Gospodarcze oraz kulturowe uwarunkowania eksportu mebli do Norwegii
Słowa kluczowe:
eksport, wymiana handlowa, branża meblarska, emigracja zarobkowa, różnice kulturoweAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie oraz ocena uwarunkowań eksportu pomiędzy Polską, a Norwegią w branży meblarskiej. Zaprezentowano charakterystykę współczesnej gospodarki norweskiej w odniesieniu do wymiany handlowej z Polską oraz charakterystykę rynku meblarskiego w Norwegii. W artykule wskazano na współpracę przedsiębiorców branży meblarskiej na tle dynamicznie zachodzących zmian w gospodarce globalnej ostatnich lat. Dostrzeżono i podkreślono fakt, iż współpraca polsko-norweska oparła się negatywnym skutkom ogólnoświatowego kryzysu oraz nakreślono postawę przedsiębiorców norweskich względem polskich (potencjalnych) partnerów. Omawiając różnice kulturowe w biznesie wskazano na bardzo ważną na rynkach skandynawskich rolę agenta handlowego, którego osoba dla większości firm norweskich jest kluczowa przy podejmowaniu decyzji handlowych. Artykuł skupia się na szczególnie ważnych w przypadku omawianych krajów różnicach kulturowych, odwołując się do modelu wymiarów kultur G. Hofstede. Szerzej omówiono egalitaryzm skandynawski, otwartość w biznesie, rolę/pozycję kobiet w biznesie oraz stosunek obu narodów do pojęcia czasu oraz terminowości.
Rozważając zagadnienie zachowań przedsiębiorców polskich i norweskich położono znaczący akcent na wskazanie Królestwa Norwegii jako najpopularniejszego obecnie kierunku emigracji zarobkowej Polaków. Dowiedziono, iż wysoki wskaźnik emigracji Polaków do Norwegii ma wpływ na eksport oraz na percepcję Polski przez tamtejsze społeczeństwo.
Downloads
Bibliografia
Gesteland R. E., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Hofstede G., Kultury i Organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
Melgård M., Nå er vi over fem millioner nordmenn [w:] Aftenposten.
Przewodnik Eksportera po rynku Królestwa Norwegii.
Rymarczyk J., Biznes międzynarodowy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.
Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Cypyrigth notice