Wybrane problemy edukacji gdyńskiej – wokół szkolnictwa średniego ogólnokształcącego w Gdyni w latach 1927–1939

Autor

  • Karina Bogdaniuk-Sierant Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2022.11.16

Słowa kluczowe:

edukacja, szkoły, rozwój edukacji w Gdyni w latach II Rzeczypospolitej

Abstrakt

W artykule zostały przedstawione niektóre problemy edukacji gdyńskiej w latach 1927–1939. Gdynia, będąc symbolem możliwości rozwojowych odradzającego się państwa polskiego, stała się też miastem niezaspokojonych potrzeb oświatowych jego mieszkańców. Przyczyną tego były wyraźne dysproporcje pomiędzy szybko wzrastającą liczbą ludności a możliwościami kadrowymi czy lokalowymi gdyńskich szkół. Kłopoty szkolnictwa gdyńskiego ujawniły się już na poziomie szkolnictwa powszechnego. Natomiast szkolnictwo średnie ogólnokształcące należało tworzyć w Gdyni od podstaw. Młodzież gdyńska była zmuszona dojeżdżać do szkół średnich w Wejherowie lub w Gdańsku. Odczuwany był brak państwowej szkoły średniej ogólnokształcącej, do której mogłaby uczęszczać młodzież z rodzin mniej zamożnych. Również rodziny lepiej usytuowane materialnie odczuwały brak możliwości kształcenia dzieci w miejscowej szkole średniej. Z przeprowadzonej dotychczasowej analizy badań wynika, że na kształtowanie się sieci szkolnej ma wpływ wiele czynników.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Karina Bogdaniuk-Sierant - Uniwersytet Gdański

Karina Bogdaniuk-Sierant – Uniwersytet Gdański, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki, nauczyciel w szkole podstawowej. Zainteresowania: historia pedagogiki współpraca nauczyciela z rodzicami, praca z obcokrajowcem – zintegrowane nauczanie języka polskiego.

Bibliografia

Araszkiewicz F., 1978, Ideały wychowawcze II Rzeczypospolitej, Warszawa.

Bukowski A., 1979, Gdynia. Sylwetki ludzi, oświata i nauka, literatura i kultura, Wrocław.

Czepczyńska E., 2016, Kształtowanie się jednolitego systemu oświaty w II Rzeczypospolitej, Studia Prawnicze KUL, Lublin.

Garbowska W., 1976, Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1932–1939, Wrocław.

Grzybowski R., 2002, Prywatne szkoły ogólnokształcące w Gdyni w latach 1920–1939, w: Szkolnictwo niepubliczne w Polsce i w Europie w XX wieku, red. T. Jałomużny, W. Leżański, Łódź.

Grzybowski R., 2016, Szkic do portretu edukacji gdyńskiej: okoliczności powstania i rozwój szkół zawodowych w Gdyni w latach Drugiej Rzeczypospolitej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 3–4.

Gumuła T., Majewski S., 1994, Prywatne szkolnictwo średnie ogólnokształcące w II Rzeczpospolitej –organizacja i zasięg społecznego oddziaływania, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, nr 36.

Kareł B., 1968, Rozwój oświaty i kultury w Gdyni w latach 1945–1966, Gdynia. Seria popularno-naukowa „Pomorze Gdańskie” nr 5.

Klich S.D.E., 2012, Z dziejów gdyńskiej szkoły urszulanek, „Zeszyty Gdyńskie”, nr 7.

Mauersberg S., 1974, Reforma szkolnictwa w Polsce w latach 1944–1948, Warszawa.

Pęcherski M., 1970, Szkoła ogólnokształcąca w Polsce Ludowej, Wrocław.

Polak H., 1978, Szkolnictwo i oświata w Wolnym mieście Gdańsku, Gdańsk.

Rocznik Statystyczny Gdyni 1937–1938, Gdynia 1938.

Rocznik Statystyczny Gdyni 1926–1939, Gdynia 1939.

Sokołowska M., 2001, Gdynia w gazetach przez 75 lat, Gdynia.

Trzebiatowski K., 1969, Problem powszechności nauczania w Polsce w latach 1918–1931, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, nr 12.

Wapiński R. (red.), 1980, Dzieje Gdyni, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk.

Widernik M., 1977, Polityczne oblicze Gdyni w latach 1920–1939, Gdańsk.

Widernik M., 2016, Szkolnictwo zawodowe w Gdyni w okresie międzywojennym, w: Gdynia. Sylwetki ludzi, oświata i nauka, literatura i kultura, red. A. Bukowski, Wrocław.

Zmieniamy pisownię, zaniedbujemy szkolnictwo, 1936 ,,Torpeda”, nr 20.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Bogdaniuk-Sierant, K. (2022). Wybrane problemy edukacji gdyńskiej – wokół szkolnictwa średniego ogólnokształcącego w Gdyni w latach 1927–1939. Progress, (11), 205–212. https://doi.org/10.26881/prog.2022.11.16