Przemoc-pomoc jako kategoria pedagogiczna.

Wokół - przemocowej roli nauczyciela

Autor

  • Adam Jabłoński Zespół Placówek Szkolno-Opiekuńczo Wychowawczych w Nowym Targu

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2023.20.11

Słowa kluczowe:

Przemoc-pomoc, metodyki reprodukcji, błędy wychowawcze, rola nauczyciela

Abstrakt

Opisywane w artykule badania, zostały przeprowadzone w szkole podstawowej, w jednym z miast w Irlandii. W szkole tej, autor pracował, jako nauczyciel wspomagający, w ramach jednego z edukacyjnych programów pomocowych. Artykuł prezentuje sposoby radzenia sobie nauczycieli szkolnych w pracy z uczniami wywodzącymi sie z defowaryzowanych środowisk spolecznych (metodyki reprodukujace), w kontekście zjawiska przemocy-pomocy. Zakończenie, stanowi próbę oceny tychże metodyk, stosowanych w trakcie pracy z uczniami.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Blumer H. 2007, Interakcjonizm symboliczny: perspektywa i metoda, przekład G. Woroniecka, Kraków: Nomos.

Bourdieu P., Passeron J. C. 2006, Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania, przekład E. Neyman, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Foucault M., 1993, Nadzorować i karać: narodziny więzienia, przekład T. Komendant, Warszawa: Aletheia.

Gurycka A., 1990, Błąd w wychowaniu, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Jabłoński A., 2015, Irlandzkie programy edukacyjne zapobiegające wykluczeniu, ,,Forum Oświatowe'', 27(1).

Jabłoński A., 2020, Zarządzanie niepowodzeniami edukacyjnymi w XXI wieku. School Completion Programme – irlandzki, edukacyjny program pomocowy [w:] Edukacja XXI wieku. Strategie zarządzania i kierunki rozwoju, (red.), T. Krawczyńska-Zaucha, Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.

Kopińska V., 2017, Koncepcja czteropoziomowego kontekstu Ruth Wodak jako wyraz interdyscyplinarności w analizie dyskursu, ,,Edukacja” nr 2(12).

Richardson L., Adams St. Pierre E., 2009, Pisanie jako metoda badawcza [w:] Metody badań terenowych, (red.), N. Denzin, Y. S. Lincoln, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wodak R., 2008, Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia gatunki języka pisanego [w:] Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, (red.), A. Duszak, N. Fairclough, Kraków: UNIVERSITAS.

Opublikowane

2023-11-26

Jak cytować

Jabłoński, A. (2023). Przemoc-pomoc jako kategoria pedagogiczna. : Wokół - przemocowej roli nauczyciela. Ars Educandi, 20(20), 199–215. https://doi.org/10.26881/ae.2023.20.11