Kreowanie poczucia kobiecości poprzez filmy animowane Walta Disneya

Autor

  • Arleta Witek Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.07

Słowa kluczowe:

księżniczka, kobiecość, popkultura, film animowany, Disney

Abstrakt

W artykule prezentuję postacie księżniczek Disneya, czyli bohaterek serii filmów animowanych opartych na klasycznych baśniach. Przybliżam ich historię oraz rolę, jaką odgrywają współcześnie w popkulturze. Poruszam również zagadnienia dotyczące kreowania poczucia kobiecości oraz jej wzorcowych cech. Zwracam uwagę na obecność stereotypów w  filmach animowanych, przede wszystkim związanych z kształtowaniem płci.

Media za pomocą filmów animowanych kształtują dziecięce postawy i  normy społeczne, które przenikają do życia codziennego i funkcjonują jako trwałe schematy zachowań. Księżniczka Disneya to dla małych odbiorczyń nie tylko animowana postać z  filmu, ale  również „przyjaciółka”, która jest wzorem do naśladowania, ikoną kulturową dzieciństwa oraz symbolem idealnej dziewczynki, która w przyszłości ma się stać idealną kobietą.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Arleta Witek - Uniwersytet Gdański

Arleta Witek – absolwentka historii sztuki oraz pedagogiki na Uniwersytecie Gdańskim, doktorantka w Instytucie Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych UG. Zainteresowania badawcze: kobiecość w kulturze, edukacja alternatywna, ochrona praw zwierząt.

Bibliografia

Bettelheim B., 2010, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa.

Davis M., 2014, From Snow to Ice: A Study of the Progression of Disney Princesses from 1937 to 2014.

Film matters, http://www.micheleleigh.net/wp-content/uploads/2014/01/snow-to-ice.pdf [dostęp: 13.01.2018].

England D.E., Descartes L., Collier-Meek M.A., 2011, Gender Role Portrayal and the Disney Princesses. Sex Roles, http://fliphtml5.com/wmuo/ohda/basic [dostęp: 20.11.2017].

Golden J.C., Jacoby J.W., 2017, Playing Princess: Preschool Girls’ Interpretations of Gender Stereotypes in Disney Princess Media. Sex Roles, https://link.springer.com/article/10.1007/s11199-017-0773-8 [dostęp: 14.01.2018].

Kopciewicz L., 2003, Polityka kobiecości jako pedagogika różnic, Kraków.

Kopciewicz L., Zierkiewicz E. (red.), 2009, Dziwki, królowe i szare myszki, czyli gimnazjalna codzienność widziana przez pryzmat seksualizacji dziewczyństwa: Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, Warszawa.

Mikulska J., Boski P. (red.), 1999, Męskość i kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej: Przyczyny różnic płciowych. Dylematy i rozstrzygnięcia, Warszawa.

Resene M., 2017, From Evil Queen to Disabled Teen: Frozen Introduces Disney’s First Disabled Princess, „Disability Studies Quarterly”, http://dsq-sds.org/article/view/5310/4648 [dostęp: 7.01.2018].

Rogers M., 2003, Barbie jako ikona kultury, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2019-05-14

Jak cytować

Witek, A. (2019). Kreowanie poczucia kobiecości poprzez filmy animowane Walta Disneya. Progress, (5), 90–98. https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.07