The role of parents in education in students’ and teachers’ opinion
DOI:
https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.04Keywords:
role of parents in education, cooperation between school and family, educational partnershipAbstract
In this article, we present research on the relationship between teachers and parents in the school conducted among students and teachers. The analysis covers the written answers of one hundred and twenty middle school and high school students on the role of parents in education and focus interviews conducted in ten groups of teachers in 2007–2018. Reflecting on the perspectives of pupils, parents and teachers finds its justification in the systemic approach to the educational community. The results of the study confirm the needs, rights and benefits of cooperation for all school community entities, both for fulfilling their role and for building cohesive and inclusive local communities, in which the school provides students the maximum of their development opportunities.
Downloads
References
Coleman P., 1998, Parent, Student and Teacher Collaboration, the power of three, London.
Crozier G., 1999, Parental involvement: Who wants it?, „International Studies in Sociology of Education”, No. 9(3).
Dzierzgowska I., 2001, Rodzice w szkole – poradnik dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców, Warszawa.
Epstein J., 2001, School, Family and Community Partnerships, Oxford.
Grudzień M., Jaka powinna być rola rodziców w szkole?, http://www.edukacjajestfajna.pl/2016/04/ jaka-powinna-byc-rola-rodzicow-w-szkole [dostęp: 07.07.2018].
Lewartowska-Zychowicz M., 2014, Nauczyciel w ideologiach – o nadziejach, iluzjach i unieważnianiu idei podwójnego agenta, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 67(3).
Maksymowska E., Jarnuszkiewicz M., Rola rodziców w edukacji dzieci, artykuł napisany w ramach projektu „Plan dla edukacji”, http://rodzicewedukacji.pl/rola-rodzicow-w-edukacji-dzieci/ [dostęp: 08.09.2018].
Maslow A., 1954, Motivation and personality.
Mazurowska-Domeracka A., 2016, Rola rodziców w edukacji dziecka, „Przed Szkołą”, nr 4.
Mendel M. (red.), 2000, W poszukiwaniu partnerstwa rodziny, szkoły i gminy, Toruń.
Mendel M., 2001, Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Toruń.
Pilch T. (red.), 2006, Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. 5, Warszawa.
Radziewicz J., Szymański M., 1995, Demokratyzacja szkoły: o jedność rodziny, szkoły, społeczności lokalnej, „Nowa Szkoła”, nr 5/6.
Ralvas A.P., Sousa L., 1998, Proces komunikacji między szkołą a rodziną, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1/2.
Sakowska J., 2003, Szkoła dla rodziców i wychowawców, Warszawa.
Starzyński W. (red.), 2002, Prawa rodziców w szkole, Warszawa.
Stoll L., Fink D., 1996, Changing our schools: Linking school effectiveness and school improvement, Open University Press.
Szacka B., 2003, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa.
Szymańska E., 2008, Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacyjnym dziecka, „Kultura i Edukacja”, nr 1.
Topping, K., Wolfendale, S., 1985, Parental involvement in Children’s Reading, Beckenham.
Wesołowska K. 2012, Rodzice a edukacja, http://www.instytutobywatelski.pl/10632/komentarze/rodzice-a-edukacja [dostęp: 30.09.2018].
Wolfendale S., Bastiani J., 2000, The Contribution of Parents to School Effectiveness, London.