Definiowanie wybranych derywatów słowotwórczych i wyrazów wieloznacznych przez osobę niepełnosprawną intelektualnie w stopniu lekkim (studium przypadku)
Słowa kluczowe:
derywat, kompetencja semantyczna, sprawność leksykalna, niepełnosprawność intelektualnaAbstrakt
Przedmiotem artykułu jest opis kompetencji słowotwórczej i semantycznej dwudziestosiedmioletniej Sary niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim z niedosłuchem obustronnym. Celem jest potwierdzenie tezy o tym, że deficyty intelektualne mogą utrudniać wskazywanie relacji formalno-semantycznej oraz odczytywanie wyrazów wieloznacznych. Przeprowadzona analiza jest próbą określenia sprawności w zakresie sposobów określania i rozpoznawania cech wybranych konstrukcji słowotwórczych i wyrazów wieloznacznych, oraz ukazania specyficznych cech treści znaczeniowej pojęcia, co może być wskazówką do opracowania właściwego postępowania logopedycznego.
Downloads
Bibliografia
Banaszkiewicz A., 2015, Studium przypadku (case study) jako metoda badań logopedycznych [w:] Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk: Harmonia Universalis.
Bartmiński J., 2007, Językowe podstawy obrazu świata, wyd. 2 uzup., Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Binkuńska E., 2012, Procesy definiowania u dzieci cztero-, szcześcio- i ośmioletnich [w:] Logopedia: wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk: Harmonia Universalis.
Borowiec H., 2014, Dziecięce rozumienie świata. Studium lingwistyczne, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Błeszyński J., 2012, Diagnoza rozwoju mowy osób z niepełnosprawnością intelektualną [w:] Diagnoza logopedyczna, red. E. Czaplewska, S. Milewski, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Borębowicz G., 2016, Położnictwo i ginekologia, t. 1–2, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Grabias S., 2012, O ostrość refleksji naukowej: przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania [w:] Logopedia: wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Gdańsk: Harmonia Universalis.
Grabias S. et al., red., 2015, Postępowanie logopedyczne. Standardy terapii [w:] Logopedia: standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Grzegorczykowa R., 1972, Zarys słowotwórstwa polskiego: słowotwórstwo opisowe, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Grzegorczykowa R., 2010, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, wyd. 4 rozsz., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grzegorczykowa R., Szymanek B., 2001, Kategorie słowotwórcze w perspektywie kognitywnej [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin: Wiedza o kulturze.
Kaczorowska-Bray K., 2012, Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną [w:] Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną, red. J.J. Błeszyński, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk: Harmonia Universalis.
Kaczorowska-Bray K., 2017, Zaburzenia mowy u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – trudności badawcze [w:] Studia logopedyczno-lingwistyczne: księga jubileuszowa z okazji 70-lecia urodzin Profesora Edwarda Łuczyńskiego, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, B. Kamińska, Gdańsk: Harmonia Universalis.
Kawalec W., Grenda R., Ziółkowska H., red., 2015, Pediatria, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Kowalik S., 2005, Psychologia niepełnosprawności umysłowej [w:] Psychologia kliniczna, red. H. Sęk, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Maciejewska A., 2012, Sprawność definiowania w rozwoju mowy i niektórych jej zaburzeniach [w:] Logopedia: wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk: Harmonia Universalis.
Marszałek M., 2010, Rozumienie znaczeń słów przez dzieci z zespołem Downa, „Nowa Logopedia”, t. 1, Kraków: Collegium Columbinum.
Michalik M., 2010, Między językiem, myśleniem a rzeczywistością – budowanie kompetencji gramatyczno-leksykalnej dziecka podejrzewanego o upośledzenie intelektualne: studium przypadku, „Nowa Logopedia”, t. 1, Kraków: Collegium Columbinum.
Michalik M., 2013, Porażona interakcja. Koncpecja interakcji językowej jako głos w sprawie dyzartrii o podłożu mózgowego porażenia dziecięcego, „Nowa Logopedia”, t. 4, Kraków: Collegium Columbinum.
Muzyka-Furtak E., 2010, Konstrukcje słowotwórcze w świadomości językowej dzieci niesłyszących, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Muzyka-Furtak E., 2015, Wyrazy pochodne w słowniku dzieci z uszkodzeniami słuchu [w:] red. E. Muzyka-Furtak, Surdologopedia: teoria i praktyka, Gdańsk: Harmonia Universalis.
Nowakowska-Kempa I., 1993, Definiowanie znaczenia wyrażeń w kognitywizmie. Wybrane zagadnienia [w:] O definicjach i definiowaniu, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Panasiuk J., 2013, Sprawności interakcyjne i komunikacyjne jako kryteria różnicowania zaburzeń rozwojowych, „Nowa Logopedia” , t. 4, Kraków: Collegium Columbinum.
Panasiuk J., 2015, Rozumieć po ludzku: od kodu polikonkretnego do hierarchicznego w rozumieniu świata, „Nowa Logopedia”, t. 6, Kraków: Collegium Columbinum.
Sobol E., Drabik L., red., 2007, Szkolny słownik języka polskiego PWN, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tarkowski Z., Góral-Półrola J., 2012, Komunikacja słowna z udziałem osoby upośledzonej umysłowo [w:] Wprowadzenie do neurologopedii, red. A. Obrębowski, Poznań: Termedia Wydawnictwa Medyczne.
Tarkowski Z., 2005, Mowa osób upośledzonych umysłowo i jej zaburzenia [w:] Podstawy neurologopedii, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Wielki słownik języka polskiego, 2017, Instytut Języka Polskiego PAN, http://www.wsjp.pl [dostęp: 30.03.2017].
Wojan K., 2016, Język fiński w teorii i praktyce, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Progress
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.