Jeszcze w sprawie funkcjonowania miejskich prowizorów przy szpitalu Ducha Świętego w Krakowie

Autor

  • Adam Stelmaszewski Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2020.8.03

Słowa kluczowe:

Kraków, zakon Ducha Świętego, kanonicy regularni, średniowieczne szpitalnictwo, prowizorowanie szpitali

Abstrakt

Nad zagadnieniem miejskich prowizorów przy szpitalu Ducha Świętego w Krakowie badania prowadził przeszło pół wieku temu Stanisław Piekarczyk, który analizując większość dostępnego materiału źródłowego, głównie wytworzonego przez organy samorządu miejskiego, nakreślił obraz roli przedstawicieli rajców krakowskich, jaką odgrywali oni w zarządzie majątkiem szpitalnym. Postawił on, zgodnie z duchem historiografii stalinistycznej, nacisk na udział pierwiastka miejskiego w organizowaniu opieki społecznej w średniowiecznym Krakowie, marginalizując rolę zakonu kanoników regularnych Ducha Świętego de Saxia. Przyglądając się jednak bliżej temu zagadnieniu, zauważyć należy, że nie wszystkie tezy postawione przez Piekarczyka bronią się w pełni, gdy skonfrontujemy je ze źródłami pochodzenia klasztornego, zwłaszcza nowożytnymi, które rolę miasta w zarządzie majątkiem szpitalnym ukazują w innym świetle. Także skupienie się Piekarczyka jedynie na średniowieczu, przez co pominął wczesnonowożytną umowę zakonu z radą, doprowadziło go do częściowo mylnych wniosków.

Zakres kompetencji rajców krakowskich w zarządzaniu szpitalem Ducha Świętego jest trudny do określenia, zwłaszcza że podlegał ciągłej ewolucji do pożaru w 1528 roku, gdy ostatecznie ustanowiono urząd prowizorów w zamian za pomoc miasta w odbudowie zabudowań duchackich. Dlatego wyszczególnione zostały dwa okresy działalności miejskich prowizorów: od 1324 do 1528 roku oraz po 1528 roku. Badanym w artykule aspektem są relacje trójstronne miasto – szpital – klasztor. Podjęta została próba określenia, na ile w zarządzie szpitalem brał udział klasztor, a na ile miasto.

Na podstawie opracowanego materiału źródłowego wydaje się, że do 1528 roku rada miejska, określana w dokumentach jako „opiekun chorych”, wybierała prowizorów, którzy zajmowali się majątkiem szpitalnym w imieniu rady. Mieli oni jednak nadzór jedynie nad tymi zapisami, które wyraźnie zostały oddane rajcom pod opiekę, nie mieli natomiast wpływu na zarząd szpitalem. Po 1528 roku rada miejska wyraźnie przejęła kontrolę nad zarządem szpitala do tego stopnia, że duchacy nie mieli wpływu na podejmowane w nim decyzje. Pojawiły się wówczas konflikty między zakonem a prowizorami, którym wykazano defraudację majątku szpitalnego. Zakonnicy pozostali jednak w szpitalu jako organizatorzy opieki duchowej, nadzorowali także bieżącą działalność w przyszpitalnym sierocińcu.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Adam Stelmaszewski - Uniwersytet Gdański

Adam Stelmaszewski – absolwent studiów licencjackich na kierunku historia na Uniwersytecie Gdański, kontynuujący naukę na studiach drugiego stopnia. W pracy naukowo-badawczej skupia się nad zagadnieniem kanonikatu regularnego na ziemiach polskich w średniowieczu i wczesnej epoce nowożytnej, w szczególności nad kongregacją Ducha Świętego de Saxia.

Bibliografia

Źródła:

Archiwum Metropolitalne w Krakowie, Acta Visitationis, Tom 43, Acta visitationum Ilustrissimi et Reverendissimi D. Iacobi Zadzik Episcopi Cracoviensis Ducis Severiensis.

Archiwum Metropolitalne w Krakowie, Acta officialia, t. 6.

Archiwum Narodowe w Krakowie, rkps. sygn. 3400, 3401, 3402.

