Radzenie sobie ze stresem oraz zachowania zdrowotne nastolatków w kontekście zachowań agresywnych

Autor

  • Joanna Koralewska-Samko Uniwersytet Gdański
  • Katarzyna Sadowska Uniwersytet Gdański
  • Magdalena Spryszyńska Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2019.6.02

Słowa kluczowe:

agresja, przemoc, adolescencja, zachowania zdrowotne, radzenie sobie

Abstrakt

Celem badań było zbadanie zależności między zachowaniami zdrowotnymi i strategiami radzenia sobie ze stresem a agresywnością młodzieży gimnazjalnej. W badaniach podjęto próbę zbudowania odpowiedniego modelu, pozwalającego przewidywać poziom agresji uczniów gimnazjów na podstawie wiedzy o ich zachowaniach zdrowotnych i sposobach radzenia sobie ze stresem. W sumie badania objęły grupę 189 uczniów z województwa pomorskiego. Wszystkie badane skale zachowań prozdrowotnych okazały się statystycznie istotnie wpływać na poziom agresji ogólnej. W zakresie sposobów radzenia sobie ze stresem istotny okazał się związek tylko trzech zmiennych z poziomem agresji: aktywnego radzenia sobie ze stresem, wyładowania negatywnych emocji i zażywania substancji psychoaktywnych. Badanie pozwoliło ostatecznie na stworzenie modelu z czterema predyktorami zachowań agresywnych i są to takie czynniki, jak: zachowania profilaktyczne, pozytywne nastawienie psychiczne, wyładowanie oraz zażywanie substancji psychoaktywnych.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogramy autorów

Joanna Koralewska-Samko - Uniwersytet Gdański

Joanna Koralewska-Samko – absolwentka psychologii na Uniwersytecie Gdańskim; swoją edukację poszerzyła o studia Psychologii Klinicznej na Uniwersytecie Medycznym w Gdańsku. Ukończyła również kurs mediatora sądowego. W 2018 r. obroniła tytuł doktora psychologii na Uniwersytecie Gdańskim. Obecnie jest w trakcie 4-letniego kursu psychoterapii systemowej w Krakowskim Ośrodku Szkoleń Systemowych. Pracuje jako wykładowca akademicki na Uniwersytecie Gdańskim, a także jako terapeuta z młodzieżą, dorosłymi oraz rodzinami, prowadząc prywatną praktykę psychologiczną. Pracuje również jako psycholog w jednym z gdańskich liceów.

Katarzyna Sadowska - Uniwersytet Gdański

Katarzyna Sadowska – absolwentka psychologii na Uniwersytecie Gdańskim; swoją edukację poszerzyła między innymi o wiedzę z oligofrenopedagogiki oraz liczne kursy i szkolenia z oferty pomocy psychologicznej dziecku i rodzinie. Obecnie jest w trakcie 4-letniego kursu psychoterapii systemowej w Krakowskim Ośrodku Szkoleń Systemowych. W 2018 r. obroniła tytuł doktora psychologii na Uniwersytecie Gdańskim; praca dyplomowa dotyczyła dzieci chorujących na mukowiscydozę. Pracuje z dziećmi i młodzieżą w szkole podstawowej oraz współpracuje z MOPR, udzielając wsparcia psychologicznego beneficjentom.

Magdalena Spryszyńska - Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna

Magdalena Spryszyńska – psycholog, doktor nauk społecznych z zakresu psychologii. Studia doktoranckie ukończyła na Uniwersytecie Gdańskim, zaś magisterskie studia psychologiczne w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Dodatkowo ukończyła wiele kursów i szkoleń specjalistycznych, w tym m.in.: terapia małżeństw i par w podejściu systemowym, terapia lęku i nieśmiałości, pomoc terapeutyczna dla osób doświadczających przemocy. Prowadzi prywatną praktykę psychologiczną, udzielając poradnictwa i wsparcia psychologicznego osobom potrzebującym oraz przeprowadzając warsztaty i szkolenia dla różnych instytucji. Pracuje także jako psycholog szkolny i wykładowca na studiach podyplomowych w Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej.

Bibliografia

Ambroziak W., Zieliński F. 2003, Młodociani mordercy. Studia nad agresją i zbrodnią, Poznań.

Argyle M., 2001, Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa.

Babska Z., Łapińska R., Przetacznikowa M., Spionek H., Włodarski Z., Wołoszynow L., Żebrowska M., 1976 [w:] M. Żebrowska (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa.

