Człowiek z przeszłością (1947) –problematyka prawdyw filmie noir Jacques’a Tourneur’a
Słowa kluczowe:
Noir, zaangażowanie widza, prawda, Jacques Tourneur, Robert MitchumAbstrakt
Twórcy noir lat czterdziestych ubiegłego wieku, jak Jacques Tourneur, mieli szczególny sposób przedstawiania światów za srebrnym ekranem. Ich filmy wyraźnie różniły się od tego, co Hollywood miało do zaoferowania w tamtym czasie. Nacechowane ciemnymi kolorami, zamieszkane przez zdeterminowanych, zagubionych osobników, światy noir wydają się wrogie, jednak zarazem w perwersyjny sposób przyciągają widownię. Co więcej, twórcy noir przeciwstawiają się prawdzie. Aby ją odkryć widz musi stać się śledczym i studiować film noir jak sprawę o morderstwo. Liczy się każdy element układanki, ponieważ celem filmu jest oszukanie widza. Analiza zewnętrznych, mimetycznych środków, jak i wewnętrznych, diegetycznych elementów zawartych w świecie przedstawionym jest kluczowe do zrozumienia jak noir gra z ideą prawdy, odnosząc sukces.
Downloads
Bibliografia
Burzyńska A., Markowski, Michał Paweł, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
Jenson D., Trauma and its Representations, Baltimore 2001.
Kearney M.F., Film Noir Guide, Stradford 2003.
Markowski M.P., Nietzsche. Filozofia interpretacji, Kraków 2001.
Miklitsch R., Siren City: Sound and Source Music in Classic American Noir, New Brunswick-Rutgers 2011.
Olfert C.M., Aristotle on Practical Truth, Oxford 2017.
Ryan M.-L., Grishakova M., Intermediality and Storytelling, Berlin-New York 2010.
Schaeffer J.-M., Pourquoi la fiction, Paris 1999.
Spicer A., Historical Dictionary of Film Noir, Lanham 2010.
Tourneur J., Out of the Past, RKO Pictures, 1947.