Coping with stress and health behaviors of teenagers in the context of aggressive behavior

Authors

  • Joanna Koralewska-Samko University of Gdansk
  • Katarzyna Sadowska University of Gdansk
  • Magdalena Spryszyńska Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2019.6.02

Keywords:

aggression, violence, adolescence, health behaviors, coping with

Abstract

The aim of the research was to show a correlation between lifestyle choices and stress coping strategies versus the level of aggression among junior high students. The research was to find out whether there are any differences in the level of aggression, stress coping strategies in teenage boys and teenage girls. The research included 189 students from the Pomerania region. The research also aimed at constructing a psychological model that would make it possible to predict levels of aggression based on lifestyle choices and stress coping strategies. All the measured scales of lifestyle choices proved to be statistically relevant when it came to general levels of aggression. The research also showed that factors such as preventative behaviour, positive attitude, unloading the emotions and the use of psychoactive substances are predicators of aggressive behaviour.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joanna Koralewska-Samko, University of Gdansk

Joanna Koralewska-Samko – absolwentka psychologii na Uniwersytecie Gdańskim; swoją edukację poszerzyła o studia Psychologii Klinicznej na Uniwersytecie Medycznym w Gdańsku. Ukończyła również kurs mediatora sądowego. W 2018 r. obroniła tytuł doktora psychologii na Uniwersytecie Gdańskim. Obecnie jest w trakcie 4-letniego kursu psychoterapii systemowej w Krakowskim Ośrodku Szkoleń Systemowych. Pracuje jako wykładowca akademicki na Uniwersytecie Gdańskim, a także jako terapeuta z młodzieżą, dorosłymi oraz rodzinami, prowadząc prywatną praktykę psychologiczną. Pracuje również jako psycholog w jednym z gdańskich liceów.

Katarzyna Sadowska, University of Gdansk

Katarzyna Sadowska – absolwentka psychologii na Uniwersytecie Gdańskim; swoją edukację poszerzyła między innymi o wiedzę z oligofrenopedagogiki oraz liczne kursy i szkolenia z oferty pomocy psychologicznej dziecku i rodzinie. Obecnie jest w trakcie 4-letniego kursu psychoterapii systemowej w Krakowskim Ośrodku Szkoleń Systemowych. W 2018 r. obroniła tytuł doktora psychologii na Uniwersytecie Gdańskim; praca dyplomowa dotyczyła dzieci chorujących na mukowiscydozę. Pracuje z dziećmi i młodzieżą w szkole podstawowej oraz współpracuje z MOPR, udzielając wsparcia psychologicznego beneficjentom.

Magdalena Spryszyńska, Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna

Magdalena Spryszyńska – psycholog, doktor nauk społecznych z zakresu psychologii. Studia doktoranckie ukończyła na Uniwersytecie Gdańskim, zaś magisterskie studia psychologiczne w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Dodatkowo ukończyła wiele kursów i szkoleń specjalistycznych, w tym m.in.: terapia małżeństw i par w podejściu systemowym, terapia lęku i nieśmiałości, pomoc terapeutyczna dla osób doświadczających przemocy. Prowadzi prywatną praktykę psychologiczną, udzielając poradnictwa i wsparcia psychologicznego osobom potrzebującym oraz przeprowadzając warsztaty i szkolenia dla różnych instytucji. Pracuje także jako psycholog szkolny i wykładowca na studiach podyplomowych w Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej.

References

Ambroziak W., Zieliński F. 2003, Młodociani mordercy. Studia nad agresją i zbrodnią, Poznań.

Argyle M., 2001, Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa.

Babska Z., Łapińska R., Przetacznikowa M., Spionek H., Włodarski Z., Wołoszynow L., Żebrowska M., 1976 [w:] M. Żebrowska (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa.

Biuro Prewencji KGP, Informacja dotycząca stanu zagrożenia przestępczością nieletnich w Polsce w 2018 roku.

