Przygotowanie dzieci wieku 5,5–7 lat do nauki czytania. Czy odpowiednie zaprojektowanie oferty bibliotecznej może zachęcić najmłodszych do odwiedzin w bibliotece?
Słowa kluczowe:
nauka czytania, dzieci przedszkolne, oferta biblioteczna, zarządzanie usługąAbstrakt
Tematem artykułu jest przygotowanie dzieci z oddziału zerówki do nauki czytania. Poza zbadaniem, w jaki sposób najmłodsi przygotowywani są w tym zakresie przez rodziców, postawiono pytanie o możliwości zaprojektowania przez biblioteki oferty skierowanej do dzieci w wieku 5,5–7 lat, która z jednej strony dawałaby szansę najmłodszym na poszerzanie ich kompetencji czytelniczych, a z drugiej tworzyłaby pewien nawyk korzystania z biblioteki, co mogłoby zaowocować długotrwałą więzią z czytelnikiem. Aby ustalić, jak należałoby zaprojektować wspomnianą usługę, przeprowadzono badanie, którego wyniki miały pokazać zachowania i metody pracy rodziców ze swoimi dziećmi, co mogłoby się okazać pomocne dla bibliotekarzy planujących usługę. Sprawdzono więc, jaką wagę rodzice przykładają do nauki czytania swoich dzieci, jak je przygotowują do przyswojenia materiału, który czeka ich w oddziale zerówki oraz co rodzice rozumieją poprzez naukę czytania w domu. Starano się także ustalić, czy rodzice, ucząc dziecko czytać w domu, bazują na tych zagadnieniach, które są poruszane w przedszkolu, czy mają własne materiały lub może jest to forma „douczenia” dzieci, a głównym nauczycielem jest nauczyciel wychowania przedszkolnego.