Building social relations in the context of satisfying the children’s needs by family orphanages employees

Authors

  • Agnieszka Deja University of Gdansk

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2020.7.02

Keywords:

field of social sciences– pedagogy, social relations, needs, family orphanage

Abstract

In a descriptive way the article describes the problems and significance of satisfying the needs of pupils by employees in a relationship building process in family orphanages. The author of the article first presents the definition and categories of needs, and secondly, presents the results of ethnographic research obtained by techniques of interview, observation and existing data. The presented analysis shows the dependencies between the satisfying the needs of pupils by employees, and building relationships in the family orphanages. The results of researches were divided into several sub-topics including: realization of pupil needs, individuality needs, privacy, self-reliance and final conclusions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agnieszka Deja, University of Gdansk

Agnieszka Deja – pracownik Gdańskiej Szkoły Wyższej, doktorantka studiów z zakresu pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Ukończone studia: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapia pedagogiczną, pedagogika społeczna. Zainteresowania: opieka zastępcza, rodzinne formy opieki zastępczej, rodzinne domy dziecka, interakcjonizm symboliczny.

References

Opracowania:

Angrosino M., 2010, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa.

Babbie E., 2006, Badania społeczne w praktyce, Warszawa.

Chomczynski P., 2006, Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, „Przeglad Socjologii Jakosciowej”, nr 1.

Drabik L., Sobol E., 2018, Słownik języka polskiego, Warszawa.

Kacperczyk A., 2006, Wsparcie społeczne w instytucjach opieki paliatywnej i hospicjach, Łódź.

Kolankiewicz M., Nowak B.M., 2013, Rodzinne domy dziecka – w stronę rozwoju kompetencji, Warszawa.

Konecki K., 1998, Praca w koncepcji socjologii interakcjonistycznej, „Studia Socjologiczne”, nr 1.

Konecki K., 2000, Studia z metodologii badan jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa.

Maslow A., 2009, Motywacja i osobowość, Warszawa.

Nowak S., 2011, System wartości społeczeństwa polskiego, „Studia Socjologiczne”, nr 1.

Niedbalski J., 2003, Żyć i pracować w domu opieki społecznej. Socjologiczne studium interakcji personelu z upośledzonymi umysłowo podopiecznymi, Łódź.

Prus R., 1994, Approaching The Study Of Human Group Life: Symbolic Interaction And Ethnographic Inquiry [w:] D.M. Lorenz, R. Prus, W. Shafir (eds.), Ethnography as Human Lived Experience, Toronto.

Strauss A.L., Fagerhaugh S., Suczek B., Wiener C., 1985, Social Organization of Medical Work, Chicago, London.

Akty prawne:

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14lutego 2005 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331).

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 z późn. zm.).

Published

2020-09-07

How to Cite

Deja, A. (2020). Building social relations in the context of satisfying the children’s needs by family orphanages employees. Progress, (7), 45–55. https://doi.org/10.26881/prog.2020.7.02