Inwazyjny marketing i wątpliwe moralnie techniki sprzedażowe

Autor

  • Alicja Dudziak Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiczny
  • Jarema Ławer Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiczny
  • Jarosław Reszka Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiczny

Słowa kluczowe:

marketing, dyrektywa UE, manipulowanie klientem, manipulacje cenowe, techniki sprzedażowe

Abstrakt

W artykule przeanalizowano różnorodne strategie marketingowe oraz sprzedażowe, które często balansują na granicy moralności, a czasem są wręcz bezpośrednio manipulacyjne. Przywołane w opracowaniu przykłady obejmują między innymi celowe projektowanie układu sklepu, stosowanie programów lojalnościowych, agresywnych i mylących kampanii marketingowych, subskrypcyjnych modeli sprzedaży, a także manipulacji cenowych, takich jak sztuczne promocje oraz ukrywanie faktycznych obniżek cen, poprzez kolor oznaczeń cenowych oraz opis produktów. Szczególną uwagę zwrócono na skutki wprowadzenia dyrektywy Omnibus dla sprzedawców i rynku sprzedaży detalicznej jako całości. W końcowej części artykułu podkreślono, jak ważne jest zwiększenie świadomości konsumentów oraz edukacja, dzięki której możliwe stanie się efektywniejsze przeciwdziałanie manipulacjom. Autorzy sugerują m.in. świadome planowanie zakupów, korzystanie z narzędzi do porównywania cen oraz unikanie impulsywnych zakupów pod wpływem emocji czy agresywnego marketingu.

Pobrania

Opublikowane

24-09-2024

Jak cytować

Dudziak, A., Ławer, J., & Reszka, J. (2024). Inwazyjny marketing i wątpliwe moralnie techniki sprzedażowe. TEORIA I PRAKTYKA DYDAKTYKI AKADEMICKIEJ, 3(2), 1–25. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/TiPDA/article/view/11089