Biblioteki publiczne a kompleksowe zarządzanie jakością w Rumunii

Autor

  • Corina Mihaela Apostoleanu The County Library „Ioan N. Roman” Constanţa

Słowa kluczowe:

biblioteki publiczne, kompleksowe zarządzanie jakością, Rumunia

Abstrakt

W artykule omówiono rolę bibliotek publicznych w społeczeństwie. Aby zrealizować wyznaczony cel, wzięto pod uwagę następujące dokumenty: Manifest IFLA/UNESCO, Manifest Oerias i inne. W tekście scharakteryzowano pojęcie jakości i wpływu, jaki wywiera ona na życie społeczne. Opisane zostały sposoby wdrażania kompleksowego zarządzania jakością w bibliotekach publicznych Rumunii oraz wpływ bibliotekarzy na przebieg tego procesu. Autorka porównuje użytkowników biblioteki i ich oczekiwania dotyczące standardów jakości obsługi do wymagań klientów nabywających rozmaite produkty i usługi.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Alexandria Manifesto on Libraries, the Information Society in Action [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.ifla.org/publications/alexandria-manifesto-on-libraries-the-information-society-in-action. Stan z dnia 29.09.2015.

Deming’s 14 Points on Total Quality Management [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://asq.org/learn-about-quality/total-quality-management/overview/deming-points.html. Stan z dnia 29.09.2015.

Dexonline [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://dexonline.ro/. Stan z dnia 29.09.2015.

HARRINGTON James H., HARRINGTON James S. Management total în firma secolului 21. Bucureşti: Teora, 2000. ISBN 973-20-0038-4.

IFLA/UNESCO Public Library Manifesto 1994 [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.ifla.org/publications/iflaunesco-public-library-manifesto-1994. Stan z dnia 29.09.2015.

LUCEY Terry. Management Information System. London: DP Publications Ltd., 1995. ISBN 0905435796.

OLARU Maria. Managementul calităţii. Iaşi: Editura economică, 1999. ISBN 973-99742-6-0.

PARKER Graham W. Costurile calităţii. Bucureşti: Codecs, 1998. ISBN 973-98490-0-8.

Public Libraries Mobilising Advanced Network [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: www.pulmanweb.org. Stan z dnia 29.09.2015.

SANCHEZ Motos, ENRIQUE Miguel. Calitate totală. Constanţa: Editura Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime, 2004. ISBN 973-86378-6-4.

SMITH Gerald F. The Meaning of Quality. Total Quality Management and Business Excellence. 1993, vol. 4, nr 3, s. 235-244. ISSN 1478-3363.

WARD Suyanne, SUMSION John, FUEGI David. Indicatori de performanţă şi instrumente manageriale pentru biblioteci. Bucureşti: ANBPR, 1995. ISBN 973-0-00417-X.

Opublikowane

2015-07-23

Jak cytować

Apostoleanu, C. M. (2015). Biblioteki publiczne a kompleksowe zarządzanie jakością w Rumunii. Zarządzanie Biblioteką, (1(7), 88–97. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/1263

Numer

Dział

Biblioteki i bibliotekarze za granicą