Polska edukacja na łamach opiniotwórczych tygodników. Analiza dyskursu w praktyce

  • Justyna Dobrołowicz Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Słowa kluczowe: język, prasa, metafory, codzienność

Abstrakt

W tym artykule przedstawiono wyniki projektu badawczego. Autor przeanalizował 115 tekstów o szkole i edukacji opublikowanych w pięciu tygodnikach opiniotwórczych ("Polityka", "Newsweek", "Wprost", "Gość Niedzielny", "Przegląd") w latach 2009-2010. Analiza ta pokazuje, jakie instrumenty językowe budują dyskurs edukacyjny w polskiej prasie. Autor skoncentrował się na dwóch rodzajach metafor, z których korzystają dziennikarze prasowi: metafora bitewna i metafora rynkowa. Próbuje odpowiedzieć na pytanie, dlaczego dziennikarze używają tych metafor i piszą o szkole w ten sposób.

 

Tłumaczenie na język angielski: Anna Moroz-Darska

Tłumaczenie sfinansowano ze s´rodko´w Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyz˙szego na podstawie umowy nr 661/P-DUN/2018 z dnia 13 lipca 2018 roku w ramach realizacji zadania 1 – stworzenie angloje?zycznych wersji wydawanych publikacji w 2018 roku.

Opublikowane
2012-12-08
Jak cytować
Dobrołowicz, J. (2012). Polska edukacja na łamach opiniotwórczych tygodników. Analiza dyskursu w praktyce. Ars Educandi, (9), 206-214. https://doi.org/10.26881/ae.2012.09.13