Problematyka stylów zarządzania w kontekście funkcjonowania instytucji bibliotecznych. Definicje i klasyfikacje

Autor

  • Izabela Oleaszewska-Porzycka Biblioteka Muzeum Śląskiego w Katowicach

Słowa kluczowe:

style kierowania, zarządzanie biblioteką

Abstrakt

Na efektywność działania każdej biblioteki olbrzymi wpływ wywiera osobowość kierownika i jego styl kierowania (zarządzania, przywództwa). Przez styl kierowania rozumiemy formy, metody i techniki oddziaływania na podwładnych, zmierzające do realizacji postawionych przed instytucją zadań. Najistotniejszym elementem stylu kierowania jest sposób podejmowania decyzji przez kierownika i stopień włączenia pracowników w sprawy instytucji. Wybór stylu zarządzania zależy głównie od kierownika – jego doświadczenia, wiedzy i cech osobowościowych, ale jest uzależniony także od zespołu pracowniczego oraz czynników sytuacyjnych. W referacie dokonano przeglądu stylów kierowania, które mogą zostać wykorzystane w pracy bibliotek.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

BIELSKI Marcin. Podstawy teorii organizacji i zarządzania. Warszawa: C.H. Beck, 2004. ISBN 83-7387-441-0.

Encyklopedia organizacji i zarządzania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, 1982.

Encyklopedia zarządzania [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://mfiles.pl/pl/index.php/. Stan z dnia 01.03.2015.

JOY-MATTHEWS Jennifer. Rozwój zasobów ludzkich. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2008. ISBN 978-83-246-0137-0.

KOŹMIŃSKI Andrzej (red.). Zarządzanie: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. ISBN 978-83-01-15142-3.

KOŻUSZNIK Barbara. Psychologia w pracy menedżera. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1994. ISSN 0239-6432.

KURNAL Jerzy (red.). Teoria organizacji i zarządzania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, 1981. ISBN 83-208-0131-1.

MACHACZKA Józef. Podstawy zarządzania. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, 2001. ISBN 83-7252-094-1.

MAJEWSKA-OPIEŁKA Iwona. Umysł lidera: jak kierować ludźmi u progu XXI wieku. Warszawa: Medium, 1998. ISBN 83-86755-85-7.

MENDEL Tadeusz. Kształtowanie potencjału i organizacja pracy własnej współczesnego menedżera. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, 2006. ISBN 978-83-7417-184-7.

OLSZEWSKA Barbara (red.). Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem na progu XXI wieku. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, 2007. ISBN 9788370118587.

PASIECZNY Leszek (red.). Encyklopedia organizacji i zarządzania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, 1981.

Słownik języka polskiego [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://sjp.pwn.pl/. Stan z dnia 01.03.2015.

WEBER Max. Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002. ISBN 83-01-13216-7.

ZIELENIEWSKI Jan. Organizacja zespołów ludzkich: wstęp do teorii organizacji i kierowania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982.

ŻUKOWSKI Paweł. Podstawowe metody i techniki organizacji i zarządzania: style kierowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe WSDG ; Gliwice: „Druk-Ar”, 2001. ISBN 83-88327-29-1.

Pobrania

Opublikowane

2015-07-23

Jak cytować

Oleaszewska-Porzycka, I. (2015). Problematyka stylów zarządzania w kontekście funkcjonowania instytucji bibliotecznych. Definicje i klasyfikacje. Zarządzanie Biblioteką, (1(7), 29–50. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/1258

Numer

Dział

Badania i wizje