Pytania o rolę filozofii w edukacji religijnej?
DOI:
https://doi.org/10.26881/kg.2024.1.08Słowa kluczowe:
pedagogika religii, edukacja religijna, filozofia edukacji, myślenie krytyczneAbstrakt
Celem artykułu jest refleksja na temat obecności edukacji filozoficznej w kontekście edukacji religijnej. Podstawowym punktem odniesienia analiz są rozważania Szymona Dąbrowskiego zawarte w książce Myślenie filozoficzne w edukacji religijnej. Spór Józefa Tischnera z polskim tomizmem w perspektywie pedagogicznoreligijnej. Historyczny spór Józefa Tischnera z przedstawicielami polskiego tomizmu pozwala na postawienie aktualnych pytań o rolę i miejsce edukacji religijnej w kontekście całego systemu edukacyjnego, jak też o znaczenie filozofii w obrębie myślenia religijnego. Odpowiedzi wskazują na niezbywalną rolę filozofii w obrębie teologii chrześcijańskiej i konieczność odejścia od jednego systemu filozoficznego (tomizmu) jako narzędzia do uzasadniania bądź reinterpretacji chrześcijańskiej doktryny. W analizach został uwypuklony aspekt niedoboru u polskich edukatorów religijnych (nauczycieli, księży, duszpasterzy) odpowiedniej (szerokiej) formacji filozoficznej. Wydaje się, że brak ten ma zasadniczy wpływ na kształtowanie się postaw fundamentalistycznych, odpowiedzialnych również za tworzenie intelektualnie powierzchownych interpretacji chrześcijańskiej tradycji, będących często w opozycji do osiągnięć nauk humanistycznych, jak i przyrodniczych.
Downloads
Bibliografia
Benedykt XVI, Wiara, rozum i uniwersytet – wspomnienia i refleksje. Wykład na uniwersytecie. Ratyzbona (12 IX 2006), OR 11/2006.
Dąbrowski S., Myślenie filozoficzne w edukacji religijnej. Spór Józefa Tischnera z polskim tomizmem w perspektywie pedagogicznoreligijnej, Toruń 2021.
Heller M., Sens życia i sens wszechświata, Kraków 2014.
Kacperczyk A, Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 32–74, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/volume27_pl.php (dostęp: 14.03.2024).
Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myślec teorią w praktyce, Warszawa 2018.
Milerski B., Hermeneutyka pedagogiczna: perspektywy pedagogiki religii, Warszawa 2011.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 1994.
Seewald P., Światłość świata. Papież, Kościół i znaki czasu. Benedykt XVI w rozmowie z Peterem Seewaldem, tłum. P. Napiwodzki, Kraków 2011.
Turowicz J., Człowiek, istota nieznana, „Tygodnik Powszechny” 1974, nr 1304, s. 1,7.