Cyberkultura a biblioteki. Badanie trendów naukowych w zakresie wykorzystania memów w real-time marketingu – analiza bibliometryczna

Autor

  • Wojciech Kamiński Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Słowa kluczowe:

cyberkultura, kultura, biblioteki, Internet, memy, real-time marketing, analiza bibliometryczna

Abstrakt

W artykule autor poruszył temat kultury internetowej – jej definicji, istoty oraz determinantów. Zwrócił uwagę na zagadnienie wykorzystania memów w real-time marketingu jako działań, które potencjalnie mogą być przydatne w działalności marketingowej bibliotek oraz przeprowadził analizę bibliometryczną piśmiennictwa na temat zastosowania memów internetowych w marketingu, aby wskazać stopień zainteresowania tymi zagadnieniami w literaturze specjalistycznej oraz perspektywy ich rozwoju.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

AGUILAR Gabrielle K., CAMPBELL Heidi A., STANLEY Mariah, TAYLOR Ellen. Communicating mixed messages about religion through internet memes. Information, Communication & Society. 2017, nr 10, s. 1498–1520. ISSN 1468-4462.

BRUBAKER Pamela Jo, CHURCH Scott Haden, HANSEN Jared, PELHAM Steven, OSTLER Alison. One does not simply meme about organizations: exploring the content creation strategies of user-generated memes on Imgur. Public relations Review. 2018, nr 5, s. 741–751. ISSN 0363-8111.

CHUAH Kee-Man, KAHAR Yumni Musfirah, LOOICHIN Chng. We „meme” business: exploring malaysian youths’ interpretation of Internet memes in social media marketing. International Journal of Business and Society. 2020, nr 1, s. 931–944. ISSN 1511-6670.

COUTO Dilton Riberio, POCAHY Fernando, DE CARVALHO Felipe da Silva Ponte. Ensinar-aprender com os memes: quando as estratégias de subversão e resistência viralizam na internet. Perfieria. 2019, nr 2, s. 17–38. ISSN 1984-9540.

Cyberculture. In American Heritage Dictionary of the English Language [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.ahdictionary.com/word/search.html?q=cyberculture. Stan z dnia 15.11.2023.

Cyberkultura. In Wikipedia. Wolna Encyklopedia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://pl.wiki-pedia.org/wiki/Cyberkultura. Stan z dnia 15.11.2023.

Cyberprzestrzeń w bibliotece. In Cyfrowobezpieczni.pl [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.cyfrowobezpieczni.pl/galerie-zdjec/34-cyberprzestrzen-w-bibliotece. Stan z dnia 12.12.2023.

Człowiek – Informacja. Książka. Cyberkultura. In Lustro Biblioteki [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://lustrobiblioteki.pl/2017/03/czlowiek-informacja-ksiazka-cyberkultura-patronat-lustra-biblioteki/. Stan z dnia 12.12.2023.

DE LIMA-NETO Vincente, DE OLIVEIRA Erika Guimarães. Memes no Facebook: letramento crítico na escola pública a partir do humor. Perfieria. 2019, nr 1, s. 33–53. ISSN 1984-9540.

DE MELO Daniele Santana. Memes e a Educação de Jovens e Adultos. Periferia. 2019, nr 2, s. 268–290. ISSN 1984-9540.

DRABEK Aneta. Wykorzystanie bibliometrii w polityce naukowej. Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [Dokument elektroniczny]. 2012, nr 3. Tryb dostępu: http://www.ebib.pl/images/stories/numery/130/130_drabek.pdf. Stan z dnia 15.12.2023.

ESCHLER Jordan, MENKING Amanda. „No prejudice here”: examining social identity work in Starter Pack Memes. Social media + Society [Dokument elektroniczny]. 2018, nr 2. Tryb dostępu: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2056305118768811. Stan z dnia 15.11.2023.

GING Debbie, GARVEY Sarah. ‘Written in these scars are the stories I can’t explain’: a content analysis of pro-ana and thinspiration image sharing on Instagram. New Media & Society. 2018, nr 3, s. 1181–1200. ISSN 1461-4448.

HAKOKÖNGÄS Eemeli, HALMESVAARA Otto, SAKKI Inari. Persuasion through bitter humor: multimodal discourse analysis of rhetoric in internet memes of two far-right groups in Finland. Social media + Society [Dokument elektroniczny]. 2020, nr 2. Tryb dostępu: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2056305120921575. Stan z dnia 15.11.2023.

