O przemianach kobiecych postaci w filmach animowanych Walta Disneya
DOI:
https://doi.org/10.26881/prog.2020.8.08Słowa kluczowe:
księżniczka, film animowany, Disney, rasizm, niepełnosprawnośćAbstrakt
Na przestrzeni dziesięcioleci zmieniał się wizerunek postaci tworzonych przez wytwórnię filmową Walta Disneya. Szczególnej ewolucji zostały poddane bohaterki z serii o księżniczkach. Przemiany zachodzące w zachowaniu baśniowych postaci doskonale odzwierciedlają zmiany, jakie zachodziły w społeczeństwie, szczególnie amerykańskim, od czasów II wojny światowej aż po współczesność.
Początkowo królewny reprezentowały tradycyjny model kobiecości, rodem z XIX wieku, wraz z upływem czasu ich osobowość zmieniała się. Kobiece bohaterki powoli porzucały domowe obowiązki i balowe suknie na rzecz miecza i łuku, za pomocą których zaczęły walczyć o swoje prawa i przywileje. Współcześnie księżniczki to symbole kultury, odzwierciedlające problemy społeczne. Badacze dopatrują się wśród nich alegorii niepełnosprawności lub walki z rasizmem. Animowane opowieści coraz częściej powstają w wersjach aktorskich, które nierzadko łamią klasyczną konwencję i pokazują świat przedstawiony w zupełnie inny sposób.
W artykule poruszono wątki związane ze statusem księżniczek Disneya w popkulturze, ewolucją ich zachowań oraz nieoczywistymi symbolami w poszczególnych historiach.
Downloads
Bibliografia
Bettelheim B., 2010, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa.
Bogunia-Borowska M., 2006, Gender studies w przedszkolu. Wizerunki kobiet w dobranockach, czyli co Bob Budowniczy i Listonosz Pat myślą o feminizmie, „Kultura Popularna”, nr 1.
Czarna księżniczka Disneya propaguje rasizm, wp.pl, film.wp.pl/czarna-ksiezniczka-disneya-propaguje-rasizm-6025900687131777g [dostęp: 28.09.2019].
Davis M., 2014, From Snow to Ice: A Study of the Progression of Disney Princesses from 1937 to 2014.
Film matters, http://www.micheleleigh.net/wp-content/uploads/2014/01/snow-to-ice.pdf [dostęp: 13.01.2018].
Disney announces that Woody will be openly bisexual in Toy Story 4, 2019, NPC Daily, npcdaily.com/2758/disney-announces-that-woody-will-be-openly-bisexual-in-toy-story-4/ [dostęp: 10.10.2019].
England D.E., Descartes L., Collier-Meek M.A., 2011, Gender Role Portrayal and the Disney Princesses. Sex roles, http://fliphtml5.com/wmuo/ohda/basic [dostęp: 20.11.2017].
Giroux H., 1999, The Mouse that Roared: Disney and the End of Innocence, Lanham.
Golden J.C., Jacoby J.W., 2017, Playing Princess: Preschool Girls’ Interpretations of Gender Stereotypes in Disney Princess Media. Sex roles, https://link.springer.com/article/10.1007/s11199-017-0773-8 [dostęp: 14.01. 2018].
Laska E.I., 2005, Dzieciństwo w świecie mediów – szanse i zagrożenia [w:] Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji, red. S. Juszczyk, I. Polewczyk, Toruń.
Price D.A., Pocahontas -powhatan princess, 2020, Encyklopedia Britannica, www.britannica.com/biography/Pocahontas-Powhatan-princess [dostęp: 23.05.2020].
Radkiewicz M. (red.), 2003, Gender w kulturze popularnej, Kraków.
Resene M., 2017, From Evil Queen to Disabled Teen: Frozen Introduces Disney’s First Disabled Princess, “Disability Studies Quarterly”, dsq-sds.org/article/view/5310/4648 [dostęp: 7.01.2018].
Rogers M., 2003, Barbie jako ikona kultury, Warszawa.
Siemieniecki B., 2012, Media, a patologie we współczesnym świecie [w:] Wychowanie do wartości w świecie cyberkultury, red. B. Balicka, Toruń.
Simba will be gay in Disney’s live action remake of Lion King and it’s awesome, 2018, NPC Daily, npcdaily.com/1195/simba-will-be-gay-in-disneys-live-action-remake-of-lion-king-and-its-awesome/ [dostęp: 10.10.2019].
Wakefield L., 2019, Frozen 3 reportedly introduce a girlfriend for Elsa, Pink News, www.pinknews.co.uk/2019/09/30/frozen-3-girlfriend-elsa-lesbian-gay-disney-lgbt-princess-queen/ [dostęp: 26.09.2019].
Witek A., 2019, Kreowanie poczucia kobiecości poprzez filmy animowane Walta Disneya [w:] „Progress. Journal of Young Reserchers”, nr 5.
Zając M., 2000, Promocja książki dziecięcej, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Author(s)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.