Rola rodziców w edukacji w opiniach uczniów i nauczycieli

Autor

  • Krzysztof Jasiński Uniwersytet Gdański
  • Dorota Jaworska Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.04

Słowa kluczowe:

rola rodziców w edukacji, współpraca szkoły i rodziny, partnerstwo edukacyjne

Abstrakt

W  niniejszym artykule prezentujemy wyniki badań na temat relacji pomiędzy nauczycielami i  rodzicami w  szkole przeprowadzonych wśród uczniów i  nauczycieli. Analizie poddane zostały pisemne odpowiedzi stu dwudziestu uczniów i uczennic gimnazjum oraz liceum ogólnokształcącego na temat roli rodziców w  edukacji oraz wywiady fokusowe przeprowadzone w  dziesięciu grupach nauczycieli w  latach 2007–2018. Objęcie refleksją perspektywy uczniów, rodziców i nauczycieli znajduje swoje uzasadnienie w systemowym podejściu do społeczności edukacyjnej. Wyniki badania potwierdzają potrzeby, uprawnienia i  korzyści ze  współpracy dla wszystkich podmiotów szkolnej społeczności, zarówno dla wypełniania swojej roli, jak i dla budowania spójnych i włączających społeczności lokalnych, w których szkoła zapewnia uczniom osiągnięcie maksimum ich możliwości rozwojowych.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogramy autorów

Krzysztof Jasiński - Uniwersytet Gdański

Krzysztof Jasiński – Uniwersytet Gdański, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki. Zainteresowania naukowe: historia pedagogiki, współpraca nauczyciela z rodzicami, dydaktyka matematyki.

Dorota Jaworska - Uniwersytet Gdański

Dorota Jaworska – Uniwersytet Gdański, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki. Zainteresowania naukowe: pedagogika społeczna, poczucie tożsamości narodowej, edukacja imigrantów

Bibliografia

Coleman P., 1998, Parent, Student and Teacher Collaboration, the power of three, London.

Crozier G., 1999, Parental involvement: Who wants it?, „International Studies in Sociology of Education”, No. 9(3).

Dzierzgowska I., 2001, Rodzice w szkole – poradnik dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców, Warszawa.

Epstein J., 2001, School, Family and Community Partnerships, Oxford.

Grudzień M., Jaka powinna być rola rodziców w szkole?, http://www.edukacjajestfajna.pl/2016/04/ jaka-powinna-byc-rola-rodzicow-w-szkole [dostęp: 07.07.2018].

Lewartowska-Zychowicz M., 2014, Nauczyciel w ideologiach – o nadziejach, iluzjach i unieważnianiu idei podwójnego agenta, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 67(3).

Maksymowska E., Jarnuszkiewicz M., Rola rodziców w edukacji dzieci, artykuł napisany w ramach projektu „Plan dla edukacji”, http://rodzicewedukacji.pl/rola-rodzicow-w-edukacji-dzieci/ [dostęp: 08.09.2018].

Maslow A., 1954, Motivation and personality.

Mazurowska-Domeracka A., 2016, Rola rodziców w edukacji dziecka, „Przed Szkołą”, nr 4.

Mendel M. (red.), 2000, W poszukiwaniu partnerstwa rodziny, szkoły i gminy, Toruń.

Mendel M., 2001, Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Toruń.

Pilch T. (red.), 2006, Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. 5, Warszawa.

Radziewicz J., Szymański M., 1995, Demokratyzacja szkoły: o jedność rodziny, szkoły, społeczności lokalnej, „Nowa Szkoła”, nr 5/6.

Ralvas A.P., Sousa L., 1998, Proces komunikacji między szkołą a rodziną, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1/2.

Sakowska J., 2003, Szkoła dla rodziców i wychowawców, Warszawa.

Starzyński W. (red.), 2002, Prawa rodziców w szkole, Warszawa.

Stoll L., Fink D., 1996, Changing our schools: Linking school effectiveness and school improvement, Open University Press.

Szacka B., 2003, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa.

Szymańska E., 2008, Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacyjnym dziecka, „Kultura i Edukacja”, nr 1.

Topping, K., Wolfendale, S., 1985, Parental involvement in Children’s Reading, Beckenham.

Wesołowska K. 2012, Rodzice a edukacja, http://www.instytutobywatelski.pl/10632/komentarze/rodzice-a-edukacja [dostęp: 30.09.2018].

Wolfendale S., Bastiani J., 2000, The Contribution of Parents to School Effectiveness, London.

Pobrania

Opublikowane

2019-05-14

Jak cytować

Jasiński, K., & Jaworska, D. (2019). Rola rodziców w edukacji w opiniach uczniów i nauczycieli. Progress, (5), 45–65. https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.04