Bryła M., Kulbacka E., Maniecka-Bryła I., 2011, Rola telewizji w kształtowaniu zachowań zdrowotnych dzieci i młodzieży. Cz. III. Zachowania antyzdrowotne, „Hygeia Public Health”, Vol. 46, No. 2.

Bykowska B., Szulc M. (red.), 2006, Zagrożenia współczesnej młodzieży polskiej – w poszukiwaniu tożsamości…, Gdańsk.

Daniluk A., Kopeć A., Rajecka P., Stępień-Słodkowska M., 2013, Czynniki warunkujące zachowania agresywne wśród młodzieży, „Journal of Health Sciences”, Vol. 13, No. 3.

Frączek A. (red.), 1979, Studia nad psychologicznymi mechanizmami czynności agresywnych, Wrocław-Warszawa-Gdańsk.

Grabowska M., Gwiazda M., 2019, Młodzież 2018, Warszawa.

Hołyst B., 1989, Kryminologia, Warszawa.

Karski J.B., 1994, Promocja zdrowia we współczesnych systemach ochrony zdrowia, Problemy współpracy na rzecz zdrowia. Materiały z konferencji, 23–24 września 1994, Warszawa.

Kendall P.C., 2012, Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, Gdańsk.

Kozaczuk F., 2005, Świat wartości młodzieży z symptomami niedostosowania społecznego. Analiza porównawcza postaw wobec norm i wartości nieletnich oraz młodzieży szkolnej i skazanych, Rzeszów.

Mazur J., 2010, Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej na podstawie badań HBSC 2010, Warszawa.

Mazur J., Małkowska-Szkutnik A. (red.), 2018, Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC, Warszawa.

Nowak A., 2000, Wybrane zjawiska powodujące zagrożenia społeczne (rozpoznawanie i przeciwdziałanie), Kraków.

Opora R., 2011, Nieletni niedostosowani społecznie, lecz odporni psychicznie [w:] W. Junik (red.), Teoria- badania-praktyka. Resilience, Warszawa.

Rajska-Kulik I., 1998, Osobowościowe i sytuacyjne tło motywacyjne czynów agresywnych, w tym zabójstw dokonanych przez nieletnich (w świetle psychologicznego opiniodawstwa sądowego) [w:] J. Papież, A. Płukis (red.), Przemoc dzieci i młodzieży, Toruń.

Reykowski J., 1977, ,Spontaniczna agresja i spontaniczne czynniki ją hamujące. „Przegląd Psychologiczny”, t. 20, nr 2.

Sęk H, 2000, Zdrowie behawioralne [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki t. 3, Gdańsk.

Siemaszko A., Gruszczyńska B. i in., 2009, Atlas przestępczości w Polsce 4, Warszawa.

Sierosławski J., 2003, Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną, Raport z ogólnopolskich badań ankietowych zrealizowanych w 2003 roku. Europejski program badań w szkołach – ESPAD, Warszawa.

Stanowisko I Krajowej Konferencji Promocji Zdrowia, 13 października 1991 r.

Szymańczak J., 2009, Zachowania problemowe dzieci i młodzieży [w:] J. Szymańczak, Dzieci z grupy ryzyka, „Studia BAS”, nr 1(17).

Tyszkowa M., 1972, Problemy psychicznej odporności dzieci i młodzieży, Warszawa.

Tyszkowa M., 1978, Sytuacyjno-poznawcza koncepcja odporności psychicznej, „Przegląd Psychologiczny”, t. 21, nr 1.

Wojtczak A., 2009, Zdrowie publiczne, wyzwanie dla systemów zdrowia XXI wieku, Warszawa.

Woynarowska B., 2003, Rozwijanie umiejętności życiowych w edukacji zdrowotnej, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” 2003, nr 1.

Woynarowska B., 2007, Edukacja zdrowotna, Warszawa.

Published

2019-11-20

How to Cite

Koralewska-Samko, J. ., Sadowska, K. ., & Spryszyńska, M. . (2019). Coping with stress and health behaviors of teenagers in the context of aggressive behavior. Progress, (6), 21–32. https://doi.org/10.26881/prog.2019.6.02