Znaczenie figuracji w twórczości rzeźbiarskiej Barbary Zbrożyny

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2024.15.13

Słowa kluczowe:

figuracja, rzeźba, egzystencjalizm, surrealizm, Nowa Figuracja, ciało, śmierć

Abstrakt

Niniejsza praca konstytuuje się w obrębie znaczeń figuracji w twórczości XX--wiecznej artystki Barbary Zbrożyny. Praca prezentuje ewolucję jej wybranych realizacji rzeźbiarskich. W porządku chronologicznym przedstawione zostały dzieła figuratywne skupiające się wokół różnej tematyki. Tekst stanowi próbę odszyfrowania znaczeń, treści oraz symboli ukrytych w jej twórczości. Sproblematyzowane we wstępie różne aspekty figuracji są punktem wyjścia i dojścia
do określonych wniosków podczas analizy twórczości artystki. Do odkodowania poszczególnych treści posłużyła analiza historycznych wydarzeń mających
wpływ na formowanie się kobiecej rzeźby współczesnej w Polsce oraz zestawienie twórczości Barbary Zbrożyny z dziełami twórców rzeźby powojennej, włączanych przez Piotra Piotrowskiego do Znaczeń modernizmu (1999). Stanowi to próbę rekonstrukcji dialogu ze spuścizną artystyczną jej poprzedników, do której artystka luźno nawiązywała, zdecydowanie wypracowując swój własny język artystyczny.

Downloads

Biogram autora

Izabela Sikorska - Uniwersytet Warszawski

Absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi badania z zakresu figuracji w rzeźbie polskiej po II wojnie światowej. Jej zainteresowania naukowe skupiają się na szeroko rozumianej ekologii materiałowej, wzmocnieniu relacji między środowiskiem wykreowanym przez człowieka a środowiskiem biologicznym poprzez zastosowanie zasad projektowania inspirowanych i opracowanych przez naturę oraz wdrażanie ich za pomocą nowatorskich technologii projektowych.

Bibliografia

Bataille G., 1999, Erotyzm, przeł. M. Ochab, Gdańsk.

Berthoud R., 1987, The life of Hnery Moore, London–Boston.

Bogucki J., 1983, Sztuka Polski Ludowej, Warszawa.

Domanowska E., 2018, Kunszt: 100 lat polskiej rzeźby = Artistry: 100 years of Polish sculpture = Artistry: polijas tēlniecības 100 gadi, Orońsko.

Fezzi E., 1971, Henry Moore, Firenze.

Freud S., 2012, Wstęp do psychoanalizy, Warszawa.

Gałecka J., 2002, Portrety rzeźbiarskie Barbary Zbrożyny, niepublikowana praca magisterska, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Grubba-Thiede D., 2016, Nurt figuracji w powojennej rzeźbie polskiej, Warszawa-Toruń.

Iskra-Paczkowska A, 2010, „Śmierć ciała” w sztuce współczesnej, w: Terytorium i peryferia cielesności: ciało w dyskursie filozoficznym, A. Kiepasa, E. Struzik (red.), Katowice.

Jakimowicz A., 1956, Polska rzeźba współczesna, Warszawa.

Kotkowska-Bareja H., 1974, Polska rzeźba współczesna, Warszawa.

Kotula A., Krakowski P., 1985, Rzeźba współczesna, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa.

Krzysztofowicz-Kozakowska S., 2016, Sztuka w czasach PRL, Olszanica.

Lachowski M., 2013, Nowocześni po katastrofie: sztuka w Polsce w latach 1945–1960, Lublin.

Leder A., 2014, Prześniona rewolucja: ćwiczenia z logiki historycznej, Warszawa.

Leśniewska A.M., 2006, Barbara Zbrożyna: rzeźba, Orońsko.

Leśniewska A.M., 2015, Nowe miejsce rzeźby w sztuce polskiej lat 60. XX wieku jako wyraz przemian w sztuce przestrzeni, Warszawa.

Leśniewska A.M., 2008, Wracam w siebie i znajduję świat, w: Barbara Zbrożyna: figury nasłonecznione, A.M. Leśniewska (red.), Warszawa.

Luba I., 2005, Rok 1955 [Katalog wystawy], Warszawa.

Okoń W., 1996, Wtajemniczenia: studia z dziejów sztuki XIX i XX wieku, Wrocław.

Osęka A., Skrodzki W., 1997, Współczesna rzeźba polska, Wydawnictwo Arkady, Warszawa.

Piotrowski P., 1999, Znaczenia modernizmu: w stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań.

Read H., 1964, A Concise History of Modern Sculpture, London.

Roczon S., 2002, Życie i twórczość Barbary Zbrożyny, Lublin.

Rottenberg A., 2005, Sztuka w Polsce 1945–2005, Warszawa.

Smolińska M., Domanowska E., 2018, Rzeźba dzisiaj 3: sztuka I natura: parki rzeźby = Scuplture today 3: art and nature: sculpture parks, Orońsko.

Suszek E., 2020, Figuracje braku i nieobecności: Miłobędzka – Białoszewski – Kozioł, Kraków.

Walczek L., 2002, Twórczość rzeźbiarska Barbary Zbrożyny, Lublin.

Waligórska A., 2006, Figura w procesie percepcji a figuracja w sztuce, w: Figury i figuracje: materiały LIV ogólnopolskiej sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Lublin 20–22 października 2005,

M. Kitowska-Łysiak, R. Kasperowicz, M. Lachowski, L. Lameński (red.), Warszawa.

M. Wójtowicz, W. Kania (red.), 2007, Filozofia a śmierć, Katowice.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-31

Jak cytować

Sikorska, I. (2024). Znaczenie figuracji w twórczości rzeźbiarskiej Barbary Zbrożyny. Progress, (15), 147–167. https://doi.org/10.26881/prog.2024.15.13