Biuro Prewencji KGP, Informacja dotycząca stanu zagrożenia przestępczością nieletnich w Polsce w 2018 roku.

Bryła M., Kulbacka E., Maniecka-Bryła I., 2011, Rola telewizji w kształtowaniu zachowań zdrowotnych dzieci i młodzieży. Cz. III. Zachowania antyzdrowotne, „Hygeia Public Health”, Vol. 46, No. 2.

Bykowska B., Szulc M. (red.), 2006, Zagrożenia współczesnej młodzieży polskiej – w poszukiwaniu tożsamości…, Gdańsk.

Daniluk A., Kopeć A., Rajecka P., Stępień-Słodkowska M., 2013, Czynniki warunkujące zachowania agresywne wśród młodzieży, „Journal of Health Sciences”, Vol. 13, No. 3.

Frączek A. (red.), 1979, Studia nad psychologicznymi mechanizmami czynności agresywnych, Wrocław-Warszawa-Gdańsk.

Grabowska M., Gwiazda M., 2019, Młodzież 2018, Warszawa.

Hołyst B., 1989, Kryminologia, Warszawa.

Karski J.B., 1994, Promocja zdrowia we współczesnych systemach ochrony zdrowia, Problemy współpracy na rzecz zdrowia. Materiały z konferencji, 23–24 września 1994, Warszawa.

Kendall P.C., 2012, Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, Gdańsk.

Kozaczuk F., 2005, Świat wartości młodzieży z symptomami niedostosowania społecznego. Analiza porównawcza postaw wobec norm i wartości nieletnich oraz młodzieży szkolnej i skazanych, Rzeszów.

Mazur J., 2010, Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej na podstawie badań HBSC 2010, Warszawa.

Mazur J., Małkowska-Szkutnik A. (red.), 2018, Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC, Warszawa.

Nowak A., 2000, Wybrane zjawiska powodujące zagrożenia społeczne (rozpoznawanie i przeciwdziałanie), Kraków.

Opora R., 2011, Nieletni niedostosowani społecznie, lecz odporni psychicznie [w:] W. Junik (red.), Teoria- badania-praktyka. Resilience, Warszawa.

Rajska-Kulik I., 1998, Osobowościowe i sytuacyjne tło motywacyjne czynów agresywnych, w tym zabójstw dokonanych przez nieletnich (w świetle psychologicznego opiniodawstwa sądowego) [w:] J. Papież, A. Płukis (red.), Przemoc dzieci i młodzieży, Toruń.

Reykowski J., 1977, ,Spontaniczna agresja i spontaniczne czynniki ją hamujące. „Przegląd Psychologiczny”, t. 20, nr 2.

Sęk H, 2000, Zdrowie behawioralne [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki t. 3, Gdańsk.

Siemaszko A., Gruszczyńska B. i in., 2009, Atlas przestępczości w Polsce 4, Warszawa.

Sierosławski J., 2003, Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną, Raport z ogólnopolskich badań ankietowych zrealizowanych w 2003 roku. Europejski program badań w szkołach – ESPAD, Warszawa.

Stanowisko I Krajowej Konferencji Promocji Zdrowia, 13 października 1991 r.

Szymańczak J., 2009, Zachowania problemowe dzieci i młodzieży [w:] J. Szymańczak, Dzieci z grupy ryzyka, „Studia BAS”, nr 1(17).

Tyszkowa M., 1972, Problemy psychicznej odporności dzieci i młodzieży, Warszawa.

Tyszkowa M., 1978, Sytuacyjno-poznawcza koncepcja odporności psychicznej, „Przegląd Psychologiczny”, t. 21, nr 1.

Wojtczak A., 2009, Zdrowie publiczne, wyzwanie dla systemów zdrowia XXI wieku, Warszawa.

Woynarowska B., 2003, Rozwijanie umiejętności życiowych w edukacji zdrowotnej, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” 2003, nr 1.

Woynarowska B., 2007, Edukacja zdrowotna, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2019-11-20

Jak cytować

Koralewska-Samko, J. ., Sadowska, K. ., & Spryszyńska, M. . (2019). Radzenie sobie ze stresem oraz zachowania zdrowotne nastolatków w kontekście zachowań agresywnych. Progress, (6), 21–32. https://doi.org/10.26881/prog.2019.6.02