Cyberkultura a biblioteki. Badanie trendów naukowych w zakresie wykorzystania memów w real-time marketingu – analiza bibliometryczna
Słowa kluczowe:
cyberkultura, kultura, biblioteki, Internet, memy, real-time marketing, analiza bibliometrycznaAbstrakt
W artykule autor poruszył temat kultury internetowej – jej definicji, istoty oraz determinantów. Zwrócił uwagę na zagadnienie wykorzystania memów w real-time marketingu jako działań, które potencjalnie mogą być przydatne w działalności marketingowej bibliotek oraz przeprowadził analizę bibliometryczną piśmiennictwa na temat zastosowania memów internetowych w marketingu, aby wskazać stopień zainteresowania tymi zagadnieniami w literaturze specjalistycznej oraz perspektywy ich rozwoju.
Downloads
Bibliografia
AGUILAR Gabrielle K., CAMPBELL Heidi A., STANLEY Mariah, TAYLOR Ellen. Communicating mixed messages about religion through internet memes. Information, Communication & Society. 2017, nr 10, s. 1498–1520. ISSN 1468-4462.
BRUBAKER Pamela Jo, CHURCH Scott Haden, HANSEN Jared, PELHAM Steven, OSTLER Alison. One does not simply meme about organizations: exploring the content creation strategies of user-generated memes on Imgur. Public relations Review. 2018, nr 5, s. 741–751. ISSN 0363-8111.
CHUAH Kee-Man, KAHAR Yumni Musfirah, LOOICHIN Chng. We „meme” business: exploring malaysian youths’ interpretation of Internet memes in social media marketing. International Journal of Business and Society. 2020, nr 1, s. 931–944. ISSN 1511-6670.
COUTO Dilton Riberio, POCAHY Fernando, DE CARVALHO Felipe da Silva Ponte. Ensinar-aprender com os memes: quando as estratégias de subversão e resistência viralizam na internet. Perfieria. 2019, nr 2, s. 17–38. ISSN 1984-9540.
Cyberculture. In American Heritage Dictionary of the English Language [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.ahdictionary.com/word/search.html?q=cyberculture. Stan z dnia 15.11.2023.
Cyberkultura. In Wikipedia. Wolna Encyklopedia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://pl.wiki-pedia.org/wiki/Cyberkultura. Stan z dnia 15.11.2023.
Cyberprzestrzeń w bibliotece. In Cyfrowobezpieczni.pl [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.cyfrowobezpieczni.pl/galerie-zdjec/34-cyberprzestrzen-w-bibliotece. Stan z dnia 12.12.2023.
Człowiek – Informacja. Książka. Cyberkultura. In Lustro Biblioteki [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://lustrobiblioteki.pl/2017/03/czlowiek-informacja-ksiazka-cyberkultura-patronat-lustra-biblioteki/. Stan z dnia 12.12.2023.
DE LIMA-NETO Vincente, DE OLIVEIRA Erika Guimarães. Memes no Facebook: letramento crítico na escola pública a partir do humor. Perfieria. 2019, nr 1, s. 33–53. ISSN 1984-9540.
DE MELO Daniele Santana. Memes e a Educação de Jovens e Adultos. Periferia. 2019, nr 2, s. 268–290. ISSN 1984-9540.
DRABEK Aneta. Wykorzystanie bibliometrii w polityce naukowej. Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [Dokument elektroniczny]. 2012, nr 3. Tryb dostępu: http://www.ebib.pl/images/stories/numery/130/130_drabek.pdf. Stan z dnia 15.12.2023.
ESCHLER Jordan, MENKING Amanda. „No prejudice here”: examining social identity work in Starter Pack Memes. Social media + Society [Dokument elektroniczny]. 2018, nr 2. Tryb dostępu: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2056305118768811. Stan z dnia 15.11.2023.
GING Debbie, GARVEY Sarah. ‘Written in these scars are the stories I can’t explain’: a content analysis of pro-ana and thinspiration image sharing on Instagram. New Media & Society. 2018, nr 3, s. 1181–1200. ISSN 1461-4448.
