Can an artist be a philosopher? Leonardo da Vinci’s oeuvre within the context of Renaissance thought and philosophy
DOI:
https://doi.org/10.26881/prog.2020.7.07Keywords:
philosophy, Renaissance, Leonardo da Vinci, aesthetics, humanismAbstract
The purpose of the article is to prove that an artist can be a philosopher. The author of the text used the example of Leonardo da Vinci in the context of the era in which he lived and created. The first part of the work concerns the most important features of Renaissance philosophy and their brief discussion. Main traits were set apart: humanism, the natural system of culture, interest in the philosophy of nature and rejection of scholasticism. In addition, the belief in the greatness and innovation of its time and anthropocentrism, are also distinctive. Another part focuses on the relationship between philosophy, art (in particular painting) and science. In the Renaissance, these areas were closely related. The broadest concept is a philosophy that includes both art and science. Art and science interact and drive their development. The last part of the article is a summary of the previous paragraphs and their comparison with the work of Leonardo da Vinci A Treatise on Painting. In the text, we can find a lot of traces and references to contemporary philosophy. Leonardo himself in one of the first paragraphs of his treatise equates painting with philosophy and this with science, which allows us to believe that he saw himself not only as an artist, but also as a scientist and philosopher.
Downloads
References
Alberti L., 1963, O malarstwie, tłum. L. Winniczuk, Warszawa.
Burckhardt J., 1965, Kultura odrodzenia we Włoszech, tłum. M. Kreczowska, Warszawa.
Ciszewski M., Renesansu filozofia, Powszechna Encyklopedia Filozoficzna, http://www.ptta.pl/pef/pdf/r/renesansuf.pdf [dostęp: 29.04.2019].
Crombie A., 1960, Nauka średniowieczna i początki nauki nowożytnej, t. 2, tłum. S. Łypacewicz, Warszawa.
Drozdowicz Z., 2012, Filozofia włoska w epoce Odrodzenia i Oświecenia, Poznań.
Ganowicz-Bączyk A., 2011, Wpływ nowożytnego antropocentryzmu na relacje człowieka do przyrody, „Studia Ecologiae et Bioethicae”, nr 1, z. 9.
Hojnacki P., 1957, Filozofia nauki przyrodniczej w okresie odrodzenia, „Collectanea Theologica”, nr 28, z. 3.
Konik R., 2013, Między przedmiotem a przedstawieniem. Filozoficzna analiza sposobów obrazowania w oparciu o malarstwo i obrazy syntetyczne, Wrocław.
Kristeller P., 1982, Humanizm i scholastycyzm we włoskim renesansie, tłum. G. Cendrowska, „Pamiętnik Literacki”, nr 73.
Kuczyńska A., 1984, Sztuka jako filozofia w kulturze renesansu włoskiego, Warszawa.
Leonardo da Vinci, 1984, Traktat o malarstwie, tłum. M. Rzepińska [w:] M. Rzepińska, Leonarda da Vinci „Traktat o malarstwie”, Wrocław.
Pliniusz, 1961, Historia naturalna, tłum. I. i T. Zawadzcy, Wrocław.
Rzepińska M., 1984, Leonarda da Vinci „Traktat o malarstwie”, Wrocław.
Tarnowski J., 2015, Wieża Babel dyskursu nowoczesności. Zamiast wstępu [w:] J. Bielak, J. Tarnowski (red.), Nowoczesność w sztuce i w myśli o sztuce na pomorzu od XIX do XXI w., Gdańsk.
Tatarkiewicz W., 1967, Estetyka nowożytna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Trzcińska I., 2015, O epoce renesansu w perspektywie filozofii kultury [w:] P. Mróz (red.), Filozofia kultury, Kraków.
Ullmann E., 1984, Leonardo da Vinci, tłum. A. Konopacka, Warszawa.
Warburg A., 2010, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, tłum. R. Kasperowicz, Gdańsk.
Wilczek P., 2005, Literatura polskiego renesansu, Katowice.
Włodarczyk A., 2014, Etyka interpretacji tekstu literackiego. Postmodernizm. Humanizm. Dydaktyka, Kraków.
Wojtysiak J., Zasada, https://www.kul.pl/les/57/encyklopedia/wojtysiak_zasada.pdf [dostęp: 11.11.2019].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Progress
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.