„Maker space” – A tool for building a favorable image of the library

Authors

  • Magdalena Wójcik Jagiellonian University

Keywords:

library promotion, maker space, information and communication technologies, library image

Abstract

The subject of the article is the concept of introducing creative work spaces in the libraries, also called maker space. The aim is to identify the potential of such spaces with regards to the promotion of library services as well as building a positive image of various library types. As a result of conducted analysis, the conclusions with regards to the opportunities and threats associat­ed with creating a maker space in libraries are formulated.

Downloads

References

BRADY Tara, et al. MakeAbility: Creating accessible makerspace events in a public library. Public Library Quarterly. 2014, 33.4, s. 330-347. ISSN 0161-6846.

BURKE John. Makerspaces in Libraries Survey Results 2013 [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjosMzz07DTAhWEjCwKHSbsDusQFggiMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.users.miamioh.edu%2Fburkejj%2FMakerspaces%2520in%2520Libraries%2520Survey%2520Results%25202013.pdf&usg=AFQjCNEFLFVmvPWeAfHsxzLFM_ve_Z6FZw&cad=rja. Stan z dnia 19.04.2017.

BURKE John. Making Sense: Can Makerspaces Work in Academic Libraries? [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/conferences/confsandpreconfs/2015/Burke.pdf. Stan z dnia 22.03.2017.

BYKOWSKA Małgorzata. Public relations w praktyce: kilka sposobów na promocję biblioteki szkolnej. Warszawa: Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, 2014. ISBN 978-83-7696-498-0.

BYLOK Felicjan. Prosumpcja jako forma innowacji na współczesnym rynku. Marketing i rynek. 2015, 2, s. 49–61. ISSN 1231-7853.

CARELLI Alessandro, BIANCHINI Massimo, ARQUILLA Venanzio. The Makers contradiction. The shift from a counterculture driven DIY production to a new form of DIY-consumption. 5th STS Italia Conference A Matter of Design: Making Society through Science and Technology. Seminaarijulkaisu kesäkuu [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: www.academia.edu/download/36956605/STS_Italia_AMoD_Proceedings_2014.pdf#page=457. Stan z dnia 12.07.2017.

CHACHLIKOWSKA Aldona. Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu jako „trzecie miejsce”. Biblioteka. 2015, nr 20, s. 153–182. ISSN 1506-3615.

College of San Mateo [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://collegeofsanmateo.edu/library/makerspace.php. Stan z dnia 13.03.2017.

CZYŻEWSKA Maria (red.). Kształtowanie wizerunku biblioteki: praca zbiorowa. Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej, 2007. ISBN 978-83-87981-39-6.

DUGMORE Penny, LINDOP Hamish, JACOB Baruk. Making the makers: an exploration of a makerspace in a city library [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.lianza.org.nz/sites/default/files/Dugmore_P_Making_the_makers.pdf. Stan z dnia 17.03.2017.

Educase. 7 Things You Should Know About Makerspaces [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://net.educause.edu/ir/library/pdf/eli7095.pdf. Stan z dnia 18.03.2017.

FRĄCZEK Adriana. Public relations jako narzędzie komunikacji społecznej. Studia Gdańskie. Wizje i Rzeczywistość. 2011, t. VIII, s. 116–127. ISSN 1731-8440.

GMITEREK Grzegorz. Biblioteka w środowisku społecznościowego Internetu: biblioteka 2.0. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2012. ISBN 978-83-61464-82-2.

JASKOWSKA Bożena. DIY w bibliotece. Biblioteka jako makerspace [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.slideshare.net/bjasko/biblioteka-jako-makerspace-45654255. Stan z dnia 18.04.2017.

JASKOWSKA Małgorzata. Public Relations bibliotek naukowych w Internecie. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2007. ISBN 978-83-233-2367-9.

KAMIŃSKA Joanna, ŻOŁĘDOWSKA-KRÓL Beata. Zarządzanie kadrami w bibliotece: praca zbiorowa. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2011. ISBN 978-83-89316-97-4.

