Radzenie sobie ze stresem oraz zachowania zdrowotne nastolatków w kontekście zachowań agresywnych
DOI:
https://doi.org/10.26881/prog.2019.6.02Słowa kluczowe:
agresja, przemoc, adolescencja, zachowania zdrowotne, radzenie sobieAbstrakt
Celem badań było zbadanie zależności między zachowaniami zdrowotnymi i strategiami radzenia sobie ze stresem a agresywnością młodzieży gimnazjalnej. W badaniach podjęto próbę zbudowania odpowiedniego modelu, pozwalającego przewidywać poziom agresji uczniów gimnazjów na podstawie wiedzy o ich zachowaniach zdrowotnych i sposobach radzenia sobie ze stresem. W sumie badania objęły grupę 189 uczniów z województwa pomorskiego. Wszystkie badane skale zachowań prozdrowotnych okazały się statystycznie istotnie wpływać na poziom agresji ogólnej. W zakresie sposobów radzenia sobie ze stresem istotny okazał się związek tylko trzech zmiennych z poziomem agresji: aktywnego radzenia sobie ze stresem, wyładowania negatywnych emocji i zażywania substancji psychoaktywnych. Badanie pozwoliło ostatecznie na stworzenie modelu z czterema predyktorami zachowań agresywnych i są to takie czynniki, jak: zachowania profilaktyczne, pozytywne nastawienie psychiczne, wyładowanie oraz zażywanie substancji psychoaktywnych.
Downloads
Bibliografia
Ambroziak W., Zieliński F. 2003, Młodociani mordercy. Studia nad agresją i zbrodnią, Poznań.
Argyle M., 2001, Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa.
Babska Z., Łapińska R., Przetacznikowa M., Spionek H., Włodarski Z., Wołoszynow L., Żebrowska M., 1976 [w:] M. Żebrowska (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa.
Biuro Prewencji KGP, Informacja dotycząca stanu zagrożenia przestępczością nieletnich w Polsce w 2018 roku.
Bryła M., Kulbacka E., Maniecka-Bryła I., 2011, Rola telewizji w kształtowaniu zachowań zdrowotnych dzieci i młodzieży. Cz. III. Zachowania antyzdrowotne, „Hygeia Public Health”, Vol. 46, No. 2.
Bykowska B., Szulc M. (red.), 2006, Zagrożenia współczesnej młodzieży polskiej – w poszukiwaniu tożsamości…, Gdańsk.
Daniluk A., Kopeć A., Rajecka P., Stępień-Słodkowska M., 2013, Czynniki warunkujące zachowania agresywne wśród młodzieży, „Journal of Health Sciences”, Vol. 13, No. 3.
Frączek A. (red.), 1979, Studia nad psychologicznymi mechanizmami czynności agresywnych, Wrocław-Warszawa-Gdańsk.
Grabowska M., Gwiazda M., 2019, Młodzież 2018, Warszawa.
Hołyst B., 1989, Kryminologia, Warszawa.
Karski J.B., 1994, Promocja zdrowia we współczesnych systemach ochrony zdrowia, Problemy współpracy na rzecz zdrowia. Materiały z konferencji, 23–24 września 1994, Warszawa.
Kendall P.C., 2012, Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, Gdańsk.
Kozaczuk F., 2005, Świat wartości młodzieży z symptomami niedostosowania społecznego. Analiza porównawcza postaw wobec norm i wartości nieletnich oraz młodzieży szkolnej i skazanych, Rzeszów.
Mazur J., 2010, Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej na podstawie badań HBSC 2010, Warszawa.
Mazur J., Małkowska-Szkutnik A. (red.), 2018, Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC, Warszawa.
Nowak A., 2000, Wybrane zjawiska powodujące zagrożenia społeczne (rozpoznawanie i przeciwdziałanie), Kraków.
Opora R., 2011, Nieletni niedostosowani społecznie, lecz odporni psychicznie [w:] W. Junik (red.), Teoria- badania-praktyka. Resilience, Warszawa.
Rajska-Kulik I., 1998, Osobowościowe i sytuacyjne tło motywacyjne czynów agresywnych, w tym zabójstw dokonanych przez nieletnich (w świetle psychologicznego opiniodawstwa sądowego) [w:] J. Papież, A. Płukis (red.), Przemoc dzieci i młodzieży, Toruń.
Reykowski J., 1977, ,Spontaniczna agresja i spontaniczne czynniki ją hamujące. „Przegląd Psychologiczny”, t. 20, nr 2.
Sęk H, 2000, Zdrowie behawioralne [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki t. 3, Gdańsk.
Siemaszko A., Gruszczyńska B. i in., 2009, Atlas przestępczości w Polsce 4, Warszawa.
Sierosławski J., 2003, Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną, Raport z ogólnopolskich badań ankietowych zrealizowanych w 2003 roku. Europejski program badań w szkołach – ESPAD, Warszawa.
Stanowisko I Krajowej Konferencji Promocji Zdrowia, 13 października 1991 r.
Szymańczak J., 2009, Zachowania problemowe dzieci i młodzieży [w:] J. Szymańczak, Dzieci z grupy ryzyka, „Studia BAS”, nr 1(17).
Tyszkowa M., 1972, Problemy psychicznej odporności dzieci i młodzieży, Warszawa.
Tyszkowa M., 1978, Sytuacyjno-poznawcza koncepcja odporności psychicznej, „Przegląd Psychologiczny”, t. 21, nr 1.
Wojtczak A., 2009, Zdrowie publiczne, wyzwanie dla systemów zdrowia XXI wieku, Warszawa.
Woynarowska B., 2003, Rozwijanie umiejętności życiowych w edukacji zdrowotnej, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” 2003, nr 1.
Woynarowska B., 2007, Edukacja zdrowotna, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Author(s)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe
