Rola rodziców w edukacji w opiniach uczniów i nauczycieli
DOI:
https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.04Słowa kluczowe:
rola rodziców w edukacji, współpraca szkoły i rodziny, partnerstwo edukacyjneAbstrakt
W niniejszym artykule prezentujemy wyniki badań na temat relacji pomiędzy nauczycielami i rodzicami w szkole przeprowadzonych wśród uczniów i nauczycieli. Analizie poddane zostały pisemne odpowiedzi stu dwudziestu uczniów i uczennic gimnazjum oraz liceum ogólnokształcącego na temat roli rodziców w edukacji oraz wywiady fokusowe przeprowadzone w dziesięciu grupach nauczycieli w latach 2007–2018. Objęcie refleksją perspektywy uczniów, rodziców i nauczycieli znajduje swoje uzasadnienie w systemowym podejściu do społeczności edukacyjnej. Wyniki badania potwierdzają potrzeby, uprawnienia i korzyści ze współpracy dla wszystkich podmiotów szkolnej społeczności, zarówno dla wypełniania swojej roli, jak i dla budowania spójnych i włączających społeczności lokalnych, w których szkoła zapewnia uczniom osiągnięcie maksimum ich możliwości rozwojowych.
Downloads
Bibliografia
Coleman P., 1998, Parent, Student and Teacher Collaboration, the power of three, London.
Crozier G., 1999, Parental involvement: Who wants it?, „International Studies in Sociology of Education”, No. 9(3).
Dzierzgowska I., 2001, Rodzice w szkole – poradnik dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców, Warszawa.
Epstein J., 2001, School, Family and Community Partnerships, Oxford.
Grudzień M., Jaka powinna być rola rodziców w szkole?, http://www.edukacjajestfajna.pl/2016/04/ jaka-powinna-byc-rola-rodzicow-w-szkole [dostęp: 07.07.2018].
Lewartowska-Zychowicz M., 2014, Nauczyciel w ideologiach – o nadziejach, iluzjach i unieważnianiu idei podwójnego agenta, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 67(3).
Maksymowska E., Jarnuszkiewicz M., Rola rodziców w edukacji dzieci, artykuł napisany w ramach projektu „Plan dla edukacji”, http://rodzicewedukacji.pl/rola-rodzicow-w-edukacji-dzieci/ [dostęp: 08.09.2018].
Maslow A., 1954, Motivation and personality.
Mazurowska-Domeracka A., 2016, Rola rodziców w edukacji dziecka, „Przed Szkołą”, nr 4.
Mendel M. (red.), 2000, W poszukiwaniu partnerstwa rodziny, szkoły i gminy, Toruń.
Mendel M., 2001, Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Toruń.
Pilch T. (red.), 2006, Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. 5, Warszawa.
Radziewicz J., Szymański M., 1995, Demokratyzacja szkoły: o jedność rodziny, szkoły, społeczności lokalnej, „Nowa Szkoła”, nr 5/6.
Ralvas A.P., Sousa L., 1998, Proces komunikacji między szkołą a rodziną, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1/2.
Sakowska J., 2003, Szkoła dla rodziców i wychowawców, Warszawa.
Starzyński W. (red.), 2002, Prawa rodziców w szkole, Warszawa.
Stoll L., Fink D., 1996, Changing our schools: Linking school effectiveness and school improvement, Open University Press.
Szacka B., 2003, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa.
Szymańska E., 2008, Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacyjnym dziecka, „Kultura i Edukacja”, nr 1.
Topping, K., Wolfendale, S., 1985, Parental involvement in Children’s Reading, Beckenham.
Wesołowska K. 2012, Rodzice a edukacja, http://www.instytutobywatelski.pl/10632/komentarze/rodzice-a-edukacja [dostęp: 30.09.2018].
Wolfendale S., Bastiani J., 2000, The Contribution of Parents to School Effectiveness, London.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Author(s)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.