Metody i formy pracy w szkolnictwie pijarskim

Autor

  • Katarzyna Semrau Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.01

Słowa kluczowe:

pijarzy, wychowanie, edukacja, religia

Abstrakt

W  artykule opisano metody i  formy pracy z  młodzieżą wynikające z  działalności zakonu pijarów. Przedstawiono strukturę i organizację zarówno samego zakonu, jak i  główne założenia instytucji szkoły pijarskiej. Wskazano także na kiedyś niezwykle innowacyjne a współcześnie popularne aspekty pracy wychowawczej, takie jak humanistyczne podejście do ucznia czy nagradzanie, o których pisał założyciel zakonu Józef Kalasancjusz już w pierwszych wytycznych dotyczących pracy związanej z kształceniem wychowanków. Oferta szkoły regularnej i bezpłatnej, jaką przygotowali pijarscy zakonnicy, była jedną z pierwszych na świecie skierowaną do ubogich dzieci i młodzieży. Poruszono także kwestię przemian zachodzących w zakonie pijarów, gdy – głównie ze względu na efektywność nauczania – placówki te zaczęły się zmieniać i stawać szkołami przeznaczonymi dla elit. Wiele uwagi poświęcono również postaci samego założyciela, jak i najpopularniejszemu polskiemu pijarowi i reformatorowi – Stanisławowi Konarskiemu.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Katarzyna Semrau - Uniwersytet Gdański

Katarzyna Semrau – Uniwersytet Gdański, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki. Zainteresowania naukowe: zakon salezjański, pedagogika świętego Jana Bosco, zakon pijarów, historia katechezy, uzależnienia behawioralne, uzależnienia od środków psychoaktywnych, uzależnienia od nowych technologii. Specjalista psychoterapii uzależnień.

Bibliografia

Ausz M., 2013, Odbudowa polskiej prowincji pijarów. Działalność wychowawczo-edukacyjna zakonu w latach 1873–1918, Lublin.

Ausz M. (red.), 2013, Z historii polskich pijarów, Kraków.

Kurdybacha Ł. (red.), 1967, Historia wychowania, Warszawa.

Puchowski K. (red.), 1996, Szlakami przeszłości i czasów współczesnych, Gdańsk.

Taraszkiewicz J., 2015, Pierwsze stulecie zakonu pijarów na ziemiach Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Gdańsk.

Taraszkiewicz J., 2011, Edukacja historyczna w szkolnictwie pijarskim w Rzeczypospolitej 1642–1773, Gdańsk.

Wróbel-Lipowa K., Ausz M. (red.), 2010, Szkolnictwo pijarskie w czasach minionych a współczesne problemy edukacji historycznej, t. 1–2, Kraków–Lublin.

Pobrania

Opublikowane

2019-05-14

Jak cytować

Semrau, K. (2019). Metody i formy pracy w szkolnictwie pijarskim. Progress, (5), 11–19. https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.01