Projektowanie usług jako narzędzie wspierające rozwój oferty bibliotecznej. Studium przypadku kreowania systemu informacji zwrotnej dla użytkowników zaprojektowanego przy ich udziale

Autor

Słowa kluczowe:

projektowanie usług w bibliotece, biblioteki fińskie, system informacji zwrotnej

Abstrakt

Informacja zwrotna pochodząca od użytkownika jest istotnym czynnikiem funkcjonowania bibliotek, które nieustannie rozwijają swoje usługi, podążając za potrzebami czytelników. Lahti University of Applied Sciences Information wykorzystuje proces projektowania usług jako metodę oceny i rozwoju usług oraz pozyskania informacji zwrotnej od użytkownika. W wyniku tego procesu została dostrzeżona potrzeba zaprojektowania nowego systemu, który pozwoli kontynuować zbieranie informacji zwrotnej od użytkowników biblioteki. System ten powstał w ramach multidyscyplinarnego projektu przy pomocy studentów i wydziału uczelni.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

FAGEN M. C., REDMAN S. D., STACKS J., BARRETT V., THULLEN B., ALTENOR S., NEIGER B. L. Developmental evaluation: Building innovations in complex environments. Health Promotion Practice. 2011, vol. 12, nr 5, s. 645-650. ISSN 1552-6372.

HOLMLID Stefan. Interaction design and service design: expanding a comparison of design disciplines. Design Inquiries. 2007, nr 2, s. 1-8. ISSN 1604-9705.

IHALAINEN Niina. Palautepallomeri – avoin ja yhteisöllinen keino saada asiakkaiden ääni kuuluviin. Verkkolehti Lahtinen [Dokument elektroniczny]. 2014. Tryb dostępu: http://lahtinen.lamk.fi/?p=399. Stan z dnia 13.01.2015.

Kansalliskirjasto. Kirjastojen kansallinen käyttäjäkysely [Dokument elektroniczny]. 2013. Tryb dostępu: http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/kayttajakyselyt.html. Stan z dnia 13.01.2015.

KIVILUOTO Johanna. Fellmannian tieto- ja kirjastopalvelut puntarissa [Dokument elektroniczny]. 2012. Tryb dostępu: http://www.fellmannia.fi/?p=3645. Stan z dnia 20.01.2015.

KIVILUOTO Johanna. Kestävää kehitystä Fellmanniassa [Dokument elektroniczny]. 2012. Tryb dostępu: http://www.fellmannia.fi/?p=4700. Stan z dnia 20.01.2015.

KIVILUOTO Johanna. Mistä on hyvä palvelukokemus tehty? [Dokument elektroniczny]. 2012. Tryb dostępu: http://www.fellmannia.fi/?p=3399. Stan z dnia 20.01.2015.

KIVILUOTO Johanna. Uuden ajan oppimista ja opetusta Fellmanniassa [Dokument elektroniczny]. 2012. Tryb dostępu: http://www.fellmannia.fi/?p=3868. Stan z dnia 20.01.2015.

KIVILUOTO Johanna. Yhteisöllinen ja yksilöllinen Fellmannia [Dokument elektroniczny]. 2012. Tryb dostępu: http://www.fellmannia.fi/?p=4860. Stan z dnia 20.01.2015.

KUKKONEN Petri. Oppimiskeskus Fellmannian kokouspalvelujen palautekysely. Bachelor’s thesis, Lahti University of Applied Sciences [Dokument elektroniczny]. 2014. Tryb dostępu: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405157991. Stan z dnia 20.01.2015.

LAAKSONEN Ritva. Kohtaamisia kirjastossa: palvelumuotoilua asiakkaan näkökulmasta Oppimiskeskus Fellmannian Tieto- ja kirjastopalvelussa WDC -vuonna 2012 [Dokument elektroniczny]. 2013. Tryb dostępu: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073031. Stan z dnia 21.01.2015.

Ministry of Education and Culture. Polytechnic education in Finland [Dokument elektroniczny]. 2014. Tryb dostępu: http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/ammattikorkeakoulutus/?lang=en. Stan z dnia 12.02.2015.

PALONEN Vuokko, BLINNIKKA Sirkku, OHVO Ulla, PARIKKA Susanna. Joint academic libraries in Finland: different models of integration. In WOODSWORTH Anne, PENNIMAN David (red.). Mergers and alliances: the operational view and cases. Bingley: Emerald, 2013, s. 223-242. ISBN 978-1-78350-054-3.

RAATIKAINEN Matti. Oppimiskeskusta luomassa – asiakkaat mukana. Signum. 2014, nr 6, s. 19-22. ISSN 2242-9468.

REY Lynda, TREMBLAY Marei-Claude, BROUSSELLE Astrid. Managing Tensions Between Evaluation and Research: Illustrative Cases of Developmental Evaluation in the Context of Research. American Journal of Evaluation. 2014, vol. 35, nr 1, s. 45-60. ISSN 1557-0878.

SEGELSTRÖM Fabian. Stakeholder Engagement for Service Design: How Service Designers Identify and Communicate Insights. Linköping: Linköping University Electronic Press, 2013. ISBN 978-91-7519-554-4.

SINIKARA Kaisa. Service, design and collaboration. Scandinavian Library Quarterly. 2013, vol. 46, nr 2, s. 4-6. ISSN 2001-2268.

SINISALO Riikka. A Feedback System created with students on display on World Library and InformationCongress. AMK-lehti//Journal of Universities of Applied Sciences [Dokument elektroniczny]. 2014, nr 3. Tryb dostępu: http://uasjournal.fi/index.php/uasj/article/view/1612/1536. Stan z dnia 13.01.2015.

TUULANIEMI Juha. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum, 2011. ISBN 978-952-14-1688-0.

VIRRANKOSKI Antti. Palvelumuotoilu toi uuden toimintakulttuurin. Signum [Dokument elektroniczny]. 2013, nr 3. Tryb dostępu: http://ojs.tsv.fi/index.php/signum/article/view/8669/6388. Stan z dnia 14.01.2015.

VUORIVIRTA Kaisa. Fellmannian WDC-hanke päättyi – mitä saatiin aikaiseksi? [Dokument elektroniczny]. 2012. Tryb dostępu: http://www.fellmannia.fi/?p=5066. Stan z dnia 27.01.2015.

Opublikowane

2015-07-23

Jak cytować

Sinisalo, R. (2015). Projektowanie usług jako narzędzie wspierające rozwój oferty bibliotecznej. Studium przypadku kreowania systemu informacji zwrotnej dla użytkowników zaprojektowanego przy ich udziale. Zarządzanie Biblioteką, (1(7), 79–87. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/1262

Numer

Dział

Biblioteki i bibliotekarze za granicą