Wojna cenowa sieci Lidl i Biedronka a wybory konsumentów - determinanty decyzji zakupowych w sektorze dyskontowym
Słowa kluczowe:
dyskonty, Lidl, Biedronka, wojna cenowa, strategie cenoweAbstrakt
W artykule omówiono przekształcenia na rynku placówek handlowych w Polsce, strategie działania dyskontów na przykładzie sieci Lidl i Biedronka oraz najważniejsze kryteria zakupowe polskich konsumentów. Analiza ta pozwala lepiej zrozumieć mechanizmy funkcjonowania rynku oraz wskazuje na kluczowe czynniki wpływające na jego rozwój w kontekście zmieniających się preferencji klientów.
Decyzje zakupowe konsumentów są wynikiem złożonego procesu psychofizycznego, w którym kluczową rolę odgrywają zarówno czynniki ekonomiczne (np. cena, dostępność dóbr, sytuacja materialna konsumenta), demograficzne (wiek, płeć), społeczne (styl życia, kultura) oraz psychologiczne (motywacje, potrzeby, emocje). W artykule przedstawiono klasyczny model podejmowania decyzji konsumenckich, czyli EKB (Engela, Kollata i Blackwella), który opisuje pięć etapów procesu zakupowego: uświadomienie potrzeby, poszukiwanie opcji, ocenę alternatyw, zakup oraz zachowanie po dokonanej transakcji. Dodatkowo poruszono kwestię dwóch teorii: użyteczności i preferencji, które tłumaczą kluczowe cele, którymi kierują się konsumenci.
Na tle tych teoretycznych założeń omówiono zmiany w handlu detalicznym w Polsce po 1989 r., ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju sektora dyskontowego. Analiza dotyczy również kluczowych czynników wpływających na wybór konkretnego dyskontu przez konsumentów. W kontekście rywalizacji między sieciami Lidl i Biedronka przeprowadzono badanie dotyczące zmian cen wybranych produktów w maju 2024 r. Wyniki te wpisują się w szeroko pojętą „wojnę cenową” między tymi sieciami, której celem jest zdobycie lojalności klientów oraz utrzymanie konkurencyjnej pozycji na rynku.