Determinanty internacjonalizacji przedsiębiorstw – wybrane aspekty
Słowa kluczowe:
internacjonalizacja, umiędzynarodowienie, przedsiębiorstwo, zarządzanieAbstrakt
Celem artykułu o charakterze teoretycznym jest przedstawienie przesłanek, które mają wpływ na podejmowane przez przedsiębiorców decyzje o rozpoczęciu i kontynuacji procesu internacjonalizacji. Wykorzystana w opracowaniu metoda badawcza obejmuje analizę polskich i zagranicznych źródeł literaturowych z zakresu umiędzynarodowienia oraz zarządzania przedsiębiorstwem. W artykule przyjęto podział na czynniki będące konsekwencją wewnętrznych celów przedsiębiorstw, strategii oraz posiadanych przez organizację materialnych i niematerialnych zasobów.
Przewagi budowane przez przedsiębiorstwo będą więc opierały się na wewnętrznej strukturze zarządzania przedsiębiorstwem, dotychczasowego doświadczenia w zakresie ekspansji międzynarodowej, realizowanego łańcucha wartości czy propozycji asortymentowej.
Uwarunkowania zewnętrzne brane pod uwagę jako konsekwencja specyfiki sektora oraz całego otoczenia biznesu, wskazują nie tylko na sieć powiązań biznesowych przedsiębiorstwa, ale i otoczenie polityczno-prawno-kulturowe, uwarunkowania środowiska naturalnego czy wreszcie uwarunkowania ekonomiczne czy technologiczne. Determinanty rozpatruje się ponadto jako czynniki niejednolite i ewaluujące w zależności od kontekstu podejmowanych działań ekspansywnych. Artykuł stawia hipotezę badawczą istnienia paraleli pomiędzy prezentowanym przez przedsiębiorstwo modelem biznesu a sposobem jego umiędzynarodowienia oraz kierującymi nim determinantami.
Downloads
Bibliografia
Daszkiewicz N., Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Scientific Publishing Group, Gdańsk 2004.
Duliniec E., Marketing międzynarodowy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.
European Enterprise Network, www.een.org.pl.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, strona internetowa Trybunału Konstytucyjnego, http://trybunal.gov.pl/, 17.06. 2014.
Lysons K., Zakupy zaopatrzeniowe, PWE, Warszawa 2004.
Michalak J., Centra zaawansowanych usług biznesowych jako wyraz trendów w strategii rozwoju nowoczesnych przedsiębiorstw [w:] Strategie rozwoju organizacji, red. A. Stabrya, T. Makus, Miles 2012.
Ministerstwo Ochrony Środowiska, http://www.mos.gov.pl.
Nowakowski M.K., Biznes międzynarodowy – obszary decyzji strategicznych, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2000.
Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.
Sowa K., Strategie konkurencji korporacji ponadnarodowych, Difin, Warszawa 2006.
Stoner A.F., Wankel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa1994.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Cypyrigth notice