott, H. Kristjánsson, S. Lewis (eds.), Philosophical Foundations of Precedent, Oxford.
Anscombe G. E M., 1958, Modern Moral Philosophy, „Philosophy”, Vol. 33, No. 124.
Arystoteles,, 2007, Etyka Nikomachejska, tłum. D. Gromska, Warszawa.
Badhwar N.K., 1996, The Limited Unity of Virtue, „Noûs”, Vol. 30, No. 3.
Bix, B. H., 2004, A Dictionary of Legal Theory, Oxford .
Calvino I., 2020, Po co czytać klasyków, Warszawa.
Choduń A., 2016, Koncepcja wykładni prawa Macieja Zielińskiego, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, z. 4.
Crisp R., 2010, From virtue ethics to virtue epistemology, „Metaphilosophy”, Vol. 41, No. 1/2.
De Caro M., Marraffa M., Vaccarezza M.S., 2021, The Priority of Phronesis, w: M. De Caro, M.S. Vaccarezza (eds.), Practical Wisdom: Philosophical and Psychological Perspectives, New York–London.
Dworkin R., 1978, Taking Rights Seriously, Harvard.
Fowers B., Kristjánsson K., 2024, Phronesis as moral decathlon: contesting the redundancy thesis about phronesis, „Philosophical Psychology”, Vol. 37, No. 2.
Galeza D., 2013, Hard Cases, „Manchester Student Law Review”, Vol. 2.
Hart H.L.A., 2020, Pojęcie prawa, tłum. J. Woleński, Warszawa.
Jaśtal J., 2009, Natura cnoty: problematyka emocji w neoarystotelesowskiej etyce cnót, Kraków.
Kanty T., 2018, Doświadczenie życiowe a ocena dowodów w procesie karnym, „Państwo i Prawo”, nr 7.
Korzeniewska-Lastoa A., Sarnowska A., 2014, Psychologiczne i neuropsychologiczne aspekty podejmowania decyzji przez sędziów, w: M. Król, A. Bartczak, M. Zalewska (red.), Jurysprudencja 3. Integracja zewnętrzna i wewnętrzna nauk prawnych. Cz. 2, Łódź.
MacIntyre A., 2020, Ethics in the Conflicts of Modernity: An Essay on Desire, Practical Reasoning, and Narrative, Cambridge.
Markowski P., 2013, Polityka wrażliwości: wprowadzenie do humanistyki, Kraków.
Marody M., 1987, Technologie intelektu: językowe determinanty wiedzy potocznej i ludzkiego działania, Warszawa.
Matczak M., 2023, Nowe podejście do trudnych przypadków w prawie, Online, Katedra Teorii i Filozofii Państwa i Prawa Uniwersytetu Warszawskiego, 19.10.2023, niepublikowane.
Miller C.B., 2021, Flirting With Skepticism About Practical Wisdom, w: M. De Caro, M.S. Vaccarezza (eds.), Practical Wisdom: Philosophical and Psychological Perspectives, New York–Londyn.
Nowacki J., 2003, Luki w prawie. Ideologia, w: J. Nowacki, Studia z teorii prawa, Kraków.
Nowacki J., 2003, O przepisach zawierających klauzule generalne, w: J. Nowacki, Studia z teorii prawa, Kraków.
Nussbaum M., 1992, Love’s Knowledge: Essays on Philosophy and Literature, New York.
Ohlhorst J., 2022, Dual processes, dual virtues, „Philosophical Studies”, Vol. 179.
Pietrzykowski T., 2023, Ideał naukowości prawoznawstwa. Józef Nowacki przeciw ideologizacji twierdzeń prawniczych, „Archiwum Filozofii Prawa i Filozofii Społecznej”, nr 3.
Pinker S., 2015, Zmierzch przemocy. Lepsza strona naszej natury, tłum. T. Bieroń, Poznań.
Przybylski-Lewandowski F., 2008, Wskazania wiedzy i doświadczenia życiowego w sądowym stosowaniu prawa, Uniwersytet Gdański, niepublikowana praca doktorska.
Rashid M.M., 2020, King, Fuller and Dworkin on Natural Law and Hard Cases, „Journal of Economic and Social Thought”, Vol. 7, No. 2.
Rorty R., 2009, Contingency, Irony, and Solidarity, Cambridge.
Russell B., 1992, Knowledge by Acquaintance and Knowledge by Description, w: The Collected Papers of Bertrand Russell, London.
Solum L. B., 2003, Virtue jurisprudence: A Virtue-Centered Theory of Judging, „Metaphilosophy”, Vol. 34, No. 1/2.
Stelmach, J., 2003, Kodeks argumentacyjny dla prawników, Kraków .
Sykuna S., 2007, Trudne przypadki, w: J. Zajadło (red.), Leksykon współczesnej teorii i filozofii prawa, Warszawa.
Szutta N., 2004, Status współczesnej etyki cnót, „Diametros”, nr 1.
Szutta N., 2008, Współczesna etyka cnót, Gdańsk.
Szutta N., 2015, Wychowanie moralne z perspektywy etyki cnót, „Diametros”, nr 46.
Szutta N., 2017, Czy istnieje coś co zwiemy moralnym charakterem i cnotą?, Lublin.
Szutta N., 2022, Czy możliwe jest ufundowanie teorii etycznej na emocji podziwu?, „Roczniki Filozoficzne”, t. 70, nr 3.
Świda-Łagiewska Z., 1978, Zasada swobodnej oceny dowodów na tle systemu zasad procesu karnego, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny”, t. 40, nr 2.
Turri J., Alfano M., Greco J., 2021, Virtue Epistemology, w: E.N. Zalta (ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Stanford.
Waltoś S, 1996, Od dyplomu uniwersyteckiego do zawodu prawniczego, „Palestra”, t. 40, nr 3–4.
White J.B., 1973, The legal imagination: studies in the nature of legal thought and expression, Boston.
Widłak T., 2019a, Egzemplaryzm sędziowski w literaturze prawniczej na przykładzie „Sprawy grotołazów” Lona L. Fullera, w: J. Kamień, J. Zajadło, K. Zeidler (red.), Prawo i literatura, Gdańsk.
Widłak T., 2019b, Judges’ Virtues and Vices: Outline of a Research Agenda for Legal Theory, „Archiwum Filozofii Prawa i Filozofii Społecznej”, t. 20, nr 2.
Wróblewski J., 1989, Teoretyczne zagadnienia standardów w prawodawstwie w stosowaniu prawa, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, z. 3.
Wyrok SN z 5 sierpnia 1999 r., sygn. II UKN 76/99, OSNP z 2000 r., nr 19, poz. 732.
Zagzebski L., 2019, Exemplarist moral theory, New York.
Zajadło J., 2012, Co to są hard cases? w: J. Zajadło, Fascynujące ścieżki filozofii prawa, Warszawa.
eidler K., 2019, Prawo i literatura. Garść uwag spóźnionych, w: J. Kamień, J. Zajadło, K. Zeidler (red.), Prawo i literatura, Gdańsk.
Zeidler K., 2021, Prawo w filmie jako przejaw estetyki prawa i szczególny przypadek kierunku prawo i literatura, „Archiwum Filozofii Prawa i Filozofii Społecznej”, t. 26, nr 1.
Zieliński M., 1979, Poznanie sądowe a poznanie naukowe, Poznań.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Author(s)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.