Public relations – etyka – dobro wspólne
Słowa kluczowe:
public relations, etyka, bibliotekiAbstrakt
Tematem artykułu są etyczne aspekty public relations. W toku rozważań szczególną uwagę zwrócono na konieczność stosowania zasad moralnych w działaniach PR-owych oraz na różne możliwości manipulacji i zniekształcania faktów. Podkreślono, że biblioteki jako instytucje cieszące się dużym zaufaniem społecznym powinny kłaść szczególny nacisk na rzetelność swoich przekazów informacyjnych oraz zapewnianie dostępu do wiarygodnej i kompletnej informacji.
Downloads
Bibliografia
BARLIK Jacek. Public relations Theory III: In the Age of Publics, red. Carl H. Botan, Erich J. Sommerfeldt. Studia Medioznawcze. 2023, nr 2, s. 215–219. ISSN 2451-1617.
BARTKOWIAK Leszek, MAKSYMIUK Tomasz. O potrzebie kodeksu etyki zawodowej i argumentach przeciwnych – część I. Medyczna Wokanda. 2019, nr 12, s. 23–36. ISSN 2081-4143.
BARTKOWIAK Leszek, MAKSYMIUK Tomasz. O potrzebie kodeksu etyki zawodowej i argumentach przeciwnych – część druga. Medyczna Wokanda. 2019, nr 13, s. 18–27. ISSN 2081-4143.
BERNAYS Edward L. Krystalizacja opinii publicznej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2019. ISBN 978-83-7982-355-0.
BERNAYS Edward L. Propaganda. Wrocław: Wydawnictwo Wektory, 2020. ISBN 978-83-65842-38-1.
BUJALSKI Szymon. Koncerny paliwowe wydają fortunę na reklamę. Tymczasem wpędzają świat w kryzys. In Zielona Interia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://zielona.interia.pl/klimat/news-koncerny-paliwowe-wydaja-fortune-na-reklame-tymczasem-wpedzaj,nId,6287560#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome. Stan z dnia 20.08.2023.
CHOMSKY Noam. Media Control. The spectacular archievements of propaganda. New York: Seven Stories Press, 1997. ISBN 1-888363-49-5.
CZAKON Tomasz. Czy kodeksy etyczne mają sens? Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska. 2017, z. 112, s. 135–145. ISSN 1641-3466.
CZARNOWSKI Piotr, SZCZEPAŃSKI Grzegorz. Etyka w praktyce polskiego PR (2020). In OLĘDZKI Jerzy (red.). Standardy profesjonalnego public relations. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW, 2020, s. 285–292. ISBN 978-83-8090-822-2.
Giganci paliwowi masowo wykupują reklamy w Google związane ze zmianami klimatu. In Zielona Interia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://zielona.interia.pl/klimat/news-giganci-paliwowi-masowo-wykupuja-reklamy-w-google-zwiazane-ze-,nId,5758373. Stan z dnia 28.08.2023.
HOPE Ewa. Public relations w społeczeństwie. In OLĘDZKI Jerzy (red.). Standardy profesjonalnego public relations. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW, 2020, s. 63–78. ISBN 978-83-8090-822-2.
KARWAT Mirosław. Manipulacja. Rewizja stereotypów. Warszawa: Difin, 2022. ISBN 978-83-8270-154-8.
Kodeks etyki bibliotekarza i pracownika informacji. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2005. ISBN 83-89316-44-7.
KUŹMINA Dariusz. Bibliologia polityczna. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2011. ISBN 978-83-61464-88-4.
LAKOMY Mirosław. Doktryna Bernaysa. Demokracja – między propagandą a public relations. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2019. ISBN 978-83-7614-436-8.
OLĘDZKI Jerzy (red.). Standardy profesjonalnego public relations. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW, 2020. ISBN 978-83-8090-822-2.
PAWLIK Wojciech. Niecnota uregulowana. Etyka. 1994, t. 27, s. 171–174. ISSN 0014-2263.
POLSKIE STOWARZYSZENIE Public relations. PSPR wycofuje swoich przedstawicieli z REPR [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://polskipr.pl/informacje/534025/pspr-wycofuje-swoich-przedstawicieli-z-repr. Stan z dnia 10.09.2023.
PROTO. Co dalej z Radą Etyki PR [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.proto.pl/aktualnosci/co-dalej-z-rada-etyki-pr-pspr-wycofalo-z-repr-swoich-przedstawicieli. Stan z dnia 18.09.2023.
Rada Etyki Public relations. In Wikipedia [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Rada_Etyki_Public_Relations. Stan z dnia 12.09.2023.
Specjalista ds. PR. In Wyszukiwarka opisów zawodów [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow/. Stan z dnia 12.09.2023.
TARKA Małgorzata. Public relations w bibliotece. In Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [Dokument elektroniczny]. 2007, nr 3. Tryb dostępu: https://www.ebib.pl/2007/84/a.php?tarka. Stan z dnia 12.12.2023.
WAŁEK Anna. Promocja biblioteki i public relations. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Zarządzanie biblioteką. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2019, s. 541–552. ISBN 978-83-65741-26-4.
WOJCIECHOWSKA Maja. Działania public relations jako źródło informacji marketingowej o klientach bibliotek naukowych. In PIETRUCH-REIZES Diana, BABIK Wiesław, FRĄCZEK Renata (red.). Zarządzanie informacją w nauce. Katowice: Polskie Towarzystwo Informacji Naukowej, 2010, s. 193-200.
WOJCIECHOWSKA Maja. Społeczne komunikowanie się biblioteki z otoczeniem. Istota, cele i zasady bibliotecznego PR. In ANTCZAK-SABAŁA Beata, KOWALSKA Małgorzata, TKACZYK Lucyna (red.). Przestrzeń informacyjna biblioteki akademickiej: tradycja i nowoczesność. Toruń: Wyższa Szkoła Bankowa, 2009, s. 267–279. ISBN 978-83-923607-6-6.
WOJCIECHOWSKA Maja. Wartości etyczne w wybranych aspektach zarządzania i organizacji bibliotek. In KAMIŃSKA Joanna, ŻOŁĘDOWSKA-KRÓL Beata (red.). Jakość usług bibliotecznych w społeczeństwie informacyjnym. Warszawa: Wydawnictwo SBP, s. 175–184. ISBN 978-83-61464-16-7.
WOJCIK Krystyna. Lapidarne hasła „Standardów” kryją bogatą treść. Na przykładzie zjawiska wprowadzania odbiorców w błąd oraz braku kompetencji komunikacyjnych i zaangażowania PR w marketing jako jego źródeł/przyczyn. In OLĘDZKI Jerzy (red.). Standardy profesjonalnego public relations. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW, 2020, s. 37–62. ISBN 978-83-8090-822-2.
WOLTON Dominique. Informacja i komunikacja. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2022. ISBN 978-83 -66056-72-5.
ZWIĄZEK FIRM Public Relations. Raport „PR to nie propaganda” [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://zfpr.pl/raport-pr-to-nie-propaganda/. Stan z dnia 12.09.2023.