KELLY Andrew. Why do we need one of those? The role of the public library in creating and promoting makerspaces [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.alia.org.au/sites/default/files/Kelly%20-%20final.pdf. Stan z dnia 20.04.2017.

KOSZOWSKA Agnieszka. O co chodzi z tymi drukarkami 3D? Makerzy i makerspace w bibliotece [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://bibliowizjer.blogspot.com/2014/02/o-co-chodzi-z-tymi-drukarkami-3d.html. Stan z dnia 19.04.2017.

Makerspace Playbook: school Edition [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwi74ZCCy7LTAhWBBSwKHRjUBz8QFgg4MAI&url=https%3A%2F%2Fmakered.org%2Fwp-content%2Fupload-s%2F2014%2F09%2FMakerspace-Playbook-Feb-2013.pdf&usg=AFQjCNErg8GG41ghsAKMagi-_Oj-MQVks7g&cad=rja. Stan z dnia 20.04.2017.

MILNE Andrew. What Makes a Maker: Common Attitudes, Habits and Skills from the Do-It-Yourself (DIY) Community [Dokument niepublikowany]. Tryb dostępu: http://summit.sfu.ca/item/14578. Stan z dnia 13.04.2017.

MOOREFIELD-LANG Heather. Makers in the library: case studies of 3D printers and maker spaces in library settings. Library Hi Tech. 2014, 32.4, s. 583–593. ISSN 0737-8831.

Nowi mieszczanie: raport trendowy [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: www.fpiec.pl/nowi_mieszcza¬nie_f5_analytics.pdf. Stan z dnia 18.04.2017.

PELTONEN Marjukka, WICKSTRÖM Mikaela. 3D-prints and robots play a part in my story. Participatory learning action and content creation in a library maker space [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http:// library.ifla.org/869/. Stan z dnia 11.04.2017.

PRZYBYSZ Janina, PIOTEREK Paweł, NOWAK Mariusz. Budowanie relacji z klientem biblioteki. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, 2014. ISBN 978-83-7205-326-8.

Public Library of Cincinnati And Hamilton County [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http:// www.cincinnatilibrary.org/main/makerspace.html. Stan z dnia 21.03.2017.

ROZKOSZ Ewa. Makerspace w bibliotekach publicznych [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https:// www.slideshare.net/EwaRozkosz/makerspace-w-bibliotekach-publicznych. Stan z dnia 20.04.2017.

Sacramento Public Library. 3D print lab [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.saclibrary. org/Services/3D-Printing-Lab. Stan z dnia 11.03.2017.

WINOGRODZKA Katarzyna. Raport o stanie automatyzacji bibliotek publicznych 2010 [Dokumeent elek¬troniczny]. Tryb dostępu: http://www.sbp.pl/repository/SBP/sekcje_komisje/komisja_nowych_technolo¬gii/raport2010.pdf. Stan z dnia 21.03.2017.

WŁOCŁAWSKA Maria, JERZYK-WOJTECKA Justyna. Biblioteka jako „trzecie miejsce”. Łódź: Wydaw-nictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011. ISBN 978-83-7525-630-7.

WOJCIECHOWSKA Maja. Bibliotekarze i czytelnicy w dobie nowych technologii i koncepcji organizacyjnych bibliotek. Gdańsk: Ateneum, 2013. ISBN 978-83-61079-22-4.

WOJCIECHOWSKA Maja. Koncepcje organizacji bibliotek. Gdańsk: Ateneum, 2012. ISBN 978-83- 61079-16-3.

WÓJCIK Magdalena. Web 2.0 w działalności usługowej instytucji książki. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2013. ISBN 978-83-233-3620-4.

Published

2017-07-17

How to Cite

Wójcik, M. (2017). „Maker space” – A tool for building a favorable image of the library. Zarządzanie Biblioteką, (1(9), 20–27. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/1640

Issue

Section

Badania i wizje