Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa we współczesnym społeczeństwie

Autor

  • Kornel Bielawski

Słowa kluczowe:

edukacja, bezpieczeństwo, społeczeństwo

Abstrakt

The complexity and dynamics of contemporary world implies its continuous change. It is characterized by the emergency of entirely new, unprecedented phenomena that should be identified and understood so modern society can react to them accordingly. Among the biggest threats many authors mention terrorism and transnational crime. A major challenge is technological advance as well. The aim of education for security is to prepare the society for potential but unknown threats.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Borkowski R., Terroryzm ponowoczesny. Studium z antropologii polityki, Toruń 2007.

Chodubski A., Siły generujące patologie współczesnego świata, [w:] W kręgu zjawisk patologii kulturowej współczesnego świata, red. K. Bielawski, J. Ślęzak, M. Żejmo, Gdańsk 2015.

Edukacja dla bezpieczeństwa – w rodzinie, szkole i pracy, red. A. Zduniak, M. Kryłowicz, Warszawa–Poznań 2004.

Karwan M., Bezpieczeństwo narodowe jako zbiór wartości wewnętrznych państwa, [w:] Holistyczna ocena bezpieczeństwa – aspekt współczesny, red. M. Będźmirowski, J. Zawadzki, Gdańsk 2014.

Korzeniowski L.F., Podstawy nauk o bezpieczeństwie, Warszawa 2012.

Kształcenie i wychowanie młodzieży na rzecz bezpieczeństwa. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli, red. T. Siuda, Warszawa 2007.

Kwasowski Z., Problematyka bezpieczeństwa w edukacji nauczycielskiej, „Podlaskie Zeszyty Pedagogiczne. Bezpieczeństwo i prawa człowieka” 2004, nr 10.

Maciejewski J., Stochmal M., Granice poznania – futurologia czy przepowiednie ludzkości? Podejście socjologiczne do bezpieczeństwa egzystencjalnego, [w:] Edukacja dla bezpieczeństwa w społecznościach lokalnych, red. M. Marcinkowski, M. Żuber, Leszno 2013.

Maslow A., Motywacja i osobowość, Warszawa 1990.

Milczanowska M., Wełyczko L., Edukacja dla bezpieczeństwa – potrzeba reasumpcji w aspekcie nowych wyzwań edukacyjnych, [w:] Edukacja dla bezpieczeństwa w społecznościach lokalnych, red. M. Marcinkowski, M. Żuber, Leszno 2013.

Moïsi D., Geopolityka emocji, Warszawa 2012.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004.

Podgórecki A., Zagadnienia patologii społecznej, Warszawa 1976.

Potulski J., Współczesne problemy badawcze w politologii, Gdańsk 2015.

Rechlewicz W., Elementy filozofii bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo z perspektywy historii filozofii i filozofii polityki, Warszawa 2012.

Rosa R., Edukacja do bezpieczeństwa i pokoju w obliczu wyzwań XXI wieku. Część I. Filozoficzne i teoretyczne aspekty bezpieczeństwa i pokoju, Siedlce 2001.

Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów, red. J. Bralczyk, Warszawa 2008.

Ściborek Z., Wiśniewski B., Kuc R.B., Dawidczyk A., Bezpieczeństwo wewnętrzne. Podręcznik akademicki, Toruń 2015.

Świętochowska U., Zjawiska patologiczne globalizacji w wymiarze politycznym w XXI wieku, [w:] Kształtowanie się nowego ładu międzynarodowego na początku XXI wieku, red. A. Chodubski, M. Malinowski, E. Polak, P. Trawicki, Gdańsk 2007.

Świniarski J., Filozoficzne umocowanie podstaw edukacji dla bezpieczeństwa w społecznościach lokalnych cywilizacji kognitywnej, [w:] Edukacja dla bezpieczeństwa w społecznościach lokalnych, red. M. Marcinkowski, M. Żuber, Leszno 2013.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-06

Jak cytować

Bielawski, K. (2016). Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa we współczesnym społeczeństwie. Cywilizacja I Polityka, (14), 299–307. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/cywilizacja/article/view/9444

Numer

Dział

Artykuły