HARLOW Summer, ROWLETT Jerrica Ty, HUSE Laura-Kate. ‘Kim Davis be like ... ‘: a feminist critique of gender humor in online political memes. Information, Communication & Society. 2020, nr 7, s. 1057–1073. ISSN 1468-4462.

HORVÁTH Dora, MITEV Ariel. Internet memes: the meteorites of the online world. Spontaneous online content with corporate relevance. In PELSMACKER Patrick. (ed.). Advertising in new formats and media:current research and implications for marketers. London: Emerald, 2016, s. 243–262. ISBN 978-1-78560-313-6.

Information, Communication & Society: Aims & Scope [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?show=aimsScope&journalCode=rics20. Stan z dnia15.11.2023.

Institute for Scientific Information. In Wikipedia. The Free Encyclopedia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://en.wikipedia.org/wiki/Institute_for_Scientific_Information. Stan z dnia 15.11.2023.

Internet culture. In Wikipedia. The Free Encyclopedia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_culture. Stan z dnia 15.11.2023.

JENSEN Minna S., NEUMAYER Christina, ROSSI Luca. ‘Brussels will land on its feet like a cat’: motivations for memefying#Brusselslockdown. Information, Communication & Society. 2020, nr 1, s. 59–75. ISSN 1468-4462.

KRSTIĆ Milan, SKORUP Ana, MINKOV Đorde. Application of the evolution theory in modelling of innovation diffusion. International Review. 2016, nr 1/2, s. 142–152. ISSN 2217-9739.

Kultura. In Encyklopedia PWN [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/kultura;3928887.html. Stan z dnia 23.12.2023.

LAMARÃO Luisa Quarti. O uso de memes nas aulas de História. Periferia. 2019, nr 1, s. 179–192. ISSN 1984-9540.

LEE Hsin-Hui, LIANG Chia-Hsing, LIAO Shu-Yi, CHEN Han-Shen. Analyzing the intention of consumer purchasing behaviors in relation to internet memes using VAB model. Sunstainability. 2019, nr 20, s. 1–12. ISSN 2071-1050.

LENDA Magdalena, SKÓRKA Piotr, MAZUR Błażej [et al.]. Effects of amusing memes on concern for unappealing species. Conservation Biology. 2020, nr 5, s. 1200–1209. ISSN 0888-8892.

Mem internetowy. In Wikipedia. Wolna encyklopedia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Mem_internetowy. Stan z dnia 30.11.2023.

NISSENBAUM Asaf, SHIFMAN Limor. Internet memes as contested cultural capital: the case of 4chan’s/b/ board. New Media & Society. 2017, nr 4, s. 483–501. ISSN 1461-4448.

Open Academix Journals Index: Journal: Periferia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://oaji.net/journal-detail.html?number=5518. Stan z dnia 15.11.2023.

OSIŃSKI Zbigniew. Bibliometria metodą analizy i oceny dorobku naukowego historyków najnowszych dziejów Polski [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2363/Bibliometria_metoda_analizy_i_oceny_dorobku_naukowego_historykow_najnowszych_dziejow_Polski.pdf. Stan z dnia 15.11.2023.

PAWLOWSKI DE OLIVEIRA ARAÚJO Eliane, PAIXÃO ANASTÁCIO DE PAULA Claudio, DA SILVA NETO Jose Ricardo [et al.]. O meme como estratégia de marketing institucional em redes sociais digitais. Media & Jornalismo. 2020, nr 36, s. 73–91. ISSN 1645-5681.

Periferia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia. Stan z dnia 15.11.2023.

Pojęcia stosowane w statystyce publicznej [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/15,pojecie.html. Stan z dnia 15.11.2023.

RIEGER Diana, KLIMMT Christoph. The daily dose of digital inspiration 2: Themes and affective user responses to meaningful memes in social media. New Media & Society. 2019, nr 10, s. 2201–2221. ISSN 1461-4448.

SAGE Journals – Journal Description: New Media & Society [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://journals.sagepub.com/description/nms. Stan z dnia 15.11.2023.

SAGE Journals – Journal Description: Social media + Society [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://journals.sagepub.com/description/SMS. Stan z dnia 15.11.2023.