HAKOKÖNGÄS Eemeli, HALMESVAARA Otto, SAKKI Inari. Persuasion through bitter humor: multimodal discourse analysis of rhetoric in internet memes of two far-right groups in Finland. Social media + Society [Dokument elektroniczny]. 2020, nr 2. Tryb dostępu: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2056305120921575. Stan z dnia 15.11.2023.
HARLOW Summer, ROWLETT Jerrica Ty, HUSE Laura-Kate. ‘Kim Davis be like ... ‘: a feminist critique of gender humor in online political memes. Information, Communication & Society. 2020, nr 7, s. 1057–1073. ISSN 1468-4462.
HORVÁTH Dora, MITEV Ariel. Internet memes: the meteorites of the online world. Spontaneous online content with corporate relevance. In PELSMACKER Patrick. (ed.). Advertising in new formats and media:current research and implications for marketers. London: Emerald, 2016, s. 243–262. ISBN 978-1-78560-313-6.
Information, Communication & Society: Aims & Scope [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?show=aimsScope&journalCode=rics20. Stan z dnia15.11.2023.
Institute for Scientific Information. In Wikipedia. The Free Encyclopedia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://en.wikipedia.org/wiki/Institute_for_Scientific_Information. Stan z dnia 15.11.2023.
Internet culture. In Wikipedia. The Free Encyclopedia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_culture. Stan z dnia 15.11.2023.
JENSEN Minna S., NEUMAYER Christina, ROSSI Luca. ‘Brussels will land on its feet like a cat’: motivations for memefying#Brusselslockdown. Information, Communication & Society. 2020, nr 1, s. 59–75. ISSN 1468-4462.
KRSTIĆ Milan, SKORUP Ana, MINKOV Đorde. Application of the evolution theory in modelling of innovation diffusion. International Review. 2016, nr 1/2, s. 142–152. ISSN 2217-9739.
Kultura. In Encyklopedia PWN [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/kultura;3928887.html. Stan z dnia 23.12.2023.
LAMARÃO Luisa Quarti. O uso de memes nas aulas de História. Periferia. 2019, nr 1, s. 179–192. ISSN 1984-9540.
LEE Hsin-Hui, LIANG Chia-Hsing, LIAO Shu-Yi, CHEN Han-Shen. Analyzing the intention of consumer purchasing behaviors in relation to internet memes using VAB model. Sunstainability. 2019, nr 20, s. 1–12. ISSN 2071-1050.
LENDA Magdalena, SKÓRKA Piotr, MAZUR Błażej [et al.]. Effects of amusing memes on concern for unappealing species. Conservation Biology. 2020, nr 5, s. 1200–1209. ISSN 0888-8892.
Mem internetowy. In Wikipedia. Wolna encyklopedia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Mem_internetowy. Stan z dnia 30.11.2023.
NISSENBAUM Asaf, SHIFMAN Limor. Internet memes as contested cultural capital: the case of 4chan’s/b/ board. New Media & Society. 2017, nr 4, s. 483–501. ISSN 1461-4448.
Open Academix Journals Index: Journal: Periferia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://oaji.net/journal-detail.html?number=5518. Stan z dnia 15.11.2023.
OSIŃSKI Zbigniew. Bibliometria metodą analizy i oceny dorobku naukowego historyków najnowszych dziejów Polski [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2363/Bibliometria_metoda_analizy_i_oceny_dorobku_naukowego_historykow_najnowszych_dziejow_Polski.pdf. Stan z dnia 15.11.2023.
PAWLOWSKI DE OLIVEIRA ARAÚJO Eliane, PAIXÃO ANASTÁCIO DE PAULA Claudio, DA SILVA NETO Jose Ricardo [et al.]. O meme como estratégia de marketing institucional em redes sociais digitais. Media & Jornalismo. 2020, nr 36, s. 73–91. ISSN 1645-5681.
Periferia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia. Stan z dnia 15.11.2023.
Pojęcia stosowane w statystyce publicznej [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/15,pojecie.html. Stan z dnia 15.11.2023.
RIEGER Diana, KLIMMT Christoph. The daily dose of digital inspiration 2: Themes and affective user responses to meaningful memes in social media. New Media & Society. 2019, nr 10, s. 2201–2221. ISSN 1461-4448.
