Artificial intelligence in the service of science. Where are the limits of the use of AI in the work of a scientist?

Authors

  • Adrian Musiał

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2024.14.03

Keywords:

artificial intelligence (AI), scientific research, science, education

Abstract

The aim of this paper is to try to answer the question about the limits of the use of AI in broad science, including limitations and risks, as well as opportunities and prospects for development. The article will discuss previous research on the use of AI in learning and education in schools and universities, as well as opinions related to this. As the subject matter of this article is constantly changing, the text does not exhaust the answers to the questions asked, but is only a starting point for further analysis. It is of a review nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adrian Musiał

Doctor of Humanities in the discipline of history, political scientist, Polish philologist. A graduate of Jan Długosz University in Częstochowa. Participant of 36 national and international scientific conferences. Author of 19 publications in journals and monographs in the field of history, communication and political marketing. Author of the monograph Strategies for conducting electoral campaigns and political competition in Częstochowa in 1918–1939 (Wojciech Korfanty Institute, Katowice 2023). Laureate of the “Scientific Debut 2016 – Sustainable Development” competition. An advocate of interdisciplinarity in scientific research. Privately passionate about coffee and good music.

References

Duszczyk M., 2023, Studenci mogą korzystać z ChatGPT. Przełomowa decyzja znanej uczelni, Rzeczpospolita, 5.03.2023, https://cyfrowa.rp.pl/technologie/art38067521-studenci-moga-korzystac-z-chatgpt-przelomowa-decyzja-znanej-uczelni [dostęp: 13.11.2023].

Frankowska A., Pawlik B., Feldy M., Sobestjańska A., 2022, Sztuczna inteligencja: osiągnięcia publikacyjne z zakresu nauk ścisłych i technicznych w latach 2010–2021, Warszawa.

Głodowska K., Robot z tytułem profesorskim. Sensacja na jednej z polskich uczelni, Interia, 1.11.2023, https://wydarzenia.interia.pl/kraj/news-robot-z-tytulem-profesorskim-sensacja-na-jednej-z-polskich-u,nId,7122941 [dostęp: 13.11.2023].

Herbert Z., 2021, Szachy, w: Z. Herbert, Epilog burzy, Warszawa.

Kalwas P., 2023, Tworzymy coś, nad czym nie panujemy. „Zostało nam niewiele czasu”, Onet, 28.05.2023, https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/sztuczna-inteligencja-niebezpieczenstwa-mozemy-podzielic-na-dwie-grupy/sbhw1r2 [dostęp: 4.11.2023].

Leszczyńska I., 2023, Eksperci: zakaz wykorzystywania na uczelniach narzędzi bazujących na AI nie będzie skuteczny, Polska Agencja Prasowa, 1.09.2023, https://www.pap.pl/aktualnosci/eksperci-zakaz-wykorzystywania-na-uczelniach-narzedzi-bazujacych-na-ai-nie-bedzie [dostęp: 9.11.2023].

Mikulski J., 2023, Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska, Rzeczpospolita, 12.06.2023, https://www.rp.pl/nowe-technologie/art38599931-prof-zybertowicz-ai-moze-potraktowac-ludzkosc-jak-budowniczy-autostrad-traktuja-mrowiska [dostęp: 4.11.2023]

Nalaskowski F., 2023, Prace naukowe tworzone przez sztuczną inteligencję. Oszustwo czy szansa, „Studia z Teorii Wychowania”, Tom XIV.

Niedziński B., 2023, Eksperci alarmują: przez sztuczną inteligencję ocena prac uczniów i studentów staje się niemożliwa, Polska Agencja Prasowa, 21.04.2023, https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1564190%2Ceksperci-alarmuja-przez-sztuczna-inteligencje-ocena-prac-uczniow-i [dostęp: 12.11.2023].

Pierwsza kara za korzystanie z ChatGPT. Tak uczelnie walczą ze sztuczną inteligencją, Onet, 15.02.2023, https://wiadomosci.onet.pl/swiat/pierwsza-kara-za-korzystanie-z-chatgpt-uczelnie-walcza-z-chatbotami/hrwc3r4 [dostęp: 9.11.2023].

Reszczyński A., 2023, Badanie: 68 proc. studentów będzie używać sztucznej inteligencji podczas nauki, Nauka w Polsce, 13.10.2023, https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C98858%2Cbadanie-68-proc-studentow-bedzie-uzywac-sztucznej-inteligencji-podczas-nauki [dostęp: 9.11.2023].

Różanowski K., 2007, Sztuczna inteligencja: rozwój, szanse i zagrożenia, „Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki”, Tom 2.

Searle J., 1980, Minds, brains, and programs, „The Behavioral and Brain Sciences”, Vol. 3.

Sztuczna Inteligencja (AI) w szkołach? UNESCO rekomenduje „pilne wprowadzenie” regulacji, Polska Agencja Prasowa, 07.09.2023, https://www.pap.pl/aktualnosci/sztuczna-inteligencja-ai-w-szkolach-unesco-rekomenduje-pilne-wprowadzenie-regulacji [dostęp: 14.11.2023].

Tytuł profesora honorowego dla robota Mika – CEO Dictador, Collegium Humanum, 4.11.2023, https://humanum.pl/tytul-profesora-honorowego-dla-robota-mika-ceo-dictador/ [dostęp: 13.11.2023].

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2509 z późn. zm.).

Zalewski T., 2020, Definicja sztucznej inteligencji, w: L. Lai, M. Świerczyński (red.), Prawo sztucznej inteligencji, Warszawa.

Zdziebłowski S., 2023, Ekspertka: Lepiej nauczyć świadomego wykorzystywania ChatuGPT w szkołach czy uczelniach, niż go zakazywać, Gazeta Prawna, 12.02.2023, https://serwisy.gazetaprawna.pl/nowe-technologie/artykuly/8658752,chatgpt-swiadome-wykorzystanie-w-szkolach-zakaz-sztuczna-inteligencja.html [dostęp: 9.11.2023].

Published

2024-12-30

How to Cite

Musiał, A. (2024). Artificial intelligence in the service of science. Where are the limits of the use of AI in the work of a scientist?. Progress, (14), 44–57. https://doi.org/10.26881/prog.2024.14.03