Bazeusz W., 1570, Epitome Xenodochii m. Alberti Bassaei Scebresinensis […] siue capita qu[a]eda[m] ex Xenodochio seu libro de officio erga hospites, peregrinos, pauperes variasque miserabiles p[er]sonas p[ro]pter reformandu[m] hospitalia edita […], Biblioteka Narodowa w Krakowie, sygn. SD XVI.O.67, https://polona.pl/item/epitome-xenodochii-m-alberti-bassaei scebresinensis-siue-capita-qu-a-eda-m-ex,Njk1MTMwNjk/ [dostęp: 5.11.2019].

Cracovia artificum 1300–1500, 1917, wyd. J. Ptaśnik, „Źródła do historyi sztuki i cywilizacyi w Polsce”, t. 4, Kraków.

Księga dochodów beneficjów diecezji krakowskiej z roku 1529 (tzw. Liber Retaxationum), 1968, wyd. Z. Leszczyńska-Skrętowa, Wrocław-Warszawa-Kraków.

Najstarsze księgi i rachunki miasta Krakowa od r. 1300 do 1400, 1878, red. F. Piekosiński, Kraków.

Najstarszy zbiór przywilejów i wilkierzy miasta Krakowa, 1936, wyd. S. Estreicher, Kraków.

Przywilej innowacyjny [w:] S. Tomkowicz, 1892, Zabytki budownictwa miasta Krakowa, t. 1: Szpital Świętego Ducha, Kraków.

Vetera Monumenta Poloniae et Lithuaniae, 1911, t. 2: 1410–1572, red. A. Theiner, Rzym.

Opracowania:

Antosiewicz K., 1966, Zakon Ducha Świętego de Saxia w Polsce średniowiecznej, „Nasza Przeszłość”, t. 23.

Barycz H., 1935, Basaeus Wojciech [w:] Polski Słownik Biograficzny, t. 1: Abakanowicz – Beynart, Kraków-Wrocław.

Bruździński A., 2004, Biskup krakowski Piotr Tylicki wobec zakonów w swojej diecezji (1607–1616), „Folia Historica Cracoviensia”, t. 10.

Dworzaczek W., 1971, Leliwici Tarnowscy. Z dziejów możnowładztwa małopolskiego wiek XIV–XV, Warszawa.

Fara A., 2008, L’Ordine e la Confraternita del Santo Spirito dalle origini allo sviluppo di una vocazione di frontiera ai confini orientali della Christianitas latina: la Transilvania tra Medioevo e prima Età moderna (XIV–XVI secolo), Piza.

Keyvanian C., 2015, Hospitals and Urbanism in Rome, 1200–1500, Brill.

Noga Z., 2003, Krakowska rada miejska w XVI wieku. Studium o elicie władzy, Kraków.

Niemczyk K., 2009, Kilka uwag do genealogii Elżbiety Pileckiej-Granowskiej i jej rodziny, „Średniowiecze polskie i powszechne”, t. 1.

Piekarczyk S., 1952, Początki miejskiej opieki społecznej w średniowiecznym Krakowie, „Rocznik Krakowski”, t. 32.

Piwowarczyk E., 2010, Legaty testamentowe „ad pias causas” w XV-wiecznym Krakowie. Z badań nad pobożnością miejską, Kraków.

Przybyłowicz O.M., 2015, Rachunki prepozyta klasztoru Św. Ducha de Saxia w Krakowie Macieja Regimontowicza z lat 1570–1591. Świat ludzi i rzeczy, „Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych”, t. 75.

Słoń M., 2002, Fundacje szpitalne władz komunalnych jako centra kultu miejskiego [w:] Ecclesia et civitas. Kościół i życie religijne w mieście średniowiecznym, red. H. Manikowska, H. Zaremska, Warszawa.

Starzyński M., 2010, Krakowska rada miejska w średniowieczu, Kraków.

Wdowiszewski Z., 2005, Genealogia Jagiellonów i Domu Wazów w Polsce, Kraków.

Wyrozumski J., 1998, Kraków do schyłku wieków średnich [w:] Dzieje Krakowa, red. J. Bieniarzówna, J. Małecki, t. 1, Kraków.

Wysmułek J., 2015, Testamenty mieszczan krakowskich (XIV–XV wiek), Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-18

Jak cytować

Stelmaszewski, A. (2020). Jeszcze w sprawie funkcjonowania miejskich prowizorów przy szpitalu Ducha Świętego w Krakowie. Progress, (8), 41–49. https://doi.org/10.26881/prog.2020.8.03