Scopus: Content Coverage Guide [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.elsevier.com/?a=69451. Stan z dnia 15.11.2023.

Scopus: największa baza literatury recenzowanej [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.elsevier.com/pl-pl/solutions/scopus. Stan z dnia 15.11.2023.

SILVESTRI Lisa Elen. Memeingful memories and the art of resistance. New Media & Society. 2018, nr 11, s. 3997–4016. ISSN 1461-4448.

SMOLSKI Roman, SMOLSKI Marek, STADTMÜLLER Elżbieta Helena. Słownik encyklopedyczny. Edukacja obywatelska. Wrocław: Wydawnictwo Europa, 1999. ISBN 83-85336-31-1.

STĄPOREK Marta, WIATR Krystyna. Chatbot — narzędzie wspomagające kształtowanie wizerunku biblioteki i promowanie jej oferty. In WOJCIECHOWSKA Maja, CYRKLAFF-GORCZYCA Magdalena(red.). Mobilnie, interaktywnie, kompetentnie. Usługi, media i technologie informacyjno-komunikacyjne w nowoczesnej bibliotece. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2019, s. 291–309. ISBN 978-83-65741-42-4.

STEPANIUK Krzysztof. Visualization of expressing culinary experience in social network, memetic approach. Journal of Entrepreneurship and Sustainability Issues. 2018, nr 3, s. 693–702. ISSN 2345-0282.

TOMAŽ Kolar, WALANCHALEE Wattanacharoensil. One does not simply ... project a destination image within a participatory culture. Journal of Destination Marketing & Management [Dokument elektroniczny]. 2020, vol. 18. Tryb dostępu: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212571X20301165. Stan z dnia 02.06.2024.

WADDOCK Sandra, WADDELL Steve, GRAY Paul S. The transformational change challenge of memes: the case of marriage equality in the United States. Business & Society. 2018, nr 8, s. 1667–1697. ISSN0007-6503.

Web of Science Core Collection. In Web of Science Group [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://clarivate.com/webofsciencegroup/solutions/web-of-science-core-collection/. Stan z dnia 15.11.2023.

Web of Science. In Wikipedia. The Free Encyclopedia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://en.wikipedia.org/wiki/Web_of_Science. Stan z dnia 15.12.2023.

Web of Science: Summary of Coverage [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://clarivate.libguides.com/webofscienceplatform/coverage. Stan z dnia 15.11.2023.

WILLIAMS Apryl. Black Memes Matter: #LivingWhileBlack with Becky and Karen. Social media + Society [Dokument elektroniczny]. 2020, nr 4. Tryb dostępu: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2056305120981047. Stan z dnia 15.11.2023.

WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Marketing w działalności bibliotecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2023. ISBN 978-83-89316-82-0.

WOJCIECHOWSKA Maja, KAMIŃSKA Joanna, ŻOŁĘDOWSKA-KRÓL Beata, JASKOWSKA Bożena (współudz.). Leksykon zarządzania i marketingu w bibliotekoznawstwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2019. ISBN 978-83-65741-17-2.

WOJCIECHOWSKA Maja, ORZOŁ Monika. Usługi zdalnej komunikacji bibliotekarza z czytelnikiem jako przykład narzędzi wspierających warsztat badawczy użytkownika biblioteki. Roczniki Biblioteczne. 2021, t. 65, s. 293–306. ISSN 0080-3626.

WÓJCIK Magdalena. Wykorzystanie techniki tworzenia person w projektowaniu usług bibliotecznych – wstęp do zagadnienia. Przegląd Biblioteczny. 2023, z. 3, s. 319–331. ISSN 0033-202X.

ZANETTE Maria Carolina, BLIKSTEIN Izidoro, VISCONTI Luca M. Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds. RAE – Revista de Administração de Empresas. 2019, nr 3, s. 157–169. ISSN 0034-7590.

ZAWOJSKI Piotr. Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018. ISBN 978-83-226-3615-2.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-15

Jak cytować

Kamiński, W. (2023). Cyberkultura a biblioteki. Badanie trendów naukowych w zakresie wykorzystania memów w real-time marketingu – analiza bibliometryczna. Zarządzanie Biblioteką, (1(15), 25–38. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/11296

Numer

Dział

Badania i wizje