Uczeń bierny, uczeń aktywny w edukacji a dzieła literackie: "Władca much" Williama Goldinga

Autor

Słowa kluczowe:

uczeń pasywny, uczeń aktywny, tradycyjna edukacja, współczesna edukacja, fikcja, Władca much Williama Goldinga

Abstrakt

W związku z tradycyjnym modelem nauczania, John Dewey opisuje ucznia jako „teoretycznego widza”, kogoś, kto absorbuje wiedzę, a nie angażuje się w doświadczenie. Konsekwencją tego jest to, że dziecko często nie jest w stanie zrozumieć, co otrzymuje, ani zastosować tego w świecie poza szkołą. Jako alternatywę Dewey przedstawia wizję nauki, w której uczeń aktywnie angażuje się w eksperymenty w klasie, nieustannie zachęcany do zrozumienia i nadania znaczenia temu, co robi. Pod względem współczesnej edukacji koncepcje te mogą być związane z modelami konstruktywistycznymi: rozwojowymi i społecznymi, które podobnie przedstawiają ucznia jako aktywnego konstruktora wiedzy, z pomocą lub bez pomocy osoby dorosłej (nauczyciela). W artykule podano krótki zarys tradycyjnego szkolnictwa w porównaniu z współczesnymi praktykami. Potem pojawia się pytanie, w jakim stopniu dzieła fikcyjne ukazują te modele edukacji w postawach i działaniach bohaterów. Jako przykład posłużyła powieść Władca much Williama Goldinga.

Downloads

Download data is not yet available.

Opublikowane

2017-10-05

Jak cytować

Blaszk, M. (2017). Uczeń bierny, uczeń aktywny w edukacji a dzieła literackie: "Władca much" Williama Goldinga. Beyond Philology An International Journal of Linguistics, Literary Studies and English Language Teaching, (14/3), 219–239. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/beyond/article/view/2522