Lean services w bibliotekach akademickich

Autor

  • Agata Stembalska Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Anna Czarnik Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Słowa kluczowe:

biblioteka ucząca się, lean services, biblioteki akademickie

Abstrakt

W artykule scharakteryzowano koncepcje organizacji uczącej się oraz koncepcję lean, by wskazać, że ostatnią z nich jest najłatwiej zaadoptować w bibliotekach akademickich i w znaczący sposób doskonalić dzięki temu usługi biblioteczno-informacyjne. Biblioteki akademickie są w fazie przekształceń z bibliotek funkcjonujących w sposób tradycyjny w biblioteki hybrydowe. Ich funkcjonowanie w takim okresie rodzi problemy i pytania. Dysponowanie całościową, prawidłowo zinterpretowaną koncepcją jest pomocnym narzędziem, wspomagającym proces przekształceń. Dla użytkowników bibliotek akademickich wartość dodaną stanowią wysokiej jakości informacje, ułatwiające przekształcenie ich w wiedzę. Analiza strumienia wartości – metoda analizy znana z koncepcji lean – jest czynnością wskazaną w poszukiwaniu drogi doskonalenia usług. Prawidłowe zdefiniowanie wartości dodanej w całym procesie świadczenia usług bibliotecznych w bibliotekach akademickich jest podstawą do podejmowania działań mających na celu identyfikowanie i eliminowanie strat. W artykule podjęto próbę scharakteryzowania cech informacji, która stanowiłaby wartość dla użytkowników bibliotek akademickich.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2022-10-17

Jak cytować

Stembalska, A., & Czarnik, A. (2022). Lean services w bibliotekach akademickich. Zarządzanie Biblioteką, (1(14), 35–52. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10283

Numer

Dział

Badania i wizje