Social marketing, storytelling and visual aspects of “100 seconds of good” advertising

Authors

  • Daria Kuling University of Gdansk
  • Aleksandra Mazurek University of Gdansk

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2020.7.09

Keywords:

advertising,, marketing, visual communication, storytelling, social marketing

Abstract

Brands that are successful are those that give their consumers something more than a product. They perceive the client as a person who has desires and emotions and try to answer them. One such brand is Jeronimo Martins. The “100 seconds good” spot created in cooperation with Caritas the company encourages to help others and refers to values important for each Pole, such as patriotism, home, family. Compared to other promotional content, the film is distinguished by attention to visual details. In addition, the strength of the message is history which attracts attention of viewers and social marketing perfectly integrated into the promotion of the brand. The main goal of the article is the analysis of the “100 seconds of good” spot in the visual and narrative aspect. The article also presents the functions of storytelling and social marketing in advertising.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daria Kuling, University of Gdansk

Daria Kuling – absolwentka studiów magisterskich na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna o specjalizacji PR i reklama na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. W pracy naukowo-badawczej zajmowała się reklamą i marketingiem w mediach społecznościowych oraz komunikacją w trakcie kryzysu i sytuacji kryzysowych. Zainteresowania: content marketing, storytelling, social media marketing.

Aleksandra Mazurek, University of Gdansk

Aleksandra Mazurek – absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, studiów licencjackich na kierunku zarządzanie (o specjalności marketing) oraz magisterskich na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Obecnie kontynuuje naukę w Wyższej Szkole Bankowej na kierunku multimedia i grafika komputerowa. Zainteresowania: marketing, PR, social media, grafika komputerowa, femvertising.

References

Albin K., 2000, Reklama: przekaz, odbiór, interpretacja, Warszawa–Wrocław.

Benedikt A., 2005, Reklama jako proces komunikacji, Wrocław.

Caritas Polska, Pomagamy na 100! – 100 SEKUND DOBRA, https://caritas.pl/blog/2018/04/12/pomagamy-na-100-100-sekund-dobra/ [dostęp: 5.10.2019].

Caritas Polska, Pomagamy na 100! Największe dzieło pomocy w historii współpracy dwóch gigantów, https://caritas.pl/blog/2018/04/05/pomagamy-na-100-najwieksze-dzielo-pomocy-w-historii-wspolpracy-dwoch-gigantow/ [dostęp: 5.10.2019].

Czubała A., 2013, Koncepcja i formy marketingu społecznego przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, t. 22, nr 1.

Czubała A., 2011, Rola konsumentów w realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, „Konsumpcja i Rozwój”, nr 1.

Górska M., b.r., Storytelling biznesowy, https://monikagorska.com/storytelling/ [dostęp: 4.10.2019].

Jeronimo Martins Polska S.A., Historia, https://karierawjm.pl/o-nas/historia/ [dostęp: 4.10.2019].

Jeronimo Martins Polska S.A., Misja i wizja, https://karierawjm.pl/o-nas/historia/ [dostęp: 4.10.2019].

Jeronimo Martins Polska S.A., O nas, https://karierawjm.pl/o-nas/historia/ [dostęp: 4.10.2019].

Kamiński J., 2014, Marketing a społeczeństwo – obszary działania – bariery badania, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pragmata tes Oikonomias” nr 8.

Monarth H., b.r., Nieodparta moc storytellingu jako strategicznego narzędzia biznesowego, Harvard Business Reviev Polska, https://www.hbrp.pl/b/nieodparta-moc-storytellingu-jako-strategicznego-narzedzia-biznesowego/1BDQj23gI [dostęp: 5.10.2019].

Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong V., 2002, Marketing. Podręcznik Europejski, Warszawa.

Pagoria C., 2014, Video Retention Rates, Motion Source, https://www.motionsource.com/blog/video-retention-rates [dostęp: 5.10.2019].

Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I., 2010, Marketing 3.0, Warszawa.

Sibley A., 2017, 19 Reasons You Should Include Visual Content in Your Marketing, Hubspot, https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/33423/19-reasons-you-should-include-visual-content-in-yo ur-marketing-data.aspx [dostęp: 5.10.2019].

Sołecka K., 2015, Najdłużej żyjący Polacy o szczęśliwym życiu. Zobacz film „100 sekund dobra, https://www.rmf.fm/magazyn/news,15634,najdluzej-zyjacy-polacy-o-szczesliwym-zyciu-zobacz-film-100-sekund-dobra.html [dostęp: 5.10.2019].

Żmigrodzki P. (red.), 2007, Wielki słownik języka polskiego, Kraków.

Published

2020-09-07

How to Cite

Kuling, D., & Mazurek, A. (2020). Social marketing, storytelling and visual aspects of “100 seconds of good” advertising. Progress, (7), 134–142. https://doi.org/10.26881/prog.2020.7.09