SAGE Journals – Journal Description: New Media & Society [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://journals.sagepub.com/description/nms. Stan z dnia 15.11.2023.
SAGE Journals – Journal Description: Social media + Society [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://journals.sagepub.com/description/SMS. Stan z dnia 15.11.2023.
Scopus: Content Coverage Guide [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.elsevier.com/?a=69451. Stan z dnia 15.11.2023.
Scopus: największa baza literatury recenzowanej [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.elsevier.com/pl-pl/solutions/scopus. Stan z dnia 15.11.2023.
SILVESTRI Lisa Elen. Memeingful memories and the art of resistance. New Media & Society. 2018, nr 11, s. 3997–4016. ISSN 1461-4448.
SMOLSKI Roman, SMOLSKI Marek, STADTMÜLLER Elżbieta Helena. Słownik encyklopedyczny. Edukacja obywatelska. Wrocław: Wydawnictwo Europa, 1999. ISBN 83-85336-31-1.
STĄPOREK Marta, WIATR Krystyna. Chatbot — narzędzie wspomagające kształtowanie wizerunku biblioteki i promowanie jej oferty. In WOJCIECHOWSKA Maja, CYRKLAFF-GORCZYCA Magdalena(red.). Mobilnie, interaktywnie, kompetentnie. Usługi, media i technologie informacyjno-komunikacyjne w nowoczesnej bibliotece. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2019, s. 291–309. ISBN 978-83-65741-42-4.
STEPANIUK Krzysztof. Visualization of expressing culinary experience in social network, memetic approach. Journal of Entrepreneurship and Sustainability Issues. 2018, nr 3, s. 693–702. ISSN 2345-0282.
TOMAŽ Kolar, WALANCHALEE Wattanacharoensil. One does not simply ... project a destination image within a participatory culture. Journal of Destination Marketing & Management [Dokument elektroniczny]. 2020, vol. 18. Tryb dostępu: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212571X20301165. Stan z dnia 02.06.2024.
WADDOCK Sandra, WADDELL Steve, GRAY Paul S. The transformational change challenge of memes: the case of marriage equality in the United States. Business & Society. 2018, nr 8, s. 1667–1697. ISSN0007-6503.
Web of Science Core Collection. In Web of Science Group [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://clarivate.com/webofsciencegroup/solutions/web-of-science-core-collection/. Stan z dnia 15.11.2023.
Web of Science. In Wikipedia. The Free Encyclopedia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://en.wikipedia.org/wiki/Web_of_Science. Stan z dnia 15.12.2023.
Web of Science: Summary of Coverage [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://clarivate.libguides.com/webofscienceplatform/coverage. Stan z dnia 15.11.2023.
WILLIAMS Apryl. Black Memes Matter: #LivingWhileBlack with Becky and Karen. Social media + Society [Dokument elektroniczny]. 2020, nr 4. Tryb dostępu: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2056305120981047. Stan z dnia 15.11.2023.
WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Marketing w działalności bibliotecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2023. ISBN 978-83-89316-82-0.
WOJCIECHOWSKA Maja, KAMIŃSKA Joanna, ŻOŁĘDOWSKA-KRÓL Beata, JASKOWSKA Bożena (współudz.). Leksykon zarządzania i marketingu w bibliotekoznawstwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2019. ISBN 978-83-65741-17-2.
WOJCIECHOWSKA Maja, ORZOŁ Monika. Usługi zdalnej komunikacji bibliotekarza z czytelnikiem jako przykład narzędzi wspierających warsztat badawczy użytkownika biblioteki. Roczniki Biblioteczne. 2021, t. 65, s. 293–306. ISSN 0080-3626.
WÓJCIK Magdalena. Wykorzystanie techniki tworzenia person w projektowaniu usług bibliotecznych – wstęp do zagadnienia. Przegląd Biblioteczny. 2023, z. 3, s. 319–331. ISSN 0033-202X.
ZANETTE Maria Carolina, BLIKSTEIN Izidoro, VISCONTI Luca M. Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds. RAE – Revista de Administração de Empresas. 2019, nr 3, s. 157–169. ISSN 0034-7590.
ZAWOJSKI Piotr. Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018. ISBN 978-83-226-3615-2.