O dwóch rodzajach krytycznego podejścia do zmiany wśród neofilologów na polskich uniwersytetach

Autor

  • Beata Karpińska-Musiał Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2012.09.18

Słowa kluczowe:

edukacja, szkolnictwo wyższe, zmiana

Abstrakt

W tekście tym poruszono kwestię, w jaki sposób pracownicy akademiccy na wydziałach języków obcych na polskich uczelniach postrzegają wybrane aspekty zmian wdrażane przez reformę szkolnictwa wyższego. Głównym celem jest przedstawienie wyników badań empirycznych (kwestionariusz online) opartych na opiniach dotyczących pracy nad dostosowaniem programów i sylabusów filologii zagranicznych do wymagań KRK. Drugim celem badawczym było obserwowanie, czy konieczność wykonywania dodatkowych i wymagających zadań w celu spełnienia tych wymagań spowodowała refleksyjność nauczycieli co do ich własnych kompetencji oraz jakości warunków pracy społecznej i zawodowej. Oba rodzaje krytycznego podejścia zawarte w tytule odnoszą się do prób zestawienia krytycznej postawy o charakterze emancypacyjnym, która przejawia się głównie w wynikach badań, z oznakami bardziej transformacyjnej i konstruktywnej krytyczności: tej, która sugerowałaby budowanie nowych jakość na nowym terenie. Nauczyciele języków obcych i badacze wydają się posiadać narzędzia, które są szczególnie pomocne w sprostaniu temu wyzwaniu. Niemniej jednak nie jest jeszcze jasne, w jaki sposób i w jakim stopniu mogą być użyteczne. Artykuł przemawia głosem tych naukowców, którzy walczą o utrzymanie wysokiej jakości wykształcenia filologicznego w obliczu masowej i rynkowej ekspansji.

mnisw117.png

Tłumaczenie na język angielski: Anna Moroz-Darska

Modernizacja działania Czasopisma oraz tłumaczenia na język angielski artykułów Ars Educandi na lata 2012-2017 zostały sfinansowane ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z zadania Działalności Upowszechniającej Naukę (DUN).

Zadanie: Wdrożenie modułu redakcyjnego na platformie Uniwersyteckich Czasopism Naukowych - systemu wspomagającego redagowanie i zarządzanie czasopismem naukowym Ars Educandi sfinansowano w ramach umowy 661/P-DUN/2018 z dnia 12.06.2018 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Zadanie: Stworzenie nowoczesnej wersji on-line czasopisma Ars Educandi przez wdrożenie modułu publikacyjnego na platformie Uniwersyteckich Czasopism Naukowych oraz obsługę międzynarodowych baz indeksacyjnych sfinansowano w ramach umowy 661/P-DUN/2018 z dnia 12.06.2018 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Zadanie: Przygotowanie anglojęzycznej wersji ostatnich 6 roczników (2012-2017) czasopisma naukowego Ars Educandi i ich wydanie w wersji online sfinansowano w ramach umowy 661/P-DUN/2018 z dnia 12.06.2018 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Downloads

Download data is not yet available.

Opublikowane

2012-12-08

Jak cytować

Karpińska-Musiał, B. (2012). O dwóch rodzajach krytycznego podejścia do zmiany wśród neofilologów na polskich uniwersytetach. Ars Educandi, (9), 284–305. https://doi.org/10.26881/ae.2012.09.18