Samoświadomość w ujęciu kognitywnym, a spektrum autyzmu
DOI:
https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.06Słowa kluczowe:
samoświadomość, kognitywizm, teoria umysłu, teoria teorii, teoria symulacji, teoria modularności, mentalizowanie, spektrum autyzmuAbstrakt
Jednym z problemów współczesnych nauk kognitywnych jest niewypracowana spójna definicja świadomości oraz samoświadomości. Jest to związane z interdyscyplinarnością kognitywistyki, czyli czerpania z takich dziedzin nauki, jak: neurobiologia, psychologia poznawcza, filozofia umysłu, lingwistyka, logika, fizyka, a także z zakresu badań nad sztuczną inteligencją. W związku z powyższym mimo istnienia m.in. kognitywnej teorii świadomości J. Baarsa w niniejszym artykule skupiono się na procesach poznawczych, które wpływają na samoświadomość jednostki. W celu uzyskania obrazu samoświadomości w ujęciu kognitywnym przedstawiono mechanizmy poznawcze zawarte w teorii umysłu (ToM) oraz przedstawiono teorie jej rozwoju, czyli teorię teorii (TT), teorię modularności oraz teorię symulacji. Coraz częściej samoświadomość ujmowana jest poprzez znalezienie neurofizjologicznych korelatów pomiędzy rozpoznawaniem świadomych bodźców w danej sytuacji od tych, których podmiot nie jest świadomy. Celem niniejszego artykułu jest próba wskazania wpływu przedstawionych procesów poznawczych na samoświadomość osób z autyzmem. W artykule odniesiono się do literatury przedmiotu dotyczącej spektrum autyzmu, a także zwrócono uwagę na neurologiczne i neurofunkcjonalne korelaty autyzmu. Nieprawidłowy proces mentalizacji u osób autystycznych znajduje potwierdzenie w badaniach opartych na neuroobrazowaniu. Niniejsze opracowanie jest koncepcją teoretyczną wyłaniającą się z analizy wybranych mechanizmów poznawczych oraz w odniesieniu do dotychczasowych badań na temat samoświadomości u osób z autyzmem. Jest także próbą zarysowania istniejących niejasności i otwartych pytań dotyczących samoświadomości osób ze spektrum autyzmu.
Downloads
Bibliografia
Allen J.G., Fonagy P., Bateman A., 2014, Mentalizowanie w praktyce klinicznej, Kraków.
Attwood T., 2015, Zespół Aspergera – kompletny przewodnik, Gdańsk.
Baron-Cohen S., Howlin P., Hadwin J., 2010, Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu?, Kraków.
Białecka-Pikul, M., 2002, Co dzieci wiedzą o umyśle i myśleniu?, Kraków.
Blakemore S.J., Frith U., 2008, Jak uczy się mózg?, Kraków.
Block B.L., 1999, Osobowościowe uwarunkowania problemów psychospołecznych u osób z uszkodzeniem rdzenia kręgowego, Lublin.
Bobryk J., 1981, Społeczne podstawy Ja podmiotowego, Warszawa.
Carruthers P., 2011, The Opacity of Mind – An Integrative Theory of Self Knowlegde, Oxford.
Cierpiałowska L, Górska D., 2016, Mentalizacja z perspektywy rozwojowej i klinicznej, Poznań.
Dębowski J., 2001, Świadomość – poznanie – naoczność poznania, Lublin.
Efklides A., 2008, Metacognition: Defining Its Facets and Levels of Functioning in Relation to Self-Regulation and Co-regulation, „European Psychologist”, No. 13(4).
Frith U., 2004, Autyzm – wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk.
Goldman A., 2006, Simulating Minds: The Philosophy, Psychology, and Neuroscience of Mindreading, Oxford.
Gut A., 2009, Język a myślenie drugiego rzędu. Analiza testów fałszywego przekonania, „Filozofia Nauki”, nr 17/3.
Gut A., 2011, Samoświadomość, dialog, mowa wewnętrzna oraz inne umysły [w:] P. Oleś, M. Puchalska-Wasyl (red.), Ja- dialogowe, Warszawa.
Hall C.S., Lindzey G., Campbell J.B., 2004, Teorie osobowości, Warszawa.
Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu?, Kraków.
Husserl E., 2006, Badania logiczne, Warszawa.
Jackson P., Skirrow P., Hare D.J., 2012, Asperger Through the Looking Glass: An Exploratory Study of Self-Understanging In People with Asperger’s Syndome, „Journal of Autism and Developmental Disorders”, No. 42.
Kanar M., 2018, Samowiedza osób ze spektrum autyzmu w kontekście teorii umysłu, „Ogrody Nauk i Sztuk”, nr 8.
Kozielecki J., 1986, Psychologiczna teoria samowiedzy, Warszawa.
Lau H, Rosenthal D., 2011, Empirical support for higher-order theories of conscious awareness, „Trends Cognitive Science”, No. 15(8).
Maciejczak M., 2007, Świadomość i sens, Warszawa.
Majewicz P., 2002, Obraz samego siebie a zachowanie młodzieży niepełnosprawnej ruchowo, Kraków.
Malicka M., 2002, Bycie sobą jako ideał, Warszawa.
Mądrzycki T., 1996, Osobowość, jako system tworzący i realizujący plany. Nowe podejście, Gdańsk.
McCrae R.R, Costa P.T., 2005, Osobowość dorosłego człowieka, Kraków.
Młynarska, M., 2008, Autyzm w ujęciu psycholingwistycznym. Terapia dyskursywna a teoria umysłu, Wrocław.
Pervin L.A., 2002, Psychologia osobowości, Gdańsk.
Pisula E., 2015, Od badań mózgu do praktyki psychologicznej – Autyzm, Sopot.
Pogodzińska O., Gałkowski T., 2016, Narracje osoby z ASD w autobiografii Temple Grandin [w:] T. Gałkowski (red.), Dziecko autystyczne, t. XXII nr 1, Warszawa.
Rynkiewicz A., 2009, Zespół Aspergera. Inny mózg. Inny umysł, Gdańsk.
Silberman S., 2015, NeuroTribes: The Legacy of Autism and the Future of Neurodiversity, Avery.
Stawecka A., 2014, Obraz siebie. Projekcja twórcza w wytworach plastycznych dzieci przewlekle chorych, Kraków.
Szczepanowski R., 2013, Metapoznawczy model świadomości emocji i empiryczne dowody na jego wykonalność, „Przegląd Filozoficzny”, nr 2.
Szewczuk W., 1975, Psychologia. Zarys podręcznikowy, Warszawa.
Turopolski W., 1999, Koncepcja „Ja” w psychologii Wiliamsa Jamesa [w:] A. Gałdowska (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości, Kraków.
Wojciszke B., 1986, Struktura ja, wartości osobiste i zachowanie, Wrocław.
Vermeulen P., 2013, Autism as Context Blindness, Kansas.
Zaborowski Z., 2002, Człowiek jego świat i życie. Próba integracji, Warszawa.
Zimbardo P.G., Leippe M.R., 1991, Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego, Poznań.