Czy Norwedzy wiedzą lepiej?

Aktywność fizyczna jako podstawowa potrzeba i prawo dzieci

Autor

  • Agata Chruszcz Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2022.19.03

Słowa kluczowe:

edukacja przedszkolna, norweskie przedszkole, aktywność fizyczna w przedszkolu

Abstrakt

Artykuł ma na celu ukazanie zależności między aktywnością fizyczną a zdrowiem i rozwojem człowieka, przy czym największą uwagę skupia na wieku przedszkolnym. Pokazuje lukę w badaniach dotyczących tego okresu na gruncie polskim oraz wskazuje istotne kierunki poszukiwań (wpływ aktywności fizycznej na rozwój psychofizyczny oraz umiejętność uczenia się dziecka, czynniki wpływające na aktywność fizyczną dziecka oraz ich korelacje). Na tym tle przedstawione jest funkcjonowanie systemowej placówki przedszkolnej, polskiej oraz norweskiej, celem wywołania refleksji wśród dorosłych opiekujących się dziećmi w wieku 3-7.



Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Feldenkrais M., “Embodied Wisdom: The Collected Papers of Moshe Feldenkrais”, North Atlantic Books, Berkeley, California, 2010.

Gniewkowski W., Wlaźnik K., „Wychowanie fizyczne”, WSiP, Warszawa 1990.

Jane E. Clark (2007) On the Problem of Motor Skill Development, Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 78:5, 39-44, DOI: 10.1080/07303084.2007.10598023.

Louve Richard, “Ostatnie dziecko lasu”, Relacja, Warszawa 2014.

Myer GD, Faigenbaum AD, Edwards NM, Clark JF, Best TM, Sallis RE. Sixty minutes of what? A developing brain perspective for activating children with an integrative exercise approach. Br J Sports Med. 2015 Dec;49(23):1510-6. doi: 10.1136/bjsports-2014-093661. Epub 2015 Jan 23. PMID: 25617423.

Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., . . . Brooks-Gunn, J. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428.

Carson, V., Rahman, A. A., & Wiebe, S. A. (2017). Associations of subjectively and objectively measured sedentary behavior and physical activity with cognitive development in the early years. Mental Health and Physical Activity, 13, 1–8. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2017.05.003

Hinkley T, Salmon J, Okely AD, Crawford D, Hesketh K. Preschoolers' physical activity, screen time, and compliance with recommendations. Med Sci Sports Exerc. 2012 Mar;44(3):458-65. doi: 10.1249/MSS.0b013e318233763b. PMID: 21900847.

Becker, Derek. R., Grist, Cathy L., Caudle, Lori A., & Watson, Myra K. (2018). Complex physical activity, outdoor play, and school readiness among preschoolers. Global Education Review, 5 (2), 110-122.

Becker, Derek R., McClelland,Megan M., Paul Loprinzi & Stewart G. Trost (2014) Physical Activity, Self-Regulation, and Early Academic Achievement in Preschool Children, Early Education and Development, 25:1, 56-70, DOI: 10.1080/10409289.2013.780505

Lan, B.Y. and Guo, X.Y. (2021) Research on the Influencing Factors of Kindergarten on Children’s Physical Activity. Open Access Library Journal, 8: e7832.https://doi.org/10.4236/oalib.1107832.

Bois, J.E., Sarrazin, P.G., Brustad, R.J., Trouilloud, D.O. and Cury, F. (2005) Elementary Schoolchildren’s Perceived Competence and Physical Activity Involve- ment: The Influence of Parents’ Role Modelling Behaviours and Perceptions of Their Childs Competence. Psychology of Sport & Exercise, 6, 381-397. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2004.03.003.

Zhou, J. (2018) Research on the Influence of Outdoor Environment in Kindergarten on Children’s Physical Activities. Beijing Sport University, Beijing.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. z 2020 r. poz. 1520)..

MEN Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej , https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawa-programowa/WYCHOWANIE%20PRZEDSZKOLNE,%20EDUKACJA%20WCZESNOSZKOLNA/Podstawa%20programowa%20wychowania%20przedszkolnego%20i%20kształcenia%20ogólnego%20dla%20szkoły%20podstawowej%20z%20komentarzem.pdf.

K. Johannessen, E. Bjørnestad, A. K. O. Nilsen, E. Ylvisåker, M. Nornes-Nymark, M. Engsæter, L. Pedersen, & E. Aadland. «Associations for preschool environmental quality with outdoor time and moderate-to-vigorous physical activity in Norwegian preschools». Journal for Research in Arts and Sports Education, Special Issue: Fysisk aktivitet, kropp og bevegelse i barnehagen, Vol. 4(2), 2020, pp. 7–25. http://dx.doi.org/10.23865/jased.v4.2485.

Chawla, L., & Nasar, J. L. (2015). Benefits of nature contact for children.

Journal of Planning Literature, 30 (4), 433–452. https://doi.org/10.1177/0885412215595441

New, R. S., Mardell, B., & Robinson, D. (2005). Early childhood education as risky business: Going beyond what’s “safe” to discovering what’s possible. Early Childhood Research and Practice, 7 (2), 1–21. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1084843.pdf

WHO. (2019).

Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age. From https://apps.who.int/iris/handle/10665/311664.

The Norwegian Directorate for Education and Training. (2017). Framework plan for Kindergartens. https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan/rammeplan-for-barnehagen-bokmal 2017.pdf

Bingham, D. D., Costa, S., Hinkley, T., Shire, K. A., Clemes, S. A., & Barber, S. E. (2016). Physical activity during the early years: A systematic review of correlates and determinants.

American Journal of Preventive Medicine, 51 (3), 384–402. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2016.04.022

Pobrania

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Chruszcz, A. (2022). Czy Norwedzy wiedzą lepiej? Aktywność fizyczna jako podstawowa potrzeba i prawo dzieci. Ars Educandi, 19(19). https://doi.org/10.26881/ae.2022.19.03