Oddziaływanie środowiska zewnętrznego na rozwój czytelniczy dzieci. Perspektywa roli bibliotek w erze mediów społecznościowych
Słowa kluczowe:
czytelnictwo dzieci, inicjacje czytelnicze, oferta bibliotekAbstrakt
Tematem artykułu jest wpływ środowiska zewnętrznego na inicjacje czytelnicze dzieci. Przedstawiono rys literatury dziecięcej oraz typy inicjacji czytelniczej ze szczególnym uwzględnieniem bibliotek, które dzięki programom adresowanym do młodych ludzi i ich rodziców mogą doprowadzić do zwiększenia zainteresowania literaturą.
Downloads
Bibliografia
ADAMCZYKOWA Zofia. Literatura dziecięca. Funkcje – kategorie – gatunki. Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP, 2004. ISBN 83-88278-54-1.
BIEGALSKA Alicja, WOJCIECHOWSKA Maja. Zagadnienia współczesnej komunikacji w kontekście zarządzania instytucją biblioteczną oraz potrzeb i zachowań jej użytkowników. Studium teoretyczne. Zarządzanie Biblioteką. 2022, nr 1, s. 53–65. ISSN 2081-1004.
BYKOWSKI Igor. Literatura dziecięca w oczach rodziców. Analizy i refleksje. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, 2019. ISBN 978-83-66165-43-4.
CIEŚLIKOWSKI Jerzy. Literatura osobna. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1985. ISBN 83-10-08668-7.
Encyklopedia PWN [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://encyklopedia.pwn.pl. Stan z dnia 06.12.2023.
HESKA-KWAŚNIEWICZ Krystyna (red.). Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2008. ISBN 978-83-226-1714-4.
KACZMARCZYK Agnieszka, KUPKA-KUCHARSKA Aleksandra, WALCZAK Iwona, WAWRZAK Barbara. Rola rodziny w kształtowaniu kompetencji czytelniczych dzieci i młodzieży [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2015/05/rola-rodziny_publikacja.pdf. Stan z dnia 07.03.2023.
KOŹMIŃSKA Irena, OLSZEWSKA Elżbieta. Wychowanie przez czytanie. Warszawa: Świat Książki, 2010. ISBN 978-83-247-1842-9.
NOWACZEK Małgorzata. Drogi inicjacji czytelniczych dzieci oraz ich wpływ na przebieg nauki szkolnej [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.profesor.pl/publikacja,1905,Artykuly,Drogi-inicjacji-czytelniczych-dzieci-oraz-ich-wplyw-na-przebieg-nauki-szkolnej. Stan z dnia 22.02.2023.
ORZOŁ Monika, WOJCIECHOWSKA Maja. Czytelnictwo w kontekście analiz i dyskusji nad kapitałem kulturowym i społeczną rolą bibliotek. Fides. Biuletyn Bibliotek Kościelnych. 2021, nr 2, s. 149–175. ISSN 1426-3777.
PAPUZIŃSKA Joanna. Czytania domowe. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, 1975.
PAPUZIŃSKA Joanna. Inicjacje literackie: problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1988. ISBN 83-02-00532-0.
STĘPIEŃ Justyna. Facebook, Instagram, a może blog? Gdzie promują się biblioteki?. Zarządzanie Biblioteką. 2021, nr 1, s. 23–35. ISSN 2081-1004.
TRUSKOLASKA Justyna. Wychować miłośnika książki, czyli czytelnictwo i okolice. Tychy: Maternus Media, 2007. ISBN 978-83-89701-35-0.
TYLICKA Barbara, LESZCZYŃSKI Grzegorz (red.). Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2003. ISBN 83-04-04606-7
WOJCIECHOWSKA Maja, ORZOŁ Promocja jako instrument marketingu wspierający działania bibliotek w obliczu niskiego czytelnictwa Polaków. Przykłady akcji i działań promujących czytelnictwo. Zarządzanie Biblioteką. 2021, nr 1, s. 23–36. ISSN 2081-1004.
WOJCIECHOWSKA Maja. Merchandising – wizualna promocja biblioteki. Wprowadzenie do problematyki. Zarządzanie Biblioteką. 2011, nr 1, s. 63–85. ISSN 2081-1004.
WOJCIECHOWSKA Maja. Organizacja czasu wolnego młodzieży szkolnej w kontekście kompetencji czytelniczych i kontaktu z literaturą. In JASIEWICZ Justyna, ZYBERT Elżbieta Barbara (red.). Czas przemian – czas wyzwań. Rola biblioteki i ośrodków informacji w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2014, s. 234–242. ISBN 978-83-64203-23-7.
WOJCIECHOWSKA Maja. Strefa dla młodego czytelnika – fizyczna przestrzeń dziecięcych instytucji bibliotecznych. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Fizyczna przestrzeń biblioteki. Gdańsk: Oficyna Wydawnicza Edward Mitek, 2013, s. 75–93. ISBN 978-83-64335-00-6.
WOJCIECHOWSKA Maja. Współczesne formy reklamy książki. Zarządzanie Biblioteką. 2009, nr 1, s. 97–110. ISSN 2081-1004.
ZAJĄC Michał. Promocja książki dziecięcej. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2000. ISBN 83-87629-53-7.