Meaning of figuration in the sculptural work of Barbara Zbrożyna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2024.15.13

Keywords:

figuration, sculpture, existentialism, surrealism, new figuration, body, death

Abstract

This article is constituted within the meanings of figuration in the work of the 20th century artist Barbara Zbrożyna. The work presents the evolution of her selected sculptural realizations. Figurative works focusing on different themes are presented in chronological order. The text attempts to decipher the meanings, contents, and symbols hidden in her work. The introduction problematizes various aspects of figuration as a starting and ending point for specific conclusions during the analysis of the artist’s work. Historical events that influenced the formation of contemporary female sculpture in Poland were analyzed to decode individual contents, and Barbara Zbrożyna’s work was juxtaposed with the works of post-war sculpture creators, included by Piotr Piotrowski in Meanings of Modernism (1999). This constitutes an attempt to reconstruct the dialogue with the artistic legacy of her predecessors, to which this artist loosely referred while decidedly developing her own artistic language.

Downloads

Author Biography

Izabela Sikorska, Uniwersytet Warszawski

A graduate of the history of art at the University of Warsaw. She conducts research on figuration in Polish sculpture after World War II. Her academic interests focus on the broadly understood ecology of materials, strengthening the relationship between the human-created environment and the biological environment through the application of design principles inspired by and developed from nature, as well as implementing them using innovative design technologies.

References

Bataille G., 1999, Erotyzm, przeł. M. Ochab, Gdańsk.

Berthoud R., 1987, The life of Hnery Moore, London–Boston.

Bogucki J., 1983, Sztuka Polski Ludowej, Warszawa.

Domanowska E., 2018, Kunszt: 100 lat polskiej rzeźby = Artistry: 100 years of Polish sculpture = Artistry: polijas tēlniecības 100 gadi, Orońsko.

Fezzi E., 1971, Henry Moore, Firenze.

Freud S., 2012, Wstęp do psychoanalizy, Warszawa.

Gałecka J., 2002, Portrety rzeźbiarskie Barbary Zbrożyny, niepublikowana praca magisterska, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Grubba-Thiede D., 2016, Nurt figuracji w powojennej rzeźbie polskiej, Warszawa-Toruń.

Iskra-Paczkowska A, 2010, „Śmierć ciała” w sztuce współczesnej, w: Terytorium i peryferia cielesności: ciało w dyskursie filozoficznym, A. Kiepasa, E. Struzik (red.), Katowice.

Jakimowicz A., 1956, Polska rzeźba współczesna, Warszawa.

Kotkowska-Bareja H., 1974, Polska rzeźba współczesna, Warszawa.

Kotula A., Krakowski P., 1985, Rzeźba współczesna, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa.

Krzysztofowicz-Kozakowska S., 2016, Sztuka w czasach PRL, Olszanica.

Lachowski M., 2013, Nowocześni po katastrofie: sztuka w Polsce w latach 1945–1960, Lublin.

Leder A., 2014, Prześniona rewolucja: ćwiczenia z logiki historycznej, Warszawa.

Leśniewska A.M., 2006, Barbara Zbrożyna: rzeźba, Orońsko.

Leśniewska A.M., 2015, Nowe miejsce rzeźby w sztuce polskiej lat 60. XX wieku jako wyraz przemian w sztuce przestrzeni, Warszawa.

Leśniewska A.M., 2008, Wracam w siebie i znajduję świat, w: Barbara Zbrożyna: figury nasłonecznione, A.M. Leśniewska (red.), Warszawa.

Luba I., 2005, Rok 1955 [Katalog wystawy], Warszawa.

Okoń W., 1996, Wtajemniczenia: studia z dziejów sztuki XIX i XX wieku, Wrocław.

Osęka A., Skrodzki W., 1997, Współczesna rzeźba polska, Wydawnictwo Arkady, Warszawa.

Piotrowski P., 1999, Znaczenia modernizmu: w stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań.

Read H., 1964, A Concise History of Modern Sculpture, London.

Roczon S., 2002, Życie i twórczość Barbary Zbrożyny, Lublin.

Rottenberg A., 2005, Sztuka w Polsce 1945–2005, Warszawa.

Smolińska M., Domanowska E., 2018, Rzeźba dzisiaj 3: sztuka I natura: parki rzeźby = Scuplture today 3: art and nature: sculpture parks, Orońsko.

Suszek E., 2020, Figuracje braku i nieobecności: Miłobędzka – Białoszewski – Kozioł, Kraków.

Walczek L., 2002, Twórczość rzeźbiarska Barbary Zbrożyny, Lublin.

Waligórska A., 2006, Figura w procesie percepcji a figuracja w sztuce, w: Figury i figuracje: materiały LIV ogólnopolskiej sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Lublin 20–22 października 2005,

M. Kitowska-Łysiak, R. Kasperowicz, M. Lachowski, L. Lameński (red.), Warszawa.

M. Wójtowicz, W. Kania (red.), 2007, Filozofia a śmierć, Katowice.

Published

2024-12-31

How to Cite

Sikorska, I. (2024). Meaning of figuration in the sculptural work of Barbara Zbrożyna. Progress, (15), 147–167. https://doi.org/10.26881/prog.2024.15.13