Rola rodziców w edukacji w opiniach uczniów i nauczycieli
DOI:
https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.04Słowa kluczowe:
rola rodziców w edukacji, współpraca szkoły i rodziny, partnerstwo edukacyjneAbstrakt
W niniejszym artykule prezentujemy wyniki badań na temat relacji pomiędzy nauczycielami i rodzicami w szkole przeprowadzonych wśród uczniów i nauczycieli. Analizie poddane zostały pisemne odpowiedzi stu dwudziestu uczniów i uczennic gimnazjum oraz liceum ogólnokształcącego na temat roli rodziców w edukacji oraz wywiady fokusowe przeprowadzone w dziesięciu grupach nauczycieli w latach 2007–2018. Objęcie refleksją perspektywy uczniów, rodziców i nauczycieli znajduje swoje uzasadnienie w systemowym podejściu do społeczności edukacyjnej. Wyniki badania potwierdzają potrzeby, uprawnienia i korzyści ze współpracy dla wszystkich podmiotów szkolnej społeczności, zarówno dla wypełniania swojej roli, jak i dla budowania spójnych i włączających społeczności lokalnych, w których szkoła zapewnia uczniom osiągnięcie maksimum ich możliwości rozwojowych.
Downloads
Bibliografia
Coleman P., 1998, Parent, Student and Teacher Collaboration, the power of three, London.
Crozier G., 1999, Parental involvement: Who wants it?, „International Studies in Sociology of Education”, No. 9(3).
Dzierzgowska I., 2001, Rodzice w szkole – poradnik dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców, Warszawa.
Epstein J., 2001, School, Family and Community Partnerships, Oxford.
Grudzień M., Jaka powinna być rola rodziców w szkole?, http://www.edukacjajestfajna.pl/2016/04/ jaka-powinna-byc-rola-rodzicow-w-szkole [dostęp: 07.07.2018].
Lewartowska-Zychowicz M., 2014, Nauczyciel w ideologiach – o nadziejach, iluzjach i unieważnianiu idei podwójnego agenta, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 67(3).
Maksymowska E., Jarnuszkiewicz M., Rola rodziców w edukacji dzieci, artykuł napisany w ramach projektu „Plan dla edukacji”, http://rodzicewedukacji.pl/rola-rodzicow-w-edukacji-dzieci/ [dostęp: 08.09.2018].
Maslow A., 1954, Motivation and personality.
Mazurowska-Domeracka A., 2016, Rola rodziców w edukacji dziecka, „Przed Szkołą”, nr 4.
Mendel M. (red.), 2000, W poszukiwaniu partnerstwa rodziny, szkoły i gminy, Toruń.
Mendel M., 2001, Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Toruń.
Pilch T. (red.), 2006, Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. 5, Warszawa.
Radziewicz J., Szymański M., 1995, Demokratyzacja szkoły: o jedność rodziny, szkoły, społeczności lokalnej, „Nowa Szkoła”, nr 5/6.
Ralvas A.P., Sousa L., 1998, Proces komunikacji między szkołą a rodziną, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1/2.
Sakowska J., 2003, Szkoła dla rodziców i wychowawców, Warszawa.
Starzyński W. (red.), 2002, Prawa rodziców w szkole, Warszawa.
Stoll L., Fink D., 1996, Changing our schools: Linking school effectiveness and school improvement, Open University Press.
Szacka B., 2003, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa.
Szymańska E., 2008, Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacyjnym dziecka, „Kultura i Edukacja”, nr 1.
Topping, K., Wolfendale, S., 1985, Parental involvement in Children’s Reading, Beckenham.
Wesołowska K. 2012, Rodzice a edukacja, http://www.instytutobywatelski.pl/10632/komentarze/rodzice-a-edukacja [dostęp: 30.09.2018].
Wolfendale S., Bastiani J., 2000, The Contribution of Parents to School Effectiveness, London.