The role of parents in education in students’ and teachers’ opinion

Authors

  • Krzysztof Jasiński University of Gdańsk
  • Dorota Jaworska University of Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.04

Keywords:

role of parents in education, cooperation between school and family, educational partnership

Abstract

In this article, we  present research on  the  relationship between teachers and parents in the school conducted among students and teachers. The analysis covers the  written answers of  one hundred and  twenty middle school and high school students on the role of parents in education and focus interviews conducted in ten groups of teachers in 2007–2018. Reflecting on the perspectives of pupils, parents and teachers finds its justification in the systemic approach to the educational community. The results of the study confirm the needs, rights and benefits of cooperation for all school community entities, both for fulfilling their role and for building cohesive and inclusive local communities, in which the school provides students the maximum of their development opportunities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Krzysztof Jasiński, University of Gdańsk

Krzysztof Jasiński – Uniwersytet Gdański, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki. Zainteresowania naukowe: historia pedagogiki, współpraca nauczyciela z rodzicami, dydaktyka matematyki.

Dorota Jaworska, University of Gdańsk

Dorota Jaworska – Uniwersytet Gdański, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki. Zainteresowania naukowe: pedagogika społeczna, poczucie tożsamości narodowej, edukacja imigrantów

References

Coleman P., 1998, Parent, Student and Teacher Collaboration, the power of three, London.

Crozier G., 1999, Parental involvement: Who wants it?, „International Studies in Sociology of Education”, No. 9(3).

Dzierzgowska I., 2001, Rodzice w szkole – poradnik dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców, Warszawa.

Epstein J., 2001, School, Family and Community Partnerships, Oxford.

Grudzień M., Jaka powinna być rola rodziców w szkole?, http://www.edukacjajestfajna.pl/2016/04/ jaka-powinna-byc-rola-rodzicow-w-szkole [dostęp: 07.07.2018].

Lewartowska-Zychowicz M., 2014, Nauczyciel w ideologiach – o nadziejach, iluzjach i unieważnianiu idei podwójnego agenta, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 67(3).

Maksymowska E., Jarnuszkiewicz M., Rola rodziców w edukacji dzieci, artykuł napisany w ramach projektu „Plan dla edukacji”, http://rodzicewedukacji.pl/rola-rodzicow-w-edukacji-dzieci/ [dostęp: 08.09.2018].

Maslow A., 1954, Motivation and personality.

Mazurowska-Domeracka A., 2016, Rola rodziców w edukacji dziecka, „Przed Szkołą”, nr 4.

Mendel M. (red.), 2000, W poszukiwaniu partnerstwa rodziny, szkoły i gminy, Toruń.

Mendel M., 2001, Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Toruń.

Pilch T. (red.), 2006, Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. 5, Warszawa.

Radziewicz J., Szymański M., 1995, Demokratyzacja szkoły: o jedność rodziny, szkoły, społeczności lokalnej, „Nowa Szkoła”, nr 5/6.

Ralvas A.P., Sousa L., 1998, Proces komunikacji między szkołą a rodziną, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1/2.

Sakowska J., 2003, Szkoła dla rodziców i wychowawców, Warszawa.

Starzyński W. (red.), 2002, Prawa rodziców w szkole, Warszawa.

Stoll L., Fink D., 1996, Changing our schools: Linking school effectiveness and school improvement, Open University Press.

Szacka B., 2003, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa.

Szymańska E., 2008, Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacyjnym dziecka, „Kultura i Edukacja”, nr 1.

Topping, K., Wolfendale, S., 1985, Parental involvement in Children’s Reading, Beckenham.

Wesołowska K. 2012, Rodzice a edukacja, http://www.instytutobywatelski.pl/10632/komentarze/rodzice-a-edukacja [dostęp: 30.09.2018].

Wolfendale S., Bastiani J., 2000, The Contribution of Parents to School Effectiveness, London.

Published

2019-05-14

How to Cite

Jasiński, K., & Jaworska, D. (2019). The role of parents in education in students’ and teachers’ opinion. Progress, (5), 45–65. https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.04

Issue

Section

Artykuły naukowe