Mit wspólnotowości jako podstawa interakcji z internetowymi interfejsami
Słowa kluczowe:
komunikacja w sieci Web 2.0, media społecznościowe, wspólnotowość w sieci, słowo w sieci, obraz w sieciAbstrakt
Rozwój mediów interpretować można jako historię uzewnętrzniania procesów kognitywnych oraz zapośredniczania kontaktu człowieka ze światem,
a co za tym idzie – oddzielania go od rzeczywistości. Już od czasów wynalezienia pisma w historię rozwoju mediów wpisane były nieobecność, dystans i osamotnienie. Nowe media (i nowe nowe media), ufundowane na pojęciach interaktywności i uczestnictwa, na pozór zmierzają w odwrotnym kierunku. Społecznościowość i wspólnotowość zdają się być traktowane jako podstawy nowomedialnych doświadczeń użytkowników Web 2.0. „Kultura dzielenia się, udostępniania” czy – jak chce chociażby Mark Zuckerberg – „zmediatyzowanej wymiany darów” to tylko niektóre z pojęć wskazujących na przekonanie o zwrocie w kierunku wspólnotowości w nowych nowych mediach. Pojęcie kolektywności jawi się w tym kontekście jako słowo klucz do interpretacji warunkowanej przez nie kultury. Internetowe algorytmy – PageRank, TrustRank czy EdgeRank – warunkujące selekcję treści w sieci, bazują na przekonaniu, iż ich podstawą nie jest widoczność dla botów, lecz kolektywne uwierzytelnianie treści. W ten sposób konstytuuje się fasadowy, zmityzowany obraz komunikacji Web 2.0, która, z jednej strony, wydaje się implikować powstawanie cyberwspólnot, z drugiej zaś – okazuje się być obszarem pogłębiającej się alienacji.
Downloads
Bibliografia
Altman Ch., 1987, W stronę teorii gatunku filmowego, „Kino”, nr 6.
Bauman Z., 1996, Etyka ponowoczesna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Castells M., 2013, Sieci oburzenia i nadziei, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
De Kerckhove D., 1996, Powłoka kultury: odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, Warszawa: Mikom.
Derrida J., 1975, Pismo i telekomunikacja [w:] „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 3 (21).
Filiciak M., 2013, Media wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Flusser V., 1993/1994, Społeczeństwo alfanumeryczne, „Lettere Internationale”, nr 1.
Godzic W., 2002, Telewizja jako kultura, Kraków: Rabid.
Halavais A., 2012, Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kirckpatrick D., 2011, Efekt facebooka, Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Kreft J., 2015, Za fasadą społeczności, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Levinson P., 2008, Nowe nowe media, Kraków: WAM.
Levinson P., 2006, Miękkie ostrze czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawa: Muza.
Manovich L., 2006, Język nowych mediów, Warszawa: Łośgraf.
Marjankowska A., Drygalska E., 2016, Software studies – co to takiego?, „Znak”, nr 737, http://www.miesiecznik.znak.com.pl/software-studies-co-to-takiego.
Mauss M., 1973, Szkic o darze. Formy i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa: PWN.
Ong W., 1992, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Ricouer R., 2003, Mowa i pismo [w:] Antropologia słowa zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Szpunar M., 2010, Nowe media a paradygmat kultury uczestnictwa [w:] M. Graszewicz i J. Jastrzębski (red.), Teorie komunikacji i mediów 2, Wrocław: Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.
Wilk E., 2000, Nawigacja słowa. Strategie werbalne w przekazach audiowizualnych, Kraków: Rabid.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Progress
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.