Strategia Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie na lata 2015–2018. Doświadczenia z tworzenia
Słowa kluczowe:
strategia, analiza SWOT, ankieta, jakość usługAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie procesu tworzenia Strategii dla Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie ze szczególnym uwzględnieniem badań ankietowych, przeprowadzonych wśród użytkowników BUWu. Prace nad formułowaniem Strategii Uniwersytetu Warszawskiego na lata 2014–2018 zainicjowały proces tworzenia dokumentu strategicznego dla BUWu. W procesie tym można wyróżnić dwa najważniejsze etapy. Pierwszym było gromadzenie danych, niezbędnych do stworzenia analizy SWOT, wskazanie obszarów działalności oraz interesariuszy jednostki. Najważniejszą zastosowaną na tym etapie metodą pozyskiwania danych było przeprowadzenie dwóch badań ankietowych (badanie satysfakcji użytkowników z usług, oferowanych przez BUW oraz badanie poziomu satysfakcji zespołu pracowników BUWu). Drugim etapem było sformułowanie wizji i misji jednostki, sporządzenie rysu historycznego, określenie celów strategicznych i szczegółowych. Utworzenie Strategii Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego na lata 2015–2018 pozwoliło na kompleksowe spojrzenie na instytucję, ułatwiło zrozumienie perspektywy odbiorców usług oferowanych przez jednostkę oraz umożliwiło wskazanie obszarów, na których należy skupić większą uwagę, a także zrozumienie znaczenia wszystkich wewnątrzinstytucjonalnych procesów.
Downloads
Bibliografia
DERFERT-WOLF Grażyna. Planowanie strategiczne w bibliotece akademickiej. In NOWAK Mariusz, PIOTEREK Paweł, PRZYBYSZ Janina (red.). Zarządzanie strategiczne i marketingowe w bibliotekach. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 2004, s. 51–70. ISBN 83-7205-202-6.
DOMAŃSKI Jarosław. Zarządzanie strategiczne organizacjami non profit w Polsce. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer, 2010. ISBN 978-837526-752-5.
GIERSZEWSKA Grażyna, ROMANOWSKA Maria. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2009. ISBN 978-83-208-1824-6.
JANASZ Krzysztof, JANASZ Władysław, KOZIOŁ Katarzyna, SZOPIK-DEPCZYŃSKA Katarzyna. Zarządzanie strategiczne. Koncepcje. Metody. Strategie. Warszawa: Difin, 2010. ISBN 978-93-7641-212-2.
KOŁOMECKA Ewa. „Biblioteki w społeczeństwie wiedzy – strategie dla przyszłości” – podsumowanie projektu. Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [Dokument elektroniczny]. 2011, nr 5. Tryb dostępu: http://www.ebib.pl/images/stories/numery/ 123/123_kolomecka.pdf. Stan z dnia 26.03.2017.
ROMANOWSKA Maria. Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2004. ISBN 83-208-1499-5.
STABRYŁA Adam. Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. Warszawa; Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000. ISBN 83-01-13231-0.
Uchwała nr 434 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 16 grudnia 2015 r. w sprawie strategii rozwoju jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego. Monitor Uniwersytetu Warszawskiego [Dokument elektroniczny]. 2015, poz. 241. Tryb dostępu: http://www.monitor.uw.edu.pl/Lists/ Uchway/Attachments/3441/M.2015.241.U.434. pdf. Stan z dnia 06.04.2016.