Facebook, Instagram, a może blog? Gdzie promują się biblioteki?

Autor

  • Justyna Stępień Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego

Słowa kluczowe:

marketing biblioteczny, promocja, media społecznościowe

Abstrakt

W artykule zasygnalizowano zagadnienie wykorzystywania mediów społecznościowych przez biblioteki różnych typów w celu promocji ich usług. Zwrócono uwagę, iż narzędzia elektroniczne mogą wpływać na lepszą komunikację z potencjalnymi użytkownikami, pod warunkiem jednak, że zostaną odpowiednio zastosowane. Szerokie możliwości, które dają media społecznościowe, mogą być zatem przydatne w trakcie działań marketingowych bibliotek. W związku z tym bibliotekarze powinni nabierać kompetencji w zakresie ich użytkowania i obsługi.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

mln polskich użytkowników Instagramu. Przeważają kobiety, młodzi i ludzie z miast. In Wirtualne Media [Dokument elektroniczny]. 2014. Tryb dostępu: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2-mln-polskich-uzytkownikow-instagramu-przewazaja-kobiety-mlodzi-i-ludzie-zmiast. Stan z dnia 30.06.2021.

BARTOSIK-PURGAT Małgorzata. Nowe media w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019. ISBN 978-83-01-20194-4.

Biblioteka Narodowa. Blogi [Dokument elektroniczny]. 2021. Tryb dostępu: https://www.bn.org.pl/projekty/blogi. Stan z dnia 30.06.2021.

BIEGANOWSKI Krzysztof. Instagram w bibliotece. In GoodBooks [Dokument elektroniczny]. 2021. Tryb dostępu: https://goodbooks.pl/szkolenia-online/instagram-w-bibliotece. Stan z dnia 30.06.2021.

BORYCZKA Bożena. Wykorzystanie mediów społecznościowych w bibliotekach pedagogicznych. Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [Dokument elektroniczny]. 2018, nr 1. Tryb dostępu: http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/80/81. Stan z dnia 02.07.2021.

BUDYŃSKA Barbara, JEZIERSKA Małgorzata (oprac.). Stan bibliotek w Polsce objętych badaniem Głównego Urzędu Statystycznego. Raport Biblioteki Narodowej [Dokument elektroniczny]. 2018. Tryb dostępu: https://www.bn.org.pl/download/document/1571226672.pdf. Stan z dnia 30.06.2021.

BUKOWSKI Jakub. Pinterest – co to jest? E-Pasje [Dokument elektroniczny]. 2021. Tryb dostępu: https://e-pasje.pl/pinterest-co-to-jest/. Stan z dnia 30.06.2021.

Centrum prasowe. In YouTube [Dokument elektroniczny]. 2021. Tryb dostępu: https://www.youtube.com/intl/pl/about/press/. Stan z dnia 30.06.2021.

Fanpage. In Marketing w sieci [Dokument elektroniczny]. 2021. Tryb dostępu: https://marketingwsieci.pl/slownik-e-marketingu/fanpage/. Stan z dnia 30.06.2021.

Informacje. In Blog Biblioteki Jagiellońskiej [Dokument elektroniczny]. 2021. Tryb dostępu: https://blog.bj.uj.edu.pl/informacje. Stan z dnia 30.06.2021.

JASKOWSKA Bożena. Biblioteka w obrazkach, czyli jak efektywnie promować działalność biblioteczną na Instagramie. Warsztaty Bibliotekarskie [Dokument elektroniczny]. 2015. Tryb dostępu: http://warsztatybibliotekarskie.pedagogiczna.edu.pl/nr-12015-45/biblioteka-w-obrazkach-czyli-jak-efektywnie-promowac-dzialalnosc-biblioteczna-na-instagramie/. Stan z dnia 30.06.2021.

JENCZEK Olimpia. TikTok – czas się zafascynować. In Sektor 3.0 [Dokument elektroniczny]. 2020. Tryb dostępu: https://sektor3-0.pl/blog/co-to-jest-tiktok/. Stan z dnia 30.06.2021.

KAMIŃSKA Joanna. Marketing wewnętrzny w bibliotece. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2006. ISBN 83-226-1558-2.

KOSZOWSKA Agnieszka. O bibliotecznych blogach i ich walorach promocyjnych. Cz. 1. In Biblioteka 2.0 [Dokument elektroniczny]. 2007. Tryb dostępu: http://blog.biblioteka20.pl/?p=34. Stan z dnia 30.06.2021.

Marketing internetowy vs. marketing tradycyjny. In AdVIST [Dokument elektroniczny]. 2019. Tryb dostępu: https://advist.pl/marketing-internetowy-vs-marketing-tradycyjny/. Stan z dnia 29.06.2021.

MORAWIEC Barbara Maria. Ranking bibliotek w social mediach 2017. In Lustro Biblioteki [Dokument elektroniczny]. 2017. Tryb dostępu: http://lustrobiblioteki.pl/2017/02/rankingbibliotek-social-mediach/. Stan z dnia 30.06.2021.

O blogu. In Egzemplarz (nie)obowiązkowy [Dokument elektroniczny]. 2020. Tryb dostępu: http://egzemplarznieobowiazkowy.blogspot.com/p/o-blogu.html. Stan z dnia 30.06.2021.

Oferta biblioteki na czas pandemii [Dokument elektroniczny]. 2020. Tryb dostępu: https://mbp.opole.pl/oferta-biblioteki-na-czas-pandemii/. Stan z dnia 30.06.2021.

PUKSZA Katarzyna. Facebook, Instagram, blog... i co dalej? – Biblioteka Uniwersytecka im. Jerzego Giedroycia w Białymstoku w mediach społecznościowych. Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [Dokument elektroniczny]. 2018, nr 1. Tryb dostępu: http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/83/84. Stan z dnia 02.07.2021.

REPETA Tomasz. Twitter Marketing – „Wyćwierkaj” sobie sukces. In Sprawny Marketing [Dokument elektroniczny]. 2015. Tryb dostępu: https://sprawnymarketing.pl/blog/twittermarketing/. Stan z dnia 30.06.2021.

ROSZKOWSKI Marcin. Biblioteczna blogosfera. Warsztaty Bibliotekarskie [Dokument elektroniczny]. 2010, nr 1/2. Tryb dostępu: http://www.pedagogiczna.edu.pl/warsztat/2010/1-2/100109.htm#3. Stan z dnia 30.06.2021.

WIŚNIEWSKI Andrzej. Marketing. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997. ISBN 83-02-05739-8.

WOJCIECHOWSKA Maja, CYRKLAFF-GORCZYCA Magdalena (red.). Mobilnie, interaktywnie, kompetentnie. Usługi, media i technologie informacyjno-komunikacyjne w nowoczesnej bibliotece. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2019. ISBN 978-83-65741-42-4.

WOLNA Honorata. #bookstagram. Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [Dokument elektroniczny]. 2018, nr 1. Tryb dostępu: http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/81/82. Stan z dnia 02.07.2021.

Wszystko o Pintereście. In Pinterest [Dokument elektroniczny]. 2021. Tryb dostępu: https://help.pinterest.com/pl/guide/all-about-pinterest. Stan z dnia 30.06.2021.

Zasady społeczności. In TikTok [Dokument elektroniczny]. 2021. Tryb dostępu: https://www.tiktok.com/community-guidelines?lang=pl. Stan z dnia 30.06.2021.

ZAWAŁKIEWICZ Aldona. Bibliotekarska blogosfera. Rewolucja, ewolucja czy zmierzch? Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [Dokument elektroniczny]. 2018, nr 1. Tryb dostępu: http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/79/80. Stan z dnia 02.07.2021.

Pobrania

Opublikowane

2022-03-15

Jak cytować

Stępień, J. (2022). Facebook, Instagram, a może blog? Gdzie promują się biblioteki?. Zarządzanie Biblioteką, (1(13), 23–35. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/6770

Numer

Dział

Badania i wizje