The Mysticism of Jan Władysław Dawid – a Break or a Continuity?

Authors

  • Marek Nowak OP University of Warsaw

Keywords:

mysticism, intuition, positivism, occultism, Bergson

Abstract

In this article I try to present the views of Jan Władysław Dawid regarding mysticism and to describe the processes behind the mystical breakthrough that took place in his life. Contrary to traditional interpretations, I believe that the death of the thinker’s wife was not the only reason that caused this change. Important factors also include the tendencies inherent in Warsaw’s positivism and Dawid’s early works. During the mystical period, the thinker was influenced by Bergson’s concept of intuition. In the initial phase, Dawid emphasized the relationship between mysticism, moral knowledge, and occult phenomena. At a later stage of this work, there is a tendency to show that mystical states are different from other phenomena.

Downloads

Download data is not yet available.

References

LITERATURA ŹRÓDŁOWA

Dawid J. W., Inteligencja, wola i zdolność do pracy, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa 1966.

Dawid J. W., O filozofii Bergsona, Księgarnia E. Wendego i S-ki, Warszawa 1914.

Dawid J. W., O intuicji w filozofii Bergsona, w: tenże, Pisma pedagogiczne pomniejsze, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa 1968.

Dawid J. W., O intuicji w mistyce, filozofii i sztuce, Drukarnia Literacka, Kraków 1913.

Dawid J. W., Ostatnie myśli i wyznania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1935.

Dawid J. W., O zarazie moralnej. Studium psychologiczno-społeczne, Księgarnia A. Gruszeckiego, Warszawa 1886.

Dawid J. W., Psychologia religii, Nasza Księgarnia, Warszawa 1933.

Dawid J. W., Rozkosz cierpienia, w: tenże, Szkice psychologiczne, Księgarnia E. Skiwskiego i S-ki, Warszawa 1890.

Dawid J. W., Uzdrowieni przez wyobraźnię, w: tenże, Pisma pedagogiczne pomniejsze, Zakład Narodowy im Ossolińskich, Wrocław–Warszawa 1968.

LITERATURA WTÓRNA

Bergson H., Dwa źródła moralności i religii, tłum. P. Kostyło, K. Skorulski, Wydawnictwo Znak, Kraków 1993.

Borzym S., Bergson a przemiany światopoglądowe w Polsce, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN, Wrocław–Warszawa 1984.

Bułat W., Sarnecki T., J. Wł. Dawid. 1859–1914, Nasza Księgarnia, Warszawa 1963.

Chmielowski P., Zarys najnowszej literatury polskiej (1864–1897), wydawcy: K. Grendyszyński, Petersburg 1898, G. Gebethner i Spółka, Kraków 1898.

Eckhart, Mistrz, Kazania, tłum. i oprac. W. Szymona, Wydawnictwo „W drodze”, Poznań 1986.

Floryńska H., Filozoficzna refleksja nad religią, w: Zarys dziejów filozofii polskiej 1815–1918, red. nauk. A. Walicki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1983, s. 287–303.

Gogacz M., Filozoficzne aspekty mistyki. Materiały do filozofii mistyki, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1985.

Gogacz M., Modlitwa i mistyka, Wydawnictwo „Michalineum”, Kraków-Warszawa 1987.

James W., Doświadczenia religijne, tłum. J. Hempel, Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, Warszawa 1958.

James W., Filozofia wszechświata, tłum. W. Witwicki, Księgarnia H. Altenberga, Lwów – Księgarnia E. Wendego i S-ki, Warszawa, [b. r.].

Jan od Krzyża, św., Noc ciemna, tłum. B. Smyrak OCD, w: tenże, Dzieła, Wydawnictwo Karmelitów Bosych, Kraków 1986.

Jan od Krzyża, św., Pieśń duchowa, tłum. B. Smyrak OCD, w: tenże, Dzieła, Wydawnictwo Karmelitów Bosych, Kraków 1986.

Kołakowski L., Filozofia pozytywistyczna (Od Hume’a do Koła Wiedeńskiego), Wydawnictwo PWN, Warszawa 1966.

Krzyżanowski J., Neoromantyzm polski 1890–1918, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa 1980.

Lukrec H., Jan Władysław Dawid 1859–1914, w: J. Wł. Dawid, Psychologia religii, Nasza Księgarnia, Warszawa 1933, s. 5–32.

Lukrec H., Jan Władysław Dawid (schyłek jego życia 1910–1914), w: J. Wł. Dawid, Ostatnie myśli i wyznania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1935, s. 5–26.

Mencwel A., Etos lewicy. Esej o narodzinach kulturalizmu polskiego, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1991.

Nowak M., Mistyka aktywna, w: Nieświadomość i transcendencja. Teksty dedykowane profesor Zofii Rosińskiej, red. J. Michalik, Wydawnictwo ENETEIA, Warszawa 2011, s. 527–545.

Ochorowicz J., Wstęp i pogląd ogólny na filozofię pozytywną, w: Filozofia i myśl społeczna w latach 1865–1895 (700 lat myśli polskiej), red. A. Hochfeldowa, B. Skarga, cz. I, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1980, s. 147–163.

Podsiad A., Więckowski Z., Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych dla studiujących filozofię chrześcijańską, Wydawnictwo PAX, Warszawa 1983.

Skarga B., Julian Ochorowicz. Pozytywizm i okultyzm, w: Polska myśl filozoficzna i społeczna, red. B. Skarga, t. 2, Książka i Wiedza, Warszawa 1975, s.92–136.

Skarga B., Ortodoksja i rewizja w pozytywizmie francuskim, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1967.

Sobeski M., Nowe drogi filozofii, „Krytyka” 1911, t. 32, s. 229–236; 291–301.

Szymańska B., Przeżycia i uczucia jako wartości w filozofii polskiego modernizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1988.

Published

2020-12-07

How to Cite

Nowak OP, M. (2020). The Mysticism of Jan Władysław Dawid – a Break or a Continuity?. Karto-Teka Gdańska, (2(7), 11–36. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/karto-teka/article/